De Ridderhof in Utrecht

Het team van De Ridderhof in Utrecht

Current section: team
Emile Hullebroeckstraat 66
3543 Utrecht

Zie hier hoe het team van De Ridderhof is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Ridderhof. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Ridderhof bij jullie?

Ontdek hoe goed De Ridderhof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Ridderhof zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Ridderhof. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (29.6%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (18.5%)
55-65 jaar (7.4%)
&ge;65 jaar (3.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Ridderhof werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Ridderhof gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invallers en Flexibele Ondersteuning op De Ridderhof

Op basisschool De Ridderhof zorgen we voor een stabiele leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van vaste leerkrachten. Wanneer een teamlid verlof opneemt voor professionele ontwikkeling of gezinsverlof, zetten we bij voorkeur een bekende gezicht in, zodat de continuïteit voor de leerlingen gewaarborgd blijft. Indien een interne oplossing niet mogelijk is, maakt De Ridderhof gebruik van de gespecialiseerde Ippon Flexpool. Deze pool bestaat uit ervaren leerkrachten die al bekend zijn met de unieke onderwijsaanpak van onze school. Als de flexpool ook geen uitkomst biedt, worden creatieve oplossingen ingezet met externe docenten. Deze professionals bieden onder begeleiding inspirerende programma's, vaak gericht op creatieve of sportieve vaardigheden, wat bijdraagt aan een brede ontwikkeling van onze leerlingen. In uitzonderlijke situaties, zoals bij een uitbraak van griep, kan het voorkomen dat klassen tijdelijk worden samengevoegd of dat ouders gevraagd wordt hun kind thuis op te vangen. Dit doen we alleen in uiterste nood en communiceren we direct via Parro. Ons streven is om ouders uiterlijk om 07:15 te informeren, dankzij de vroege bereikbaarheid van onze flexpool.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Ridderhof werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen: kinderen van (ongeveer) dezelfde leeftijd krijgen (ongeveer) dezelfde leerstof aangeboden. Er zijn echter grote verschillen in prestatie-en ontwikkelingsniveau tussen kinderen. Hierdoor is het noodzakelijk om binnen ons systeem te differentiëren en plaats in te ruimen voor individuele begeleiding van kinderen. Met een goede klassenorganisatie leren wij de kinderen om zo zelfstandig mogelijk de aangeboden lesstof te verwerken; in hun eigen tempo en op hun eigen niveau. Combinatiegroep 1-2 De leerlingen van groep 1 en 2 zitten samen in een combinatiegroep. Zo kunnen de jongste en oudste kleuters van elkaar leren. In de onderbouw werken we volgens de uitgangspunten van Spelend Leren, waarbij ons aanbod aansluit op de door de overheid gestelde leerdoelen. In de kleutergroepen is veel spel- en ontwikkelingsmateriaal aanwezig en wordt gewerkt aan de hand van thema's. Deze thema's worden gezamenlijk door het team in de onderbouw voorbereid. We hebben goede kaders om te kunnen beoordelen of een leerling toe is aan groep 3. Soms komen we tot de conclusie dat een leerling baat heeft bij verlengd kleuteren, om zo een betere start in groep 3 te maken. Dit besluit nemen we in goed overleg met u, waarbij we opmerken dat school uiteindelijk het besluit neemt. Groepen 3-8 Vanaf groep 3 worden de leerlingen in jaargroepen geplaatst, volgens het 'leerstofjaarklassensysteem'. Ook in groep 3 is er aandacht voor spelend leren, om de overgang naar klassikaal onderwijs kleiner te maken. In 2024-2025 hebben we van alle jaren twee klassen die we zo evenwichtig mogelijk samenstellen. We streven naar maximaal 28 leerlingen in een groep, afhankelijk van de samenstelling en de zorgbehoefte. In de groepen 3 en 4 ligt de focus sterk op de basisvaardigheden. Vanaf groep 5 wordt meer tijd ingeruimd voor thematisch onderwijs. In de groepen 6, 7 en 8 wordt het zelfstandig kunnen plannen van bijvoorbeeld huiswerk steeds belangrijker. In de tweede helft van het schooljaar, na de doorstroomtoets en het schooladvies, besteden we in groep 8 veel aandacht aan burgerschap en aan een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Doubleren en versnellen We zijn als school terughoudend met doubleren en versnellen en kiezen bijvoorbeeld in plaats van versnellen eerder voor het verbreden en verrijken van het aanbod. Groepsdoorbroken activiteiten en indeling van de school Regelmatig zijn er groepsdoorbroken activiteiten. Dit past ook bij onze visie op onderwijs. Oudere leerlingen ondersteunen jongere leerlingen bijvoorbeeld bij het onder de knie krijgen van spelling (BOUW!-lezen) of tijdens projecten. We hebben het schoolgebouw zo ingericht, dat in een vleugel altijd drie jaar tussen de groepen zit. Groep 3 en 6, groep 4 en 7 en groep 5 en 8 zitten bij elkaar. Naast dat dit kansen biedt om het onderwijs te verrijken, vinden oudere leerlingen het ook heel leuk om jongere leerlingen te helpen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Ridderhof

6

Taal- en Rekenspecialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taal- en Spellingspecialist
NT2 Specialist
Nieuwkomerspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Ridderhof zetten wij ons dagelijks in om het onderwijs zo passend mogelijk te maken voor iedere leerling. Ons team van zes gespecialiseerde professionals werkt nauw samen met de leerkrachten om leerlingen optimaal te begeleiden. Deze experts bieden zowel binnen als buiten de klas ondersteuning. Ze delen waardevolle inzichten en tips met het schoolteam, wat leidt tot continue verbetering van ons lesaanbod en een stimulerende leeromgeving.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Daarom heeft De Ridderhof twee toegewijde gedragsspecialisten in huis. Zij bieden essentiële ondersteuning aan onze leerkrachten. Samen met de intern begeleider zorgen zij ervoor dat het onderwijs optimaal aansluit bij de behoeften van zowel de groep als individuele leerlingen, met een focus op een positief schoolklimaat.

2

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Voor een optimale gedragsontwikkeling en een proactieve werkhouding, biedt De Ridderhof gespecialiseerde begeleiding. Onze gedragsspecialisten en intern begeleiders werken samen om strategieën te ontwikkelen die leerlingen helpen. Zij adviseren leerkrachten over effectieve taakaanpakken en ondersteunen bij het creëren van een gestructureerde en motiverende leeromgeving, zodat elke leerling zijn of haar potentieel kan bereiken.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel zijn er geen specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling aangewezen op De Ridderhof. Het schoolteam werkt echter continu aan het integreren van beweging en motorische vaardigheden in het dagelijkse lesprogramma.

2

Veiligheid en Medische Zorg op School

Beschikbare specialisten:

BHV-team
EHBO'er

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Basisschool De Ridderhof beschikt over een getraind BHV-team (Bedrijfshulpverlening) en een gecertificeerde EHBO'er. Zij zijn paraat om adequaat te handelen bij noodgevallen. Ons team zorgt voor een veilige omgeving waarin leerlingen zich vrij voelen om te leren en te spelen, ondersteund door de nodige medische paraatheid.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op De Ridderhof

Onze Aanpak voor Optimale Leerlingontwikkeling

Op basisschool De Ridderhof in Utrecht geloven we in een proactieve aanpak voor optimale leerlingontwikkeling. We erkennen de toenemende behoefte aan specifieke ondersteuning binnen het basisonderwijs en zetten ons in voor de best mogelijke begeleiding. Dit realiseren we door nauwe samenwerking met externe partners en een focus op de algehele ontwikkeling van elk kind, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Ons streven is een solide zorgstructuur met een nadruk op preventief handelen, zodat elk kind zich optimaal kan ontplooien. Wanneer een leerling extra aandacht nodig heeft, stellen de leerkracht en de intern begeleider in samenspraak een persoonlijk ontwikkelingsplan op. Dit plan bevat heldere doelen, concrete acties en regelmatige evaluatiemomenten, waarbij uw inbreng als ouder essentieel is. Indien ondanks onze inspanningen een kind moeite blijft houden met de leerstof, onderzoeken we de oorzaken verder. Soms is aanvullend extern advies noodzakelijk om de juiste ondersteuning te bieden. Elk onderzoekstraject vindt plaats in volledige transparantie en met uw expliciete toestemming, gebaseerd op de 'driehoek'-benadering met de leerling, ouder en school. Wij adviseren ook proactief wanneer externe professionele hulp wenselijk is. Samenwerking met het Utrechtse Samenwerkingsverband Primair Onderwijs versterkt onze mogelijkheden. Dit verband bundelt de expertise van diverse basisscholen en speciaal onderwijsinstellingen om leerlingen met specifieke behoeften te ondersteunen. Voor een selecte groep leerlingen blijft speciaal onderwijs een passende oplossing. Meer details over deze samenwerking zijn beschikbaar. Voor de toekomst blijft De Ridderhof zich ontwikkelen. We streven ernaar ons aanbod voor (hoog)begaafde leerlingen te versterken, inclusief vroegsignalering, en de ondersteuning voor leerlingen met dyslexie verder uit te breiden. Daarnaast onderzoeken we de potentie van een centrale mediatheek ter vervanging van de huidige verspreide bibliotheekfaciliteiten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Toekomstplannen bij De Ridderhof

Welke Strategische Schoolplan Doelen Sturen Ons Onderwijs?

Bij De Ridderhof werken we doelgericht aan uitmuntend onderwijs. Ons schoolplan omvat zowel korte- als middellange termijndoelen, essentieel voor onze kwaliteitsontwikkeling. Deze doelstellingen zijn gedetailleerd uitgewerkt in specifieke kwaliteitskaarten. Deze kaarten, zorgvuldig beheerd door onze onderwijsspecialisten, beschrijven onze onderwijsafspraken en de methoden voor effectieve evaluatie, zodat we continu weten of we op de juiste weg zijn. Ons jaarplan, gestructureerd als een A3, highlight de belangrijkste jaardoelen. De input hiervoor komt voort uit ons schoolplan, teamoverleg en diverse kwaliteitsonderzoeken. Recente inspanningen waren gericht op het versterken van klassenmanagement, het creëren van een veilige schoolomgeving en het ontwikkelen van vakinhoudelijke specialisten. We hebben ook significante vooruitgang geboekt in de analyse van onderwijsresultaten. Voor 2025 actualiseren we ons schoolplan met een focus op verdere didactische verbeteringen, verdieping van reken- en spellingskennis en de implementatie van kortcyclisch en handelingsgericht werken (HGW).

Hoe Realiseert De Ridderhof Haar Onderwijsdoelen?

Ons team evalueert regelmatig onze plannen, zoals jaar-, groeps- en projectplannen, en analyseert leerlingresultaten om de voortgang te monitoren. Werkgroepen, bouwcoördinatoren, intern begeleiders en specialisten spelen een cruciale rol in dit proces. Het managementteam en de directeur bewaken de realisatie van onze doelen en stellen waar nodig de kaders bij. De Ridderhof hanteert een PDCA-cyclus voor continue verbetering en werkt volgens de principes van handelingsgericht werken (HGW) om elke leerling optimaal te ondersteunen.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool De Ridderhof

Toelichting van de school

Basisschool De Ridderhof in Utrecht biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Ons programma voor jonge kinderen is speciaal ontworpen om nieuwsgierigheid te wekken en een vliegende start te garanderen. Wij geloven in een speelse en educatieve aanpak, waarbij elk kind de ruimte krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Ontdek hoe wij de basis leggen voor levenslang leren en plezier in onderwijs.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool De Ridderhof voor jonge kinderen?

Basisschool De Ridderhof zet vol in op een optimale ontwikkeling van jonge kinderen met een speciaal afgestemd programma. Dit programma richt zich op spelenderwijs leren en het stimuleren van de natuurlijke nieuwsgierigheid. Uw kind krijgt de kans om zich te ontplooien in een veilige en inspirerende omgeving, met aandacht voor sociale, emotionele en cognitieve groei. We bieden een solide basis die aansluit bij de behoeften van elk individueel kind.

Met welke partners werkt Basisschool De Ridderhof samen voor het jonge kind programma?

Voor de verrijking van ons programma voor jonge kinderen werkt Basisschool De Ridderhof nauw samen met Kind&Co Ludens. Deze samenwerking zorgt voor een breder aanbod en expertise, wat bijdraagt aan een complete ontwikkeling van onze jongste leerlingen. We streven ernaar om de beste educatieve ervaring te bieden, ondersteund door betrouwbare partners.

Voor de verrijking van ons programma voor jonge kinderen werkt Basisschool De Ridderhof nauw samen met Kind&Co Ludens. Deze samenwerking zorgt voor een breder aanbod en expertise, wat bijdraagt aan een complete ontwikkeling van onze jongste leerlingen. We streven ernaar om de beste educatieve ervaring te bieden, ondersteund door betrouwbare partners.

Kind&Co Ludens
Team | De Ridderhof in Utrecht | [2025] Schoolregister