
Schoolweging
De schoolweging van De Oase Utrecht is 25,88 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen op orde hebben.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch georiënteerd: 41,7% vwo-advies tegen 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is de beperkte vmbo-b/k instroom (slechts 1,4% vmbo-b), wat aangeeft dat de school academisch hoge ambities koestert. De havo/vwo-combinatie (22,2%) sluit hierbij aan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Oase Utrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Alle scholen van stichting PCOU Willibrord gebruiken het systeem Parnassys, een leerlingvolgsysteem gecombineerd met een leerling administratiesysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst volgens de zogenoemde ‘methode-gebonden toetsen’. Daarnaast maken we gebruik van het Leerlingvolgsysteem IEP. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen die een compleet beeld van het kind geven: hoofd, hart en handen worden gemeten. Deze toetsen worden afgenomen op basis van een vaste toetskalender met een bijbehorende ‘toetsprotocol’ van de stichting. Op basis van de gegevens van de toetsen worden de groepsplannen en/of het leerstofaanbod – in kleine groepjes of aan individuele leerlingen – bijgesteld. De kinderen in groep 1-2 worden niet getoetst. Zij worden door middel van observaties met de methodiek 'Mijn kleutergroep' gevolgd in hun ontwikkeling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Bij De Oase vinden we het belangrijk dat kinderen zich als persoon én als persoon in de klas / maatschappij ontwikkelen. Dit noemen we ook wel persoonsvorming en sociale vorming. Dit komt duidelijk naar voren in ons daltononderwijs. Daarbij wordt namelijk expliciet aandacht besteed aan samenwerking, reflectie, effectiviteit, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.
samenwerken
verantwoordelijkheid
zelfstandigheid
Wat is de werkwijze van De Oase voor sociale ontwikkeling?
De Oase maakt gebruik van het IEP Leerlingvolgsysteem, dat verder kijkt dan taal en rekenen en ook leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen meet. Leerlingen kunnen via zelfevaluatie-instrumenten (leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen) laten zien wat ze doen, maken en wie ze zijn. De resultaten worden weergegeven in spindiagrammen en bieden aanknopingspunten om samen met de leerkracht en/of ouders doelgericht te werken aan hun ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Oase om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Oase gebruikt het IEP Leerlingvolgsysteem om sociale opbrengsten in kaart te brengen.