Basisschool Basisschool Jules Verne in Utrecht

De resultaten van Basisschool Jules Verne in Utrecht

Current section: resultaten
Mariëndaalstraat 21
3551 Utrecht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Jules Verne, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool Jules Verne bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Jules Verne bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing op Basisschool Jules Verne

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een richtlijn dat minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau dient te halen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, van toepassing op alle basisscholen in Nederland. Basisschool Jules Verne streeft ernaar om dit essentiële niveau voor al haar leerlingen te waarborgen en te overtreffen.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau van Leerlingen op Basisschool Jules Verne

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en markeert een ambitieus doel voor leerlingen aan het einde van groep acht. Het is de ambitie van Basisschool Jules Verne om een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken. Per school wordt door de inspectie, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vastgesteld. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op onze school. Wij zetten ons dagelijks in om onze leerlingen optimaal te begeleiden richting dit ambitieuze streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Jules Verne?

Op Basisschool Jules Verne in Utrecht begeleiden we leerlingen in de bovenbouw naar het voortgezet onderwijs. In groep 6 en 7 ontvangen leerlingen een ontwikkelingsadvies. Dit advies is gebaseerd op een holistische kijk op de ontwikkeling van uw kind, waarbij we de resultaten van methodegebonden toetsen voor rekenen en begrijpend lezen combineren met onze dagelijkse observaties. We kijken hierbij naar de prestaties over de afgelopen drie schooljaren. De overstap naar het middelbaar onderwijs in Utrecht wordt ondersteund door de POVO-procedure. Ouders en leerlingen van groep 7 en 8 worden aan het begin van het schooljaar uitgebreid geïnformeerd. Meer details zijn beschikbaar op www.naarhetvo.nl onder het kopje 'ouders'. Alle leerlingen in groep 8 nemen deel aan een verplichte doorstroomtoets, dit schooljaar is dat de doorstroomtoets van 'Leerling in Beeld'. Dit zorgt voor een gestroomlijnde en eerlijke plaatsing in het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling: Een Veilige Basis bij Basisschool Jules Verne

Bij Basisschool Jules Verne koesteren we de unieke achtergronden van al onze leerlingen en bieden we een omgeving van veiligheid en geborgenheid. Ieder kind is van harte welkom. We besteden veel aandacht aan een sterk sociaal-emotioneel klimaat, essentieel voor de persoonlijke groei van elk kind. Samen creëren we een plek waar iedereen zich gewaardeerd voelt, verantwoordelijkheid neemt en positief met elkaar omgaat.

Iedreen voelt zich welkom en gewaardeerd

Kinderen krijgen ruimte voor eigen keuzes

Respect voor verschillen en diversiteit

Hoe bevordert Basisschool Jules Verne de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze school hanteert de succesvolle methode 'De Vreedzame School'. Deze aanpak stimuleert kinderen om meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en leert hen constructief om te gaan met conflicten. We streven ernaar een democratische gemeenschap te vormen, waarin de stem van elk kind telt. Dit uit zich onder andere in onze leerlingenraad, waar kinderen uit de midden- en bovenbouw actief meedenken over schoolzaken. Daarnaast bieden we leerlingen in groep 7 de mogelijkheid om opgeleid te worden tot mediator. Na een speciale mediatorentraining helpen zij bij het oplossen van conflicten en ondersteunen ze leerkrachten tijdens pauzes op het schoolplein. Om het welbevinden van onze leerlingen objectief te meten, gebruiken we jaarlijks observatielijsten en een tevredenheidsenquête voor de bovenbouw. Deze metingen geven inzicht in hoe veilig kinderen zich voelen, binnen en buiten de schoolmuren. De resultaten bespreken we met kinderen en ouders, en bieden we indien nodig extra ondersteuning.

Welke registratiemethoden gebruikt de school voor sociale opbrengsten?

Basisschool Jules Verne gebruikt de volgende registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen: * Kindbegrip * Kleutervolgsysteem van Leerling in Beeld

  • Kindbegrip
  • Kleutervolgsysteem van Leerling in Beeld

Welke methoden zet de school in voor sociaal-emotioneel leren?

Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maakt Basisschool Jules Verne gebruik van de volgende bewezen methode: * Vreedzame school

  • Vreedzame school

Onderwijsinspectie Oordeel Basisschool Jules Verne Utrecht

Basisschool Jules Verne in Utrecht, onderdeel van SPO Utrecht, is in het schooljaar 2023-2025 bezocht door de onderwijsinspectie voor een grondig kwaliteitsonderzoek. Ons schoolbestuur, SPO Utrecht, ontving hiervoor een 'goed' oordeel. Tijdens het meest recente kwaliteitsbezoek heeft de inspectie onze school positief beoordeeld op diverse cruciale gebieden. We zijn bijzonder trots op het sterke pedagogische klimaat, de gegarandeerde veiligheid en het uitstekende welbevinden van onze leerlingen, ouders en toegewijde team. Dit creëert een inspirerende en veilige leeromgeving. Onze leerlingen ontwikkelen zich uitstekend op het gebied van democratisch burgerschap, wat hen voorbereidt op een actieve rol in de maatschappij. De heldere en breed gedragen onderwijsvisie vormt de solide basis voor ons onderwijsaanbod. Met onze unieke werkwijze 'Op-Eigen-Wijze' bieden we effectief maatwerk en stimuleren we de persoonlijke groei van elke leerling. De inspectie erkent ook de sterke punten van ons professionele team en de positieve werksfeer, die essentieel zijn voor kwalitatief hoogstaand onderwijs. We besteden veel aandacht aan de individuele behoeften van elk kind, wat resulteert in passende ondersteuning. Hoewel we tevreden zijn met de erkenning, zien we ook verbeterpunten. De resultaten op de doorstroomtoetsen op streefniveau (1S/2F) kunnen hoger. We werken eraan om de begeleiding van leerlingen proactiever te maken, van ontwikkeling-volgend naar ontwikkeling-sturend, en om de differentiatie binnen lessen verder te versterken. De inspectie adviseert ons om hogere ambities te stellen voor het streefniveau (1F) en om meetbare doelen voor schoolontwikkeling scherper te formuleren. Dit helpt ons om onze voortgang optimaal te monitoren en waar nodig bij te sturen. We hechten veel waarde aan het oordeel van de inspectie en hebben reeds een verbetertraject ingezet, mede omdat we deze punten intern al hadden geïdentificeerd. De eerste resultaten zijn zichtbaar in de tussentoetsen, met aantoonbare leerwinst op het gebied van rekenen en taal. In samenwerking met de PO-Raad, die ons voorziet van waardevolle expertise en begeleiding, werken we aan de implementatie van de verbeterpunten. Ons bestuur is nauw betrokken bij dit proces. De onderwijsinspectie zal in maart 2026 een vervolgbezoek afleggen om onze vooruitgang te evalueren. Wij blijven u informeren over onze ontwikkelingen.

Resultaten | Basisschool Jules Verne in Utrecht | [2025] Schoolregister