Basisschool Basisschool Jules Verne in Utrecht

Het team van Basisschool Jules Verne in Utrecht

Current section: team
Mariëndaalstraat 21
3551 Utrecht

Zie hier hoe het team van Basisschool Jules Verne is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Jules Verne. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Jules Verne bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Jules Verne bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Jules Verne zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 61.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (61.5%)
Man (38.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Jules Verne. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (38.5%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Jules Verne werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.2%)
Direct ondersteunend personeel (7.7%)
Indirect ondersteunend personeel (15.4%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Jules Verne gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Leerkrachtvervanging op Basisschool Jules Verne

Bij Basisschool Jules Verne garanderen we een stabiele leeromgeving, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. We zetten alles op alles om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen en uw kind een prettige dag te bezorgen, zelfs wanneer de vaste leerkracht er niet is. Onze prioriteit is het vinden van een gekwalificeerde invaller om de lesgroep optimaal te begeleiden. Gezien het huidige lerarentekort kan dit soms een uitdaging zijn. In situaties waar een directe vervanger voor de specifieke groep niet direct beschikbaar is, organiseren we interne oplossingen. Een collega-leerkracht kan tijdelijk de groep overnemen, zodat een ingevlogen professional zich kan richten op de groep die anders onbegeleid zou blijven. Als er geen externe invallers beschikbaar zijn, raadplegen we ons interne team van ervaren leerkrachten. Wanneer ook intern geen geschikte oplossing te vinden is, verkennen we de mogelijkheden met gespecialiseerde vakdocenten. We onderhouden waardevolle samenwerkingen met partners zoals 'Talentiko', 'Mad Science', 'Professor Loep' en 'Cultuur en School' voor gespecialiseerde invulling. In uitzonderlijke gevallen, na het uitputten van alle beschikbare opties, kan het noodzakelijk zijn om u te vragen uw kind een dag thuis te laten. We doen er alles aan om dit tot een absoluut minimum te beperken en streven naar een zo spoedig mogelijke terugkeer naar de normale lesstructuur.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

'Op-Eigen-Wijze'

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek onze Ondersteuningsspecialisten op Basisschool Jules Verne

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist Utrecht
Intern Begeleider Basisschool
Rekenspecialist Onderwijs
Leescoördinator Basisschool
MHB Coördinator Onderwijs

Toelichting van de school:

Basisschool Jules Verne in Utrecht besteedt veel aandacht aan de taal- en rekenontwikkeling van elke leerling. Bij ons starten veel kinderen in een meertalige omgeving, waarbij we extra ondersteuning bieden voor een sterke Nederlandse taalbasis. Onze aanpak omvat gerichte taallessen, nauwe samenwerking met logopedisten en expertise in het begeleiden van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Met de komst van een leescoördinator in schooljaar 2025-2026 versterken we het begrijpend lezen. Deze specialist werkt samen met het team aan optimale leesvaardigheid en de borging van effectieve leesstrategieën. Voor rekenonderwijs bieden we verdiepte instructie en individuele begeleiding. Onze rekenspecialist optimaliseert het rekenaanbod en ontwikkelt interventies op maat. Leerlingen kunnen versnellen of vertragen binnen de rekenleerlijn, aangepast aan hun tempo en leerbehoeften. Ook voor meerbegaafde leerlingen bieden we uitdagende verdieping en verrijking, met specifieke begeleiding door een expert.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Utrecht
Intern Begeleider Basisschool
Vreedzame School Coördinator Utrecht

Toelichting van de school:

Op Basisschool Jules Verne staat het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen centraal, met het programma 'De Vreedzame School' als leidraad. Onze leerkrachten worden continu getraind in effectief pedagogisch handelen, ondersteund door een gedragsspecialist. Met het 'Kindbegrip' sociaal-emotioneel volgmodel monitoren we de ontwikkeling van elke leerling. Dit helpt ons om de leerbehoeften, sterke punten en uitdagingen van elk kind te begrijpen, zodat we een veilige en stimulerende leeromgeving kunnen bieden. De overgang naar de midden- en bovenbouw wordt soepel begeleid met klassenbindende activiteiten, verzorgd door een 'Ik sta sterker' specialist. Dit bevordert vertrouwen en een positieve groepsdynamiek.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Utrecht
Intern Begeleider Basisschool

Toelichting van de school:

Basisschool Jules Verne biedt gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag en werkhouding. Onze gedragsspecialist adviseert leerkrachten bij gedragsvragen, en onze intern begeleider beschikt over expertise in trauma sensitief handelen. Hoewel we streven naar een optimale leeromgeving, kunnen we voor leerlingen met zeer lage (IQ < 75) of zeer hoge cognitieve capaciteiten, en voor extreem externaliserend gedrag, niet altijd de benodigde gespecialiseerde zorg bieden. In dergelijke gevallen verwijzen we met zorg door naar gespecialiseerde instellingen, waarbij we ondersteunen bij het vinden van de juiste plek voor het kind. Voor leerlingen met specifieke leerbehoeften op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, zetten we onze interne expertise in om hen zo goed mogelijk te begeleiden binnen onze schoolmuren.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beperkte Expertise

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen over motorische en lichamelijke ontwikkeling buiten de school kunnen wij u adviseren over mogelijke externe verwijzingen. Basisschool Jules Verne heeft momenteel geen specifieke expertise op het gebied van visuele, auditieve beperkingen of motorische beperkingen die rolstoelgebruik vereisen. Ons schoolgebouw is echter wel uitgerust om toegankelijk te zijn. We denken graag met u mee over externe ondersteuningsmogelijkheden.

1

Medisch Handelen en Medicatie Toediening door BHV'ers

Beschikbare specialisten:

BHV'ers Basisschool Utrecht

Toelichting van de school:

Bij ziekte van uw kind op school, wordt altijd contact opgenomen met de ouders. Medicatie toediening gebeurt na overleg met ouders of, indien nodig, de huisarts. Onze medewerkers, getraind als BHV'ers, mogen uitwendige en orale medicatie toedienen, waarbij ouders verantwoordelijk blijven voor dosering en aanwezigheid. Voor complexe medische zorg zoals injecties of bloedafname, kan onze school geen ondersteuning bieden. Wij volgen hierin het Protocol Medisch Handelen op scholen SPO Utrecht. Ouders worden geadviseerd contact op te nemen met de leerkracht of directeur voor specifieke medische afspraken.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Theaterzaal

Passend Onderwijs en Extra Ondersteuning Basisschool Jules Verne Utrecht

Ontdek Ons Flexibele Onderwijsmodel

Basisschool Jules Verne in Utrecht omarmt diversiteit en biedt inclusieve ondersteuning aan al onze leerlingen. We hebben het traditionele jaarklassensysteem losgelaten en werken nu met flexibele instructiegroepen die aansluiten bij de individuele leerbehoeften van elk kind. Dit creëert een dynamische leeromgeving waar leerstijlen worden gerespecteerd. Binnen onze school is er volop ruimte voor variatie in samenwerking, de mogelijkheid om rustige werkplekken te kiezen, ingelaste beweegmomenten en flexibele werkplekkeuzes gedurende de dag. Dit alles draagt bij aan een stimulerend leerklimaat. Naast de basisondersteuning die we standaard bieden, richten we ons op het bieden van extra begeleiding aan ongeveer 40% van de leerlingen per stamgroep en op schoolniveau. Elke bouw heeft hiervoor dagelijks een toegewijde ondersteuner. In de bovenbouw wordt dit versterkt met een extra leerkracht. Indien de behoefte aan extra ondersteuning structureel hoger ligt dan onze capaciteit, werken we nauw samen met ouders om de best passende oplossingen te vinden, zelfs buiten de schoolmuren, zodat ieder kind de juiste hulp krijgt. Ons schoolgebouw is toegankelijk ontworpen, wat gunstig is voor leerlingen met fysieke beperkingen. Hoewel we ervaring hebben met het opvangen van tijdelijke fysieke uitdagingen, zoals een gebroken been, hebben we momenteel geen ervaring met leerlingen met blijvende fysieke beperkingen, noch met visuele of auditieve beperkingen. Toekomstplannen voor Verrijkingsonderwijs Voor het komende schooljaar ambiëren we de aanstelling van een coördinator voor meer- en hoogbegaafde (MHB) leerlingen in de midden- en bovenbouw. We streven ernaar de begeleiding van deze leerlingen te optimaliseren en wekelijks een verrijkingsles aan te bieden. Tevens introduceren we de DHH screeningsinstrument om leerkrachten te ondersteunen bij het signaleren en begeleiden van leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. We versterken ons rekenonderwijs door ons te focussen op cruciale leerdoelen. Het technisch en begrijpend leesonderwijs is in het schooljaar 2024-2025 al verbeterd en deze werkwijze zullen we komend jaar borgen. Een leescoördinator zal het begrijpend leesonderwijs verder optimaliseren. In samenwerking met 'de Transformatieve school' richten we ons in het schooljaar 2025-2026 op het verdiepen van ons pedagogisch handelen en het verder ontwikkelen van ons onderwijsaanbod.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Toewijding aan Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2028?

Basisschool Jules Verne zet zich de komende jaren actief in voor de versterking van essentiële basisvaardigheden. We verdiepen ons innovatieve onderwijsmodel en optimaliseren onze aanpak voor handelingsgericht werken. Dit alles doen we vanuit ons kernmotto: 'in vertrouwen samenwerken aan de brede ontwikkeling en eigenheid van de leerlingen'. Binnen de rekenvaardigheden focussen we op effectieve instructietechnieken en het aanpakken van cruciale leerdoelen. Goede rekenaars dagen we uit om hun potentieel volledig te benutten. Voor taal stimuleren we leesplezier en bouwen we aan een consistente didactische lijn voor begrijpend lezen. Daarnaast versterken we het technisch leesonderwijs en de woordenschatontwikkeling. Burgerschapsonderwijs is eveneens een speerpunt; we leiden onze leerlingen op tot actieve en verantwoordelijke burgers in de Nederlandse samenleving, conform de visie van onze stichting. Dit omvat leren democratisch beslissen, conflicten oplossen en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en de gemeenschap. We werken aan deze doelen door middel van het programma 'De Vreedzame School', projectonderwijs en specifieke projecten gericht op voorlichting over seksualiteit, LHBTIQ+ en democratisch burgerschap. Meer gedetailleerde informatie over ons schoolplan is beschikbaar op onze website.

Hoe waarborgt Basisschool Jules Verne onderwijskwaliteit?

Bij Basisschool Jules Verne werken we continu aan de verbetering van ons onderwijs. Kwaliteitszorg omvat voor ons het vaststellen, bewaken en borgen van de onderwijskwaliteit. We definiëren wat goed onderwijs inhoudt, voldoen aan de eisen van de overheid en stellen ambitieuze doelen. We zorgen ervoor dat onze onderwijspraktijken consistent van hoge kwaliteit zijn en blijven. We volgen de voortgang van elke leerling nauwgezet via observaties van dagelijks werk en ons leerlingvolgsysteem Parnassys. Regelmatige methodegebonden toetsen en halfjaarlijkse landelijk genormeerde toetsen voor rekenen, lezen en spelling geven ons inzicht in de ontwikkeling. Deze gegevens vormen de basis voor het bijstellen van onze lesplannen en didactische aanpak, zowel voor de hele groep als voor individuele leerlingen. Ons onderwijsteam investeert jaarlijks in professionalisering en kwaliteitsverbetering. Leerkrachten hanteren een aanpak die uitgaat van de individuele mogelijkheden van elk kind. Dit betekent klassikale instructie met differentiatie op drie niveaus, gevolgd door zelfstandige verwerking en verdiepende instructie waar nodig. Deze brede ontwikkeling omvat niet alleen cognitieve aspecten, maar ook sociaal-emotionele, motorische en creatieve vaardigheden, die essentieel zijn voor een evenwichtige ontwikkeling. **Kwaliteitszorg en Wetenschappelijk Onderzoek** Sommige geanonimiseerde gegevens uit ons leerlingvolgsysteem, zoals toetsresultaten, worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en statistische analyses, met name voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verwerkt deze gegevens op een gepseudonimiseerde en beveiligde manier, waardoor individuele leerlingen of scholen niet herleidbaar zijn. De resultaten dragen bij aan het in kaart brengen van onderwijsontwikkelingen en prestaties. Mocht u bezwaar hebben tegen het delen van de gegevens van uw kind voor dit doel, dan kunt u dit jaarlijks kenbaar maken bij de directie. Meer informatie over het NCO en uw privacyrechten vindt u op [https://www.nationaalcohortonderzoek.nl/ouders/verzorgers](https://www.nationaalcohortonderzoek.nl/ouders/verzorgers).

Downloaden

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Basisschool Jules Verne

Toelichting van de school

Basisschool Jules Verne in Utrecht hecht veel waarde aan een goede start voor elk kind. Daarom werken we nauw samen met de peutergroep 'de Luchtballon', die gevestigd is binnen onze schoolmuren. Dit zorgt voor een vertrouwde omgeving. Voordat uw kind bij ons start, garanderen we een soepele en warme overdracht met alle kinderopvangorganisaties in de nabije omgeving. Zo maken we de overgang naar het basisonderwijs zo prettig mogelijk.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Basisschool Jules Verne voor jonge kinderen?

Basisschool Jules Verne Utrecht biedt specifieke programma's ter ondersteuning van jonge kinderen. Dit omvat een focus op voor- en vroegschoolse educatie (VVE) om een sterke basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière. We zorgen voor een stimulerende leeromgeving die aansluit bij de ontwikkelingsfase van jonge kinderen, met aandacht voor spelend leren en sociale interactie.

Basisschool Jules Verne Utrecht biedt specifieke programma's ter ondersteuning van jonge kinderen. Dit omvat een focus op voor- en vroegschoolse educatie (VVE) om een sterke basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière. We zorgen voor een stimulerende leeromgeving die aansluit bij de ontwikkelingsfase van jonge kinderen, met aandacht voor spelend leren en sociale interactie.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partnerschappen werkt Basisschool Jules Verne samen voor het jonge kind?

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt Basisschool Jules Verne in Utrecht samen met gerenommeerde partners. Een van onze belangrijke samenwerkingsverbanden is met Kind&CO Ludens. Via deze samenwerkingen zorgen we voor een doorlopende leerlijn vanaf de peuteropvang tot aan de basisschool, met een gedeelde visie op educatie en kinderopvang.

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt Basisschool Jules Verne in Utrecht samen met gerenommeerde partners. Een van onze belangrijke samenwerkingsverbanden is met Kind&CO Ludens. Via deze samenwerkingen zorgen we voor een doorlopende leerlijn vanaf de peuteropvang tot aan de basisschool, met een gedeelde visie op educatie en kinderopvang.

Team | Basisschool Jules Verne in Utrecht | [2025] Schoolregister