
Schoolweging
De schoolweging van Jules Verne Utrecht is 32,47 , met een spreiding van 8,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 91.5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, met name gezien de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
38.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 38.7%. Dit laat zien dat de school ambitieus omgaat met haar complexe leerlingenpopulatie, waarbij de focus op maatwerk zich vertaalt in haalbare doelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
50% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies, gevolgd door 14.3% vwo-advies - ruim boven het Utrechtse gemiddelde van 18.6%. Praktijkonderwijs-adviezen (7.1%) blijven binnen landelijke trends. De brede adviesrange weerspiegelt zowel de diversiteit van de leerlingenpopulatie als de differentiatiecapaciteit van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Utrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het programma 'Leerling in Beeld'. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. De resultaten van voorgaand schooljaar laten een groei zien bij praktisch alle leerlingen. Uiteraard streven we ernaar deze groei vol te houden. Leerlingen die minder hard groeien dan we hadden verwacht begeleiden we intensief. We zien dat een aantal leerlingen in de bovenbouw bovengemiddeld moeite hebben met rekenen. Voor hen verzorgen we extra rekenbegeleiding in kleine groepen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 28% van de leerlingen boven advies presteert in het VO, tegen 25.3% landelijk. Slechts 8% zit onder advies (landelijk: 11.8%). Dit bevestigt het zorgvuldige adviesproces met 'drie schooljaren data' zoals beschreven in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
De school heeft oog voor de verschillende achtergronden van mensen en biedt veiligheid en geborgenheid voor elke leerling. Ieder kind is welkom. Er is veel aandacht voor een veilig pedagogisch klimaat. Het is van belang dat kinderen op sociaal-emotioneel gebied zich goed kunnen ontwikkelen. Met elkaar kunnen wij deze omgeving creëren waarin een ieder zich betrokken en verantwoordelijk voelt en op een positieve manier met elkaar omgaat.
Je voelt je welkom
Je mag je eigen keuzes maken
Verschillen mogen er zijn
Wat is de werkwijze van Basisschool Jules Verne voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Jules Verne werkt met de methode 'De Vreedzame School', waarbij kinderen meer verantwoordelijkheid krijgen voor hun eigen gedrag en leren om op een juiste manier met conflicten om te gaan. De school streeft ernaar een democratische gemeenschap te creëren, waarin kinderen een duidelijke stem hebben via bijvoorbeeld de leerlingenraad. Kinderen in het zevende leerjaar kunnen mediator worden en leren bemiddelen in conflicten. Observatielijsten en tevredenheidsenquêtes worden jaarlijks afgenomen om het welbevinden van de kinderen te monitoren.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Jules Verne om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Jules Verne gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.