Da Costa Basisschool Hoograven
Duurstedelaan 16
3525 AR Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
27.9
Spreiding
8.76

De schoolweging van Da Costa Hoograven is 27,90 , met een spreiding van 8,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 91,0% van de leerlingen bereikt, ruim boven de vereiste 85%. Hoewel dit iets lager ligt dan het vergelijkingspercentage (96,4%), toont het een stevige basis in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 64,8% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit is ook hoger dan het vergelijkingspercentage van 60,5%, wat de effectiviteit van het onderwijs in ambitieuze doelen benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school kent een sterke focus op theoretische leerroutes: 45,5% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde van 18,6%. Ook de combinatie vmbo-(g)t/havo (4,6%) en havo (9,1%) dragen bij aan een breed adviespalet. Opvallend is het lagere percentage praktijkonderwijs (0%) vergeleken met regio (1,0%), wat de academische oriëntatie onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDa Costa HoogravenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gedurende de hele schoolperiode houden we bij hoe de leer- en gedragsontwikkeling van uw kind verloopt. Dagelijks volgt elke leerkracht de ontwikkeling van de kinderen. Hierbij gaat het niet alleen om wat een kind kan, maar ook om hoe een kind speelt en taken uitvoert. De belangrijkste informatie wordt vastgelegd in een leerlingvolgsysteem. Naar aanleiding van observaties in de groep worden de begrippenlijsten en de spel- en ontwikkelingslijsten ingevuld. Daarnaast gebruiken wij in alle groepen toet­sen om objectief vast te stellen wat de kinderen weten en kunnen. De toetsen die wij bij de kinderen af­nemen zijn vastgelegd op een ‘toetskalender’. Deze wordt jaarlijks vastgesteld. Bij de kleutergroepen wordt de ‘taaltoets’ en de ‘rekentoets’ van het Cito afgenomen. Dit gebeurt op een ontspannen, speelse manier. De toetsen die afgenomen worden in groep 3 t/m 8 zijn: technisch lezen, rekenen, woor­denschat, spellingtoetsen en toetsen voor begrijpend le­zen (groepen 4 t/m 8). De toetsen zijn ontwikkeld door het Cito. Aan het eind van groep 8 wordt de eindtoets van Cito afgenomen. Naast de landelijke (Cito-)toetsen worden ook methode gebonden toetsen afgenomen. Alle resultaten worden geanalyseerd door de leerkrachten en de intern begeleider. De toetsresultaten helpen om een totaal beeld van de kinderen op te bouwen. Op basis van alle informatie die we over leerlingen vastleggen, bepalen we of een kind extra ondersteuning nodig heeft. Bijvoorbeeld extra instructie voor kinderen die een bepaald vakgebied moeilijk vinden. Of extra verrijkingsopdrachten voor kinderen die de leerstof juist makkelijk oppakken. Alle toets gegevens worden digitaal opgeslagen in Parnassys, een leerlingvolgsysteem. Hiermee kunnen rapporten per kind of per groep gemaakt worden. Met behulp van deze informatie, het beeld van de leerkracht en de methodetoetsen wordt twee keer per jaar een rapport voor de kinderen opgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

18,2% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Tegelijkertijd stroomt 22,7% boven advies door, vergelijkbaar met andere scholen (25,3%). Dit weerspiegelt mogelijk de diversiteit in de leerlingenpopulatie en de uitdagingen bij maatwerkadviezen.