basisschool Joannes XXIII in Utrecht

Het team van basisschool Joannes XXIII in Utrecht

Current section: team
Neckardreef 115
3562 Utrecht

Zie hier hoe het team van basisschool Joannes XXIII is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van basisschool Joannes XXIII. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past basisschool Joannes XXIII bij jullie?

Ontdek hoe goed basisschool Joannes XXIII bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij basisschool Joannes XXIII zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij basisschool Joannes XXIII. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (17.6%)
35-45 jaar (17.6%)
45-55 jaar (29.4%)
55-65 jaar (23.5%)
&ge;65 jaar (5.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij basisschool Joannes XXIII werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70.6%)
Direct ondersteunend personeel (23.5%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor basisschool Joannes XXIII gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van leerkrachten op basisschool Joannes XXIII: Onze aanpak

Op basisschool Joannes XXIII begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom zijn we aangesloten bij Transvita, een gespecialiseerde organisatie voor onderwijsvervanging. Bij afwezigheid van een leerkracht door ziekte of verlof, doen wij direct een aanvraag voor een gekwalificeerde invalleerkracht via hen. Het vinden van voldoende leerkrachten voor vervanging is momenteel een landelijke uitdaging, ook in grote steden zoals Utrecht. Ons team zet zich maximaal in om deze uitdaging het hoofd te bieden. Mocht de vervanging via Transvita onverhoopt niet lukken, dan verkennen we alternatieve oplossingen om de lessen zoveel mogelijk doorgang te laten vinden. We werken samen met initiatieven zoals de Programmeerschool en Talentico om opvang te bieden met creatieve activiteiten, mocht directe vervanging niet mogelijk zijn. Hoewel we het liefst voorkomen dat kinderen naar huis moeten, kan dit in uitzonderlijke situaties helaas niet altijd worden uitgesloten. Vanaf de tweede dag van afwezigheid streven wij naar het aanbieden van thuisonderwijs. Via ons communicatieplatform SocialSchools wordt u direct geïnformeerd over de afwezigheid van leerkrachten. Wij adviseren u daarom om dagelijks, en zeker op vroege ochtenden, de updates op SocialSchools te raadplegen. Zo bent u altijd op de hoogte van de meest recente informatie betreffende de lesgang en eventuele wijzigingen. Meer informatie over onze onderwijsaanpak en schoolactiviteiten vindt u op onze website.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bibliotheek op school

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op Basisschool Joannes XXIII Utrecht

3

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Leescoördinator
Docent Kind & Motoriek

Toelichting van de school:

Op Basisschool Joannes XXIII in Utrecht zetten onze toegewijde leerkrachten zich dagelijks in om uw kind te ondersteunen bij taal- en rekenvaardigheden. Door voortdurende bijscholing en deelname aan professionele leerteams vergroten zij hun expertise op deze cruciale vakgebieden. Onze leerkrachten onderzoeken wekelijks innovatieve lesmethoden en instructietechnieken, geïnspireerd door wetenschappelijke inzichten, om de leerprestaties van elk kind te optimaliseren. Deze bevindingen worden gebundeld in kwaliteitskaarten, wat zorgt voor een continue verbetering van ons onderwijs. Daarnaast bevordert onze leescoördinator de leesvaardigheid en leesplezier, ondersteund door een rijke schoolbibliotheek. Ons uitgebreide ondersteuningsplan, opgesteld met de aanwezige specialisten, garandeert passende hulp. Voor additionele ondersteuning op diverse gebieden werken we nauw samen met het Samenwerkingsverband.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Joannes XXIII omarmt de principes van de Vreedzame School, wat resulteert in een sociaal veilige en positieve leeromgeving voor alle kinderen. Onze leerkrachten zijn uitgebreid geschoold in het creëren van een optimaal pedagogisch klimaat, inclusief de preventie en aanpak van pesten. Met expertise opgedaan door jarenlange begeleiding van gedragsexpert Kees van Overveld, ondersteunen wij kinderen bij het herkennen en reguleren van emoties, en het ontwikkelen van empathie. Dit draagt bij aan een respectvolle omgang met elkaar en vermindert conflicten. Ons leerlingvolgsysteem ParnasSys, met het door Kees van Overveld ontwikkelde Kindbegrip programma, stelt ons in staat om de sociaal-emotionele groei van elk kind nauwgezet te volgen. Wij hanteren duidelijke schoolregels, zoals 'Wij lossen samen problemen op', 'Wij zorgen goed voor onze spullen', 'Wij zijn rustig in school', en 'Wij zorgen goed voor elkaar', die actief worden aangeleerd en nageleefd om een harmonieuze schoolcultuur te waarborgen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons team op Basisschool Joannes XXIII is getraind door gedragsexpert Kees van Overveld, gericht op het verbeteren van gedrag, werkhouding en taakaanpak bij onze leerlingen. Dit heeft geleid tot een kwaliteitskaart die onze methoden voor deze belangrijke ontwikkelingsgebieden beschrijft. Wij starten elk schooljaar met de 'Gouden Weken', een periode die essentieel is voor een positieve groepsvorming na elke vakantie. Door middel van de stappen Forming (oriëntatie), Storming (presentatie), Norming (normering) en Performing (prestatie) creëren we een veilige en gestructureerde omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. De vastgestelde schoolregels en afspraken, zoals 'We lopen aan de rechterkant van de trap' en 'We zijn stil als we over de gang lopen', worden gedurende het schooljaar continu benadrukt en besproken. Dit bevordert een positieve werkhouding en een productieve leeromgeving voor alle leerlingen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Logopedist
Specialist Kind & Motoriek

Toelichting van de school:

Basisschool Joannes XXIII besteedt veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind. Elke maandag is onze deskundige logopedist aanwezig om kinderen te ondersteunen bij uitdagingen op het gebied van taal, spraak, stem, gehoor en primaire mondfuncties. Op vrijdagen staat onze specialist kind en motoriek klaar om kinderen met motorische problemen te helpen. Deze specialist stimuleert met plezier beweging en spel, wat bijdraagt aan een gezonde fysieke ontwikkeling. Samen zorgen deze specialisten ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op cognitief als op fysiek vlak, binnen onze stimulerende leeromgeving.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan centraal op Basisschool Joannes XXIII. Binnen onze Stichting hanteren we een gedetailleerd protocol voor medisch handelen, dat op aanvraag beschikbaar is. Dit protocol omschrijft duidelijk welke medische handelingen onze medewerkers wel en niet mogen uitvoeren, waardoor de zorg voor uw kind altijd conform de geldende richtlijnen verloopt. Wij zorgen voor een veilige en verzorgde omgeving waarin de persoonlijke verzorging van elk kind gewaarborgd is, in overeenstemming met de afspraken binnen ons protocol.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
De Wow!-Academie
De verbindingsgroep
De familieschool

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool Joannes XXIII

Onze Unieke Aanpak voor Kindgerichte Educatie

Bij Basisschool Joannes XXIII geloven we in het omarmen van de unieke talenten van elk kind. We gaan verder dan enkel 'omgaan met verschillen' en focussen op het proactief inspelen op de individuele behoeften van uw kind. Onze ambitie is om de school optimaal aan te passen aan uw kind, in plaats van andersom. Dit betekent dat onze toegewijde professionals het onderwijs continu afstemmen op wat kinderen nodig hebben. Wij zijn ervan overtuigd dat de vertrouwde omgeving van de eigen basisschool in de buurt de ideale plek is voor kinderen om zich te ontwikkelen binnen hun sociale omgeving. Wij streven ernaar om alle leerlingen, inclusief die met speciale onderwijsbehoeften, de best mogelijke ondersteuning te bieden binnen de mogelijkheden van onze school. Ons volledige schoolondersteuningsprofiel is beschikbaar voor inzage op school. Ons geïntegreerde aanbod op school omvat: - Ondersteuning bij dyslexie - Hulp bij spraak- en taalontwikkeling - Preventieve signalering van leer-, opgroei- en opvoedproblemen - Logopedische ondersteuning Toekomstige Uitbreiding van Ondersteuning: Voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben, overwegen we de inzet van een kindercoach op afroep. Bovendien blijven onze leerkrachten zich jaarlijks bijscholen, met speciale aandacht voor deze thema's binnen onze leerteams.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan Basisschool Joannes XXIII: Uw Gids naar Educatief Succes

Wat zijn de kerndoelen en ambities van Basisschool Joannes XXIII in het schoolplan?

Op Basisschool Joannes XXIII streven we continu naar de verbetering van ons onderwijs. Dit doen we door actieve deelname aan vakliteratuur, bijscholing en nascholing van ons team. Wekelijks zetten onze leerteams, bestaande uit leerkrachten en ondersteunend personeel, zich in voor diverse onderwijsthema's. Zo onderzoeken zij hoe we de meest effectieve instructie kunnen bieden, lezen en bespreken ze wetenschappelijke artikelen en documenteren ze hun bevindingen op kwaliteitskaarten. Deze aanpak bevordert de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten op diverse gebieden. We passen onze lesmethoden voortdurend aan op basis van deze nieuwe inzichten, mede door het observeren van elkaars klassen en het gezamenlijk lesgeven en evalueren. Dit proces van leren van en met elkaar is essentieel voor onze onderwijskwaliteit. Waar mogelijk en relevant, participeren we aan projecten en leergangen die bijdragen aan de verdere optimalisatie van ons onderwijs. Ons jaarplan 2024-2025, dat u kunt inzien via de bijlage, bevat gedetailleerde informatie over onze doelen, ambities en de specifieke aanpak. Binnen het programma 'De Vreedzame School' besteden we ook veel aandacht aan burgerschapsvorming. Specifieke aandachtspunten binnen de Brede School Overvecht omvatten het vreedzaam oplossen van conflicten, handelen vanuit respect voor anderen en algemeen geaccepteerde normen, en het erkennen van de rol van gezagsdragers. We stimuleren leerlingen om actief bij te dragen aan de realisatie van mensen- en kinderrechten, zoals vrijheid, veiligheid, gelijkheid en respect, binnen onze gemeenschap. Leerlingen leren eenvoudige informatie te begrijpen, hun mening te delen en te accepteren dat niet iedereen dezelfde opvattingen heeft. Ze worden aangemoedigd om zich in te leven in de gevoelens van anderen en samen te werken, ongeacht achtergrond. Communicatievaardigheden en het creëren van een stimulerende leeromgeving staan hierbij centraal. Basisschool Joannes XXIII profileert zich als een 'High Performing School'. Dit betekent dat we alle leerlingen uitdagen om buitengewone prestaties te leveren. Dit concept is gebaseerd op wereldwijd onderzoek naar topscholen en wetenschappelijke inzichten uit de cognitieve psychologie, sociologie, organisatiepsychologie en pedagogiek. Onze school heeft in de schooljaren 2022-2023 en 2023-2024 een intensief tweejarig traject gevolgd om deze principes toe te passen, met de overtuiging dat elk kind alles kan leren. De kernprincipes van een High Performing School omvatten een heldere, gedeelde visie, hoge verwachtingen voor alle leerlingen, effectief leiderschap, sterke samenwerking en communicatie, frequente kwaliteitscontroles op leren en lesgeven, en een hoge mate van betrokkenheid van ouders en de maatschappij. Voor het schooljaar 2024-2025 richten we ons op de verdere ontwikkeling van de familieschool, de school als High Performing School, de voortzetting van de Wow!-Academie, en het versterken van de digitale geletterdheid van onze leerlingen.

Hoe borgt Basisschool Joannes XXIII de realisatie van haar onderwijsdoelen?

Om onze ambitieuze onderwijsdoelen te realiseren, hanteren wij een gedetailleerde jaarplanning. Deze planning omvat specifieke studiemomenten die aansluiten bij de diverse kwaliteitsdoelen. Daarnaast faciliteren we klasbezoeken door zowel externe experts als interne professionals zoals de intern begeleider en directie. Structurele vergaderingen van de leerteams vormen een essentieel onderdeel van onze kwaliteitsborging. Tijdens deze bijeenkomsten delen teamleden hun ervaringen en resultaten. Het managementteam overlegt structureel met de voorzitters van de leerteams om de voortgang te bewaken. Bovenschoolse kwaliteitsgesprekken dragen eveneens bij aan de continue verbetering van ons onderwijs. Deze gecoördineerde aanpak verzekert dat we voortdurend werken aan de hoogste onderwijskwaliteit voor al onze leerlingen.

Peuteropvang en Voorbereiding Basisschool: Joannes XXIII Utrecht

Toelichting van de school

Ontdek het peutercentrum van Basisschool Joannes XXIII in Utrecht, dé plek voor een optimale start voor uw kind. Wij geloven dat een goede voorbereiding op de basisschool cruciaal is voor toekomstig succes. In de meest dynamische jaren, van 2,5 tot 4 jaar, stimuleren wij de ontwikkeling van jonge kinderen door middel van spelenderwijs leren. Onze aanpak zorgt ervoor dat kinderen op een natuurlijke en plezierige wijze de vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn voor de overstap naar de basisschool. Meer informatie vindt u op de website van Spelenderwijs Utrecht. Daarnaast bieden wij de 'verbindingsgroep lieveheersbeestjes', speciaal voor kleuters die nog extra tijd nodig hebben om zich verder te ontwikkelen voordat ze aan de basisschool beginnen. Dit programma biedt een veilige en stimulerende omgeving die aansluit bij de behoeften van elk kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Joannes XXIII extra programma's voor peuters en jonge kinderen?

Absoluut. Basisschool Joannes XXIII Utrecht zet zich in voor een brede ontwikkeling van jonge kinderen met gespecialiseerde programma's. Dit omvat naast onze reguliere peuteropvang ook ons unieke aanbod van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Daarnaast hebben we de 'verbindingsgroep lieveheersbeestjes' opgericht. Dit programma is bedoeld voor kinderen die nog wat extra begeleiding en ontwikkelingstijd nodig hebben, en biedt een zachte overgang naar het basisonderwijs. Dit zorgt ervoor dat alle kinderen de kans krijgen om op hun eigen tempo te groeien.

Absoluut. Basisschool Joannes XXIII Utrecht zet zich in voor een brede ontwikkeling van jonge kinderen met gespecialiseerde programma's. Dit omvat naast onze reguliere peuteropvang ook ons unieke aanbod van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Daarnaast hebben we de 'verbindingsgroep lieveheersbeestjes' opgericht. Dit programma is bedoeld voor kinderen die nog wat extra begeleiding en ontwikkelingstijd nodig hebben, en biedt een zachte overgang naar het basisonderwijs. Dit zorgt ervoor dat alle kinderen de kans krijgen om op hun eigen tempo te groeien.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang Utrecht
De Verbindingsgroep Lieveheersbeestjes

Met welke organisaties werkt Basisschool Joannes XXIII samen voor peuteropvang?

Voor onze peuteropvang en de bredere ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool Joannes XXIII nauw samen met het Peutercentrum Joannes XXIII. Deze samenwerking garandeert een doorlopende leerlijn van de opvang tot aan de basisschool. U kunt meer gedetailleerde informatie over onze peuteropvang en de educatieve programma's vinden op de website van Spelenderwijs Utrecht. Samen zorgen we voor een भाkzame en stimulerende start voor elk kind in Utrecht.

Voor onze peuteropvang en de bredere ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool Joannes XXIII nauw samen met het Peutercentrum Joannes XXIII. Deze samenwerking garandeert een doorlopende leerlijn van de opvang tot aan de basisschool. U kunt meer gedetailleerde informatie over onze peuteropvang en de educatieve programma's vinden op de website van Spelenderwijs Utrecht. Samen zorgen we voor een भाkzame en stimulerende start voor elk kind in Utrecht.

Team | basisschool Joannes XXIII in Utrecht | [2025] Schoolregister