
De resultaten van Basisschool De Klim in Utrecht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Klim, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Basisschool De Klim
De schoolweging van Op Avontuur Utrecht is 27,21 , met een spreiding van 8,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Basisschool De Klim bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Klim bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
94.9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, waarmee de school ruim voldoet aan de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de sterke basiskwaliteit, hoewel het iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 97.7% blijft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58.9%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 67.7%, toont het de effectiviteit van het maatwerkonderwijs dat specifiek inzet op talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Klim?
Het adviesprofiel is sterk gericht op theoretische leerroutes: 70.97% van de leerlingen krijgt een havo-, havo/vwo- of vwo-advies (landelijk 44.6%). Vooral het percentage vwo-adviezen springt eruit met 45.16%, tegenover 18.61% bij vergelijkbare scholen. De focus op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus sluit aan bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Op Avontuur Utrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.04 | 175.23 | 177.92 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De resultaten van het onderwijs Bij de kleuters gebruiken we het observatie- registratieprogramma KIJK. KIJK is een digitaal instrument waarmee je de ontwikkeling van jonge kinderen volgt. KIJK ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar. Er wordt gekeken naar basiskenmerken, betrokkenheid en aanwezigheid van factoren die een risico kunnen vormen voor de ontwikkeling. Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen uit groep 3 t/m 8 door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). Daarnaast wordt er gekeken naar de ontwikkeling van de sociaal emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en motoriek. De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in het hoofdstuk ouders en school, onder privacy. Tussentijdse resultaten Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in alle leerjaren genormeerde methodeonafhankelijke toetsen (Leerling in Beeld) afgenomen. We gebruiken deze gegevens om het vervolgaanbod en de vervolgaanpak te bepalen op kind-, groeps- en schoolniveau. Hieronder staat een overzicht van de resultaten van een deel van deze toetsen. Het zijn de volgende toetsen die informatie geven op belangrijke momenten in de schoolloopbaan van de leerlingen: - in de groepen drie en vier dienen de leerlingen op een zodanig niveau technisch te leren lezen dat zij met succes kunnen meedoen aan alle andere onderdelen van het onderwijs; - in groep 4 staan de basisvaardigheden in het rekenonderwijs centraal; - in groep 6 wordt de overstap gemaakt naar complexere, wiskundige vraagstukken; - verder moet in groep 6 het niveau van begrijpend lezen voldoende hoog zijn met het oog op het onderwijs in de zaakvakken(aardrijkskunde, geschiedenis, natuur-techniek, wetenschap-techniek e.d.). Vanuit de Leerling in Beeld (CITO)-opbrengsten: Technisch lezen: De opbrengsten zijn naar verwachting vanuit onze ambities. Conclusies en acties: Een brug slaan tussen het leesonderwijs en het thema. Aandacht blijven houden voor het voortgezet technisch lezen. Begrijpend lezen: De gem. leergroei ligt in de groepen op of boven de voorspelde referentiewaarde en het landelijke gemiddelde. Conclusies en acties: Bij begrijpend lezen meer de strategieën centraal zetten en ook deze klassikaal modelleren. De koppeling met thema voor begrijpend lezen werkt positief. Teksten koppelen aan thema. Ook coöperatieve werkvormen inzetten. Spelling: De gemiddelde leergroei ligt in de verschillende groepen boven de voorspelde referentiewaarde en het landelijke gemiddelde. Conclusies en acties: We willen de taalverzorging gebruiken om groei in spelling teweeg te brengen. Meer oefenen met spelling en aandacht voor taal. Meer tijd nemen voor herhaling en spelling verwerken in thema. Niet alle opdrachten uit de methode, maar gerichte opdrachten. Rekenen: De leergroei lag iets lager dan de voorspelde referentiewaarde en het landelijk gemiddelde. We zijn gestart met een nieuwe rekenmethode en verwachten de komende jaren een duidelijke groei. Conclusies en acties: Implementeren van de nieuwe methode met de kwaltietskaart. Gezamenlijke voorbereiding per blok. Meer doelgericht werken.
Zitten de oud-leerlingen van Basisschool De Klim in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
75.7% van de oud-leerlingen zit op het gegeven adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde van 62.9%. Slechts 2.7% zit onder advies (landelijk 11.8%), wat het zorgvuldige adviesproces onderstreept. De combinatie van een laag onderadviseringspercentage en een hoge op-advies-score benadrukt de kwaliteit van de advisering.
Sociale ontwikkeling
Opvoeding en onderwijs gaan hand in hand. Vaak is het zo dat een stabiele en veilige thuissituatie invloed heeft op het functioneren op school. Andersom is het ook vaak zo dat als het op school lekker gaat, u dit thuis ook zult merken. Het is belangrijk dat school en ouders het samen doen. Uitgangspunt van ons pedagogisch klimaat zijn de drie basisbehoeften van Prof. Dr. Luc Stevens: “Ieder mens is gebouwd om zichzelf te ontwikkelen en heeft een natuurlijke behoefte aan relatie (ik hoor erbij), autonomie (ik kan/mag het zelf) en competentie (ik kan het)”. In ons thema onderwijs maken wij onze leerlingen nieuwsgierig. Welke vragen hebben zij? Ze krijgen het vertrouwen om zelfstandig op onderzoek uit te gaan. Ze gaan op zoek naar antwoorden. Dat doen ze veelal in hun onderzoeksgroepje. Ze presenteren hun antwoorden aan de leerlingen en aan de ouders. De houding en vaardigheden van de leerkracht spelen een belangrijke rol bij het creëren van een pedagogisch klimaat, waarin alle leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen. LEES MINDER
Autonomie
Relatie
Competentie
Wat is de werkwijze van Basisschool De Klim voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Klim streeft naar een positieve sfeer waarin kinderen met plezier naar school gaan, zich veilig en geaccepteerd voelen, en verantwoordelijkheid nemen voor hun omgeving. De focus ligt op het gevoel van erbij horen, zelfvertrouwen en ruimte voor initiatief, met de wetenschap dat pesten niet getolereerd wordt. De leerkracht speelt hierbij een cruciale rol door aandacht te hebben voor ieder kind, te stimuleren, structuur te bieden en de thuissituatie te kennen. Dit alles draagt bij aan een goed pedagogisch klimaat.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Klim om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Klim gebruikt 'Kijk!' en Kindbegrip om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Klim?
Basisschool De Klim gebruikt de 'Cirkel van basisontwikkeling' en 'Sociaal gedrag, elke dag' als methode(s) voor sociaal-emotioneel leren.