basisschool Joannes XXIII
Neckardreef 115
3562 CM Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
36.32
Spreiding
6.29

De schoolweging van Joannes XXIII is 36,32 , met een spreiding van 6,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat ruimschoots boven de landelijke norm van 85% uitkomt. Deze score benadrukt de effectieve basisondersteuning, ondanks de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 32,8%. Dit is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 36,32) en overtreft het vergelijkingsgemiddelde van 46,9% aanzienlijk.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 32% vmbo-(g)t en 20% havo advies (vergeleken met 16,5% en 16,1% bij vergelijkbare scholen). Hoewel 8% praktijkgericht vmbo-b/k advies krijgt (iets boven landelijk gemiddelde), valt de beperkte vwo-doorstroom (8%) op. Dit reflecteert mogelijk de schoolweging, waarbij de ambitie omhoog wordt bijgesteld door de doorstroomtoets.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJoannes XXIIIGemeente AmsterdamNederland
LIB177.04178.8175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school hanteert jaarlijks de CITO toetsen op het gebied van begrijpend lezen, spelling, technisch lezen, woordenschat, begrijpend lezen, rekenen en wiskunde. Per groep hanteren wij eigen doelen die boven de doelen van de inspectie liggen. Na iedere CITO toets worden de resultaten besproken met de groepsleerkrachten en gaan we na waar het goed gaat en waar nog verbetering nodig is. Vervolgens worden er vervolgafspraken gemaakt met kind, ouder en leerkracht en dit wordt verwerkt in een groepsplan. Belangrijk om te vermelden is dat wij niet alleen kijken naar de CITO toetsresultaten, maar ook naar de resultaten van de toetsen die bij de methoden horen en natuurlijk de observaties van de leerkracht. Deze bestaan bijvoorbeeld uit kleine dagelijkse tussentijdse toetsjes of vragen. Zo weet de leerkracht of kinderen het begrepen hebben. Wij noemen dat formatief handelen. Zo krijgen wij een goed beeld van de resultaten van de kinderen. De tussentoetsen worden ook besproken met het team, om zo samen te kijken naar wat goed gaat en waar misschien verbeteringen of een andere aanpak moet komen. Leren van en met elkaar. En we zijn samen verantwoordelijk voor de resultaten. De data wordt besproken in de leerteams. Wij kijken met name naar het basis en het streefniveau. Het basisniveau (wordt ook wel 1F genoemd) is het niveau voor taal, lezen en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zouden moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal is dat het 2F-niveau en voor rekenen is dat het 1S-niveau. Als school bepalen wij ook onze eigen ambities die boven de niveaus liggen die de inspectie hanteert. Wij leggen de lat hoog!

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

26,3% van leerlingen presteert boven advies - ruim boven landelijk gemiddelde (25,3%). Opvallend is het hoge percentage onderadvisering (21,1% vs. 11,8% landelijk). Dit zou kunnen samenhangen met de strikte advisering volgens het 'integrale ontwikkelmodel' dat naast cognitie ook werkhouding mee weegt.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk om te weten of kinderen zich veilig voelen bij ons op school. Wij laten daarom jaarlijks de kinderen de sociale veiligheidsvragen invullen. Hierdoor krijgen wij een inzicht in hoe de kinderen de veiligheid op school ervaren. Met de (individuele) kinderen worden, waar nodig, de resultaten besproken en eventuele vervolgstappen gemaakt. Wij zijn van mening dat een kind zich in alle veiligheid moet kunnen ontwikkelen. Dan pas kan een kind goed presteren. De school heeft ook de beschikking over een pestprotocol en een veiligheidsbeleid en handelt, indien nodig, conform dit protocol. Daarnaast werken wij met Stoeltjesdans. Een aantal keren per jaar krijgen kinderen vragen over het omgaan met elkaar, de samenwerking met elkaar, etc. Hiermee brengen wij het sociaal klimaat in kaart. Op basis van de antwoorden van de kinderen ontvangt de leerkracht direct een overzichtelijk rapport met de testresultaten. Zo kan hij /zij eenvoudig en snel een nieuwe klasindeling maken. LEES MINDER

veiligheid

samenwerken

Samen leven

Wat is de werkwijze van basisschool Joannes XXIII voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Joannes XXIII is een Vreedzame School, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De school beschouwt de klas en school als een leefgemeenschap waar kinderen zich gehoord en gezien voelen en leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd door observaties en Kindbegrip observatielijsten. Kinderen van groep 5 t/m 8 vullen digitale vragenlijsten in over het leer- en leefklimaat en sociale vaardigheden.

Welke registratievorm(en) gebruikt basisschool Joannes XXIII om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Joannes XXIII gebruikt Kindbegrip, Sociaal Emotionele Vragenlijst, ParnasSys en Stoeltjesdans om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt basisschool Joannes XXIII?

Basisschool Joannes XXIII gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.