Asch van Wijckschool

Het team van Asch van Wijckschool in Utrecht

Current section: team
Louis Couperusstraat 85
3532 Utrecht

Zie hier hoe het team van Asch van Wijckschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Asch van Wijckschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Asch van Wijckschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Asch van Wijckschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Asch van Wijckschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Asch van Wijckschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.7%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (26.7%)
55-65 jaar (6.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Asch van Wijckschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Asch van Wijckschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Personeel bij de Asch van Wijckschool

Bij onverwachte afwezigheid van onze gekwalificeerde leerkrachten focussen wij primair op interne oplossingen om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Onze school streeft ernaar om de impact op de leerlingen zoveel mogelijk te beperken door creatieve en effectieve methoden toe te passen. Wanneer interne vervanging niet mogelijk is, schakelen wij de flexibele pool van onze scholengroep in voor gekwalificeerde invallers. Dit zorgt ervoor dat wij snel kunnen reageren op personeelsuitval en de lesprogramma's kunnen voortzetten. We doen er alles aan om een passende oplossing te vinden voor elke situatie. Daarnaast verkennen we alternatieve mogelijkheden, zoals het inzetten van professionals uit andere beroepsgroepen, bijvoorbeeld kunstenaars, voor een waardevolle daginvulling. In uitzonderlijke gevallen kunnen klassen tijdelijk worden samengevoegd of, als allerlaatste redmiddel, klassen naar huis worden gestuurd met duidelijke communicatie naar de ouders.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Asch van Wijckschool

5

Extra Ondersteuning Taal en Rekenen: Specialisten op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Gespecialiseerde Remedial Teacher
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid
Toegewijde Taalspecialist
Deskundige Logopedist voor Communicatie

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider werkt nauw samen met een team van gespecialiseerde collega's om de academische voortgang van iedere leerling te monitoren. Samen identificeren zij ontwikkelings- en aandachtspunten op het gebied van taal en rekenen, en stellen zij gerichte ondersteuningsplannen op. Een externe logopedist is wekelijks op school aanwezig om leerlingen te voorzien van essentiële communicatiehulp en behandelingen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Remedial Teacher voor Emotionele Vaardigheden
Specialist voor Persoonlijke Ontwikkeling
Gecertificeerde Rots en Water Trainers

Toelichting van de school:

Op de Asch van Wijckschool zetten wij ons in voor een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Drie ervaren trainers bieden de Rots en Water methode aan, gericht op zelfvertrouwen en weerbaarheid. We streven ernaar deze waardevolle aanpak verder te integreren binnen ons gehele schoolteam. Bovendien start in het schooljaar 2025-2026 een collega met een gespecialiseerde opleiding tot gedragsspecialist om onze begeleiding verder te versterken.

3

Gedrag, Werk- en Taakaanpak: Gericht aan de Slag

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedrag
Remedial Teacher voor Werkstrategieën
Specialist voor Uitdagende Leertrajecten

Toelichting van de school:

Onze deskundige specialisten bieden proactief advies aan het onderwijsteam en ondersteunen bij effectieve interventies. Zij begeleiden zowel individuele leerlingen als de groep bij het ontwikkelen van positieve gedrags- en werkhoudingen. Deze gerichte aanpak zorgt ervoor dat elke leerling optimaal kan presteren en zich veilig voelt binnen de schoolomgeving.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Fijne Motoriek

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut voor Fijne Motoriek
Logopedist voor Spraak en Communicatie

Toelichting van de school:

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van motorische vaardigheden en logopedie, werken wij samen met gespecialiseerde externe partners. Organisaties zoals Kind en Motoriek en Opdidakt bieden tijdens schooltijd gespecialiseerde hulp in ons schoolgebouw. Deze samenwerking garandeert deskundige begeleiding op maat voor de ontwikkeling van fijne en grove motoriek, evenals spraak- en taalontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht en Afstemming

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel beschikt de Asch van Wijckschool niet over gediplomeerde specialisten voor medische handelingen of persoonlijke verzorging binnen het directe schoolteam. Voor de specifieke zorgbehoeften van enkele leerlingen onderhouden wij een nauwe en zorgvuldige communicatie met ouders. Indien noodzakelijk, betrekken wij ook externe medische specialisten om de best mogelijke ondersteuning te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Kunstatelier
Flexruimtes
Extra lokaal voor RT en verrijking

Individuele Ondersteuning voor Elke Leerling op de Asch van Wijckschool

Ons Beleid voor Extra Ondersteuning

Op de Asch van Wijckschool Utrecht zetten we ons in voor passend onderwijs voor elk kind. Wanneer u uw kind aanmeldt met specifieke ondersteuningsbehoeften, evalueren we zorgvuldig of onze school de juiste omgeving kan bieden. Onze zorgplicht betekent dat we actief onderzoeken welke hulp nodig is. Als de benodigde ondersteuning momenteel nog niet volledig binnen onze school gefaciliteerd kan worden, werken we nauw samen met externe partners zoals het samenwerkingsverband passend onderwijs. We zijn er om elk kind een kans te geven. Hierbij staat het welzijn van het individuele kind centraal, met een sterke focus op een positieve ontwikkeling binnen de groep. We geloven in een omgeving waar ieder kind zich veilig en gewaardeerd voelt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Asch van Wijckschool: Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Wat zijn de doelstellingen in ons schoolplan voor verbetering?

Bij Asch van Wijckschool Utrecht zetten we vol in op continue verbetering van ons onderwijs. Beleidsontwikkelingen starten bij onze teamleden met relevante ervaring of expertise.. Voorstellen worden breed binnen het team besproken, vooral als ze impact hebben op de dagelijkse werkzaamheden. Goedgekeurde beleidsplannen worden, afhankelijk van de inhoud, ter informatie of instemming voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad (MR). Dit proces waarborgt draagvlak en biedt iedereen de kans om mee te denken en bij te dragen aan de schoolontwikkeling. Beleidsontwikkelingen die invloed hebben op het werk van leerkrachten worden vastgelegd in praktische kwaliteitskaarten. Deze kaarten bevatten de achtergrond, aanpak, planning, betrokkenen, activiteiten en evaluatiemomenten van een ontwikkeling. Zo houden we het team betrokken en houden we overzicht, met jaarlijkse herziening en aanpassing van de kaarten. Voor de komende periode versterken we de rol van leraren met specifieke expertise, zodat zij mede-eigenaar worden van beleidsontwikkelingen. Studiedagen, bordsessies en teamoverleggen benutten we om kennis te delen, feedback te verzamelen en draagvlak te peilen. Onze concrete ambities voor de korte termijn omvatten de herontwerp van de Gouden 8, zodat deze beter aansluit bij onze huidige schoolontwikkeling en leerlingenpopulatie. Samen met de PLG Taal en de Bibliotheek Utrecht richten we een inspirerende schoolbibliotheek in om leesmotivatie en leesplezier te stimuleren. Daarnaast bepalen we met onze expertleerkrachten burgerschap en het team de noodzaak van een overkoepelende methode die burgerschap, sociaal-emotionele ontwikkeling en levensbeschouwing integreert. Onze ambities voor de middellange en lange termijn zijn gericht op het herformuleren van onze visie op burgerschapsonderwijs, gebaseerd op de nieuwe kerndoelen en met evaluatie van onze huidige methodes. We willen de samenwerking met ouders en hun betrokkenheid versterken, in overleg met het team en de OR/MR. Verder evalueren en versterken we ons gedragsprotocol met de IB'er en gedragsspecialist in opleiding. We ontwikkelen een visie op digitale geletterdheid, inclusief aanbod en professionalisering, conform de kerndoelen. Een rekenspecialist wordt aangesteld om ons sterke rekenonderwijs te borgen, in samenspraak met het team. We onderzoeken de mogelijkheden voor techniekonderwijs met de specialist begaafdheid en het team. Het eigen onderzoek binnen thematisch werken (Blink Wereld) wordt versterkt, met mogelijke bijscholing tot Specialist Blink Wereld. De PLG Taal onderzoekt de aansluiting van nieuwe taalmethodes bij onze visie en de implementatie daarvan. Onze visie op verrijkingsonderwijs wordt uitgewerkt met de specialist begaafdheid en de IB'er, inclusief gerichte doelen voor de klas. De doorgaande lijn van groep 2 naar groep 3 wordt versterkt met de specialist het jonge kind en de leerkrachten van groep 1 t/m 4. We onderzoeken de mogelijkheden voor meer beweging tijdens schooldagen met de vakleerkracht bewegingsonderwijs. Ons kunstprofiel wordt verstevigd met de vakleerkracht Kunst & Cultuur. Tot slot onderzoeken we hoe onze stagiaires beter betrokken kunnen worden bij ons cultuurprofiel, zodat zij de meerwaarde voor kinderontwikkeling begrijpen. De professionalisering wordt afgestemd op het versterken van differentiatie in de klas, zodat we alle leerlingen met diverse onderwijsbehoeften optimaal kunnen bedienen.

Hoe evalueert de Asch van Wijckschool de voortgang van de schoolplan doelen?

De voortgang van onze schoolplan doelen wordt jaarlijks vertaald naar een concreet jaarplan. Hierbij hanteren we een realistische aanpak, stellen we prioriteiten en passen we waar nodig het tempo aan. Het jaarplan wordt gedeeld met de Medezeggenschapsraad en dient als leidraad voor het schooljaar. De voortgang wordt zowel tussentijds als na afloop van het schooljaar geëvalueerd. Deze evaluaties vinden plaats met de expertleerkrachten, IB'er, schoolleider, het voltallige team en de Medezeggenschapsraad. De uitkomsten van deze evaluatiemomenten zijn cruciaal voor bijsturing en vormen de basis voor het opstellen van het volgende jaarplan. Zo zorgen we voor een continue cyclus van verbetering en optimalisatie van ons onderwijs.

Peutergroep en Voorbereiding Basisschool: Asch van Wijckschool

Toelichting van de school

Ontdek de voordelen van een vroege start op de Asch van Wijckschool in Utrecht. Hoewel we geen eigen peutergroep binnen de schoolmuren hebben, stimuleren we de ontwikkeling van jonge kinderen door nauwe samenwerking met lokale kinderopvangorganisaties. Onze school werkt intensief samen met Kinderopvang Partou, gevestigd direct naast onze locatie. Deze samenwerking, gestart in augustus 2021, omvat gezamenlijke activiteiten zoals speel- en gymmomenten voor peuters. Peuters van Partou wennen zo spelenderwijs aan onze schoolomgeving, wat de overgang naar het basisonderwijs vergemakkelijkt. , Daarnaast betrekken we onze middenbouwleerlingen actief bij de jongste kinderen. Zij organiseren voorleessessies bij de kinderopvang. Deze interacties verrijken de ervaring van zowel de peuters als onze eigen leerlingen, en bevorderen een warme, vertrouwde sfeer.

Veelgestelde vragen

Biedt de Asch van Wijckschool specifieke programma's voor peuters aan?

De Asch van Wijckschool biedt momenteel geen eigen peuterprogramma's direct op school. Wel faciliteren we een soepele overgang naar het basisonderwijs door middel van samenwerkingsactiviteiten. Deze activiteiten zijn gericht op het creëren van bekendheid met de schoolomgeving en het bevorderen van sociale interactie tussen peuters en onze leerlingen. Zo zorgen we ervoor dat jonge kinderen zich snel thuis voelen bij ons.

Met welke kinderopvangpartners werkt de Asch van Wijckschool samen voor jonge kinderen?

De Asch van Wijckschool onderhoudt een waardevolle samenwerking met toonaangevende kinderopvangorganisaties in Utrecht om jonge kinderen een optimale voorbereiding op de basisschool te bieden. Deze partnerschappen zijn essentieel voor onze aanpak.

De Asch van Wijckschool onderhoudt een waardevolle samenwerking met toonaangevende kinderopvangorganisaties in Utrecht om jonge kinderen een optimale voorbereiding op de basisschool te bieden. Deze partnerschappen zijn essentieel voor onze aanpak.

Team | Asch van Wijckschool in Utrecht | [2025] Schoolregister