basisschool Joannes XXIII in Utrecht

De resultaten van basisschool Joannes XXIII in Utrecht

Current section: resultaten
Neckardreef 115
3562 Utrecht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van basisschool Joannes XXIII, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past basisschool Joannes XXIII bij jullie?

Ontdek hoe goed basisschool Joannes XXIII bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Succes op het Fundamentele Niveau bij Joannes XXIII

Ontdek hoe Basisschool Joannes XXIII presteert op het fundamentele niveau voor taal en rekenen. Dit essentiële niveau toont de basisvaardigheden die alle leerlingen tegen het einde van hun basisschoolcarrière moeten beheersen, gemeten via de eindtoets in groep acht. De landelijke norm, vastgesteld door de onderwijsinspectie, vereist dat minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau haalt. Dit percentage dient als cruciale signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die uniform geldt voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitieuze Resultaten op Joannes XXIII

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender ambitie dan het fundamentele niveau, met als doel een zo groot mogelijk percentage leerlingen dit geavanceerdere niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, inclusief Joannes XXIII, een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze waarde wordt bepaald op basis van de unieke leerlingpopulatie van de school, wat een gepersonaliseerde prestatiestandaard garandeert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van basisschool Joannes XXIII?

Ontdek hoe Basisschool Joannes XXIII in Utrecht uw kind optimaal voorbereidt op het voortgezet onderwijs. Wij hanteren een zorgvuldig proces voor het schooladvies, waarbij we verder kijken dan alleen toetsresultaten. In groep 7 ontvangt uw kind een voorlopig schooladvies. Dit advies is dynamisch, omdat kinderen in groep 8 nog volop in ontwikkeling zijn. Tijdens een persoonlijk gesprek met leerkrachten en u als ouders, bespreken we dit voorlopige advies. Hierbij kijken we niet alleen naar de leerprestaties op toetsen, maar ook naar de werkhouding en motivatie van uw kind. Het definitieve schooladvies in groep 8 is cruciaal voor de inschrijving op het voortgezet onderwijs. Ons advies is gebaseerd op een brede evaluatie, waaronder toetsresultaten, sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en algemeen gedrag. Dit zorgt voor een passend advies dat recht doet aan de unieke capaciteiten van elk kind. Na de Doorstroomtoets in februari, die geldt als een belangrijk meetmoment, evalueren we het advies opnieuw. Indien de resultaten van de Doorstroomtoets hoger uitvallen dan verwacht, passen we het schooladvies naar boven aan. Enkel wanneer dit in het belang van uw kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Wij benadrukken dat de Doorstroomtoets slechts één factor is in het succes van uw kind op het voortgezet onderwijs. Wij focussen op alle talenten en ontwikkelpunten, zoals zelfstandigheid, creativiteit en doorzettingsvermogen, om zo tot een weloverwogen en verantwoord schooladvies te komen. Welk advies uw kind ook ontvangt, wij zijn trots op hun inzet en prestaties!

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool Joannes XXIII

Op Basisschool Joannes XXIII in Utrecht staat de sociale ontwikkeling van elk kind centraal. Wij meten jaarlijks hoe kinderen zich voelen op school door middel van anonieme vragenlijsten. Dit geeft ons waardevolle inzichten in hun beleving van sociale veiligheid. Individuele gesprekken met leerlingen vinden plaats wanneer nodig, om de resultaten te bespreken en eventuele vervolgstappen te bepalen. Wij geloven dat een veilige omgeving essentieel is voor optimale leerprestaties en persoonlijke groei. Onze school hanteert een strikt pestprotocol en een gedegen veiligheidsbeleid. Bij incidenten handelen we consequent conform deze richtlijnen, om een positief en veilig schoolklimaat te waarborgen. Daarnaast maken we gebruik van 'Stoeltjesdans', een methode die inzicht geeft in de onderlinge omgang en samenwerking tussen leerlingen. De resultaten van deze activiteiten worden geanalyseerd, wat ons helpt bij het optimaliseren van klasindelingen en het bevorderen van een harmonieuze leeromgeving.

Veiligheid op school

Samenwerken en respect

Samen leven en leren

Hoe bevordert Basisschool Joannes XXIII de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool Joannes XXIII is een trotse 'Vreedzame School'. Dit programma richt zich op sociale competenties en democratisch burgerschap, waarbij we de klas en school zien als een levende gemeenschap. Kinderen leren zich gehoord en gezien te voelen, krijgen een stem en ontwikkelen vaardigheden om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. De school stimuleert verantwoordelijkheidsgevoel voor elkaar en de gemeenschap, en bevordert openheid voor verschillen. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen, observeren leerkrachten leerlingen in diverse situums en gebruiken ze de 'Kindbegrip' observatielijst. Leerlingen van groep 5 tot en met 8 vullen zelf digitale vragenlijsten in over het leer- en leefklimaat en hun sociale vaardigheden. Deze gegevens bieden ons een compleet beeld, waarna we indien nodig passende acties ondernemen.

Welke methoden gebruikt Basisschool Joannes XXIII om sociale opbrengsten te registreren?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Basisschool Joannes XXIII gebruik van een diversiteit aan registratiemethoden om een compleet beeld te krijgen van de sociale ontwikkeling van onze leerlingen:

  • Kindbegrip observaties
  • Sociaal Emotionele Vragenlijsten
  • ParnasSys leerlingvolgsysteem
  • Stoeltjesdans evaluaties

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Joannes XXIII?

Op Basisschool Joannes XXIII zetten we de 'Vreedzame School' methode in voor het sociaal-emotioneel leren. Dit programma is uitgebreid en ondersteunt de ontwikkeling van sociale vaardigheden en democratisch burgerschap.

Inspectierapport Basisschool Joannes XXIII: Onze Onderwijsprestaties

De onderwijsinspectie beoordeelt jaarlijks de schoolprestaties om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Voor basisschool Joannes XXIII zijn de resultaten helder: onze leerlingen presteren consistent boven verwachting. De Cito-Eindtoets resultaten van 2017, 2018 en 2019 toonden al aan dat onze scores ruim boven de vastgestelde normen lagen voor scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie. Na een onderbreking door de coronapandemie, waarbij de eindtoetsen niet werden afgenomen, hebben we vanaf het schooljaar 2022-2023 de metingen hervat. Met trots presenteren wij de uitstekende resultaten van de Doorstroomtoets in schooljaar 2023-2024. Alle leerlingen hebben het basisniveau behaald, en maar liefst 90% heeft zelfs het streefniveau bereikt. Deze fantastische prestaties zijn een direct gevolg van de inzet van ons toegewijde team en de motivatie van onze leerlingen. De inspectie heeft haar vertrouwen uitgesproken in de kwaliteit van het onderwijs dat wij bieden. Basisschool Joannes XXIII opereert momenteel onder een basisarrangement, wat de solide basis van ons onderwijs onderstreept.

Resultaten | basisschool Joannes XXIII in Utrecht | [2025] Schoolregister