Basisschool de Beiaard
Van Loonlaan 46
3571 XV Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
21.82
Spreiding
4.24

De schoolweging van De Beiaard Utrecht is 21,82 , met een spreiding van 4,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. De school scoort hiermee nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (98,4%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

68,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 65% ligt. Dit is lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 74%, mogelijk gerelateerd aan de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk op het hoger onderwijs gericht: 39,1% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 26,1% havo-advies. Praktijkonderwijs (vso 4,35%, vmbo-b 4,35%) blijft beperkt en ligt dichtbij het landelijk gemiddelde van 1,01%. Dit past bij een schoolpopulatie met relatief hoge onderwijsverwachtingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Beiaard UtrechtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten worden gemeten door de IEP toetsen en de methode toetsen. We gebruiken van IEP de hoofd-hart-handen toetsen, omdat we het belangrijk vinden dat kinderen een eigen analyse maken over hun groei. Hierdoor ontwikkelen kinderen eigenaarschap in het leerproces. Toetsresultaten worden geanalyseerd door de IBer, vervolgens besproken in periodiek overleg directeur en IBer en door de IBer besproken met de leerkracht. Waar nodig worden interventie-afspraken gemaakt. Ook worden de tussentijdse resultaten met het hele team besproken. Oer bouw worden deze diepgaander geanalyseerd en een plan van aanpak per halfjaar gemaakt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 82,1% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 10,7% zit onder advies, iets lager dan de landelijke 11,8%. De school lijkt adviezen zorgvuldig af te stemmen op de mogelijkheden van leerlingen.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfbewustzijn. Sociale competenties dragen dbij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten?Het sociaal-emotionele welbevinden van de kinderen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoordelijke burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met en zorgzaam zijn voor de mensen en de wereld om hen heen. De ontwikkeling van de groep en de individuele kinderen wordt tijdens de groeps(leerling) bespreking besproken (leerkracht en IB’er). Maar ook tijdens zorgvergaderingen met het hele team. Het schoolklimaat wordt in kaart gebracht middels met de KIVA monitor. LEES MINDER

Vertrouwen

Veiligheid

Zorgzaamheid

Wat is de werkwijze van Basisschool de Beiaard voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool de Beiaard hanteert een protocol sociale veiligheid. De leerkrachten en de school zijn KIVA gecertificeerd. In alle groepen worden KIVA lessen gegeven. Leerkrachten observeren de ontwikkeling in de onderbouw met de methode Pravoo. In de groepen 5 tot en met 8 dragen de kinderen zelf bij om een helder beeld te krijgen van hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Twee keer per jaar wordt de KIVA monitor afgenomen en geanalyseerd. Jaarlijks wordt er ook een vragenlijst afgenomen in de groepen 3 tot en met 8 om het sociaal-emotioneel welbevinden te peilen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Beiaard om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Beiaard gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Pravoo en KIVA monitor.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Beiaard?

Basisschool de Beiaard gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KiVa.