
De resultaten van Asch van Wijckschool in Utrecht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Asch van Wijckschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Asch van Wijckschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Asch van Wijckschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen Asch van Wijckschool
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt gemeten in groep 8 via de eind- of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Deze data toont de prestaties van onze leerlingen op het fundamentele niveau, vergeleken met het landelijk gemiddelde. Het geeft inzicht in hoe onze school presteert ten opzichte van de landelijke normen voor basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behaald door Leerlingen Asch van Wijckschool Utrecht
Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken aan het einde van groep 8. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie van de school. Deze resultaten geven de prestaties van de leerlingen van de Asch van Wijckschool op het streefniveau weer, inclusief een vergelijking met het voor onze school vastgestelde streefdoel. Het biedt een helder beeld van onze ambities en de mate waarin we deze waarmaken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Asch van Wijckschool?
De Asch van Wijckschool in Utrecht bereidt leerlingen uitstekend voor op het voortgezet onderwijs. In het schooljaar 2024-2025 stroomde een aanzienlijk deel van de leerlingen door naar havo of vwo (61%). Daarnaast koos 25% voor een TL of TL/havo traject, 10% voor vmbo kader/TL en 4% voor vmbo basis/kader. Dit toont de brede academische mogelijkheden die de school biedt. Vergeleken met voorgaande jaren zien we een stabiele positieve trend in de doorstroom naar hogere onderwijsniveaus, wat de kwaliteit van het onderwijs op de Asch van Wijckschool onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op de Asch van Wijckschool
Op de Asch van Wijckschool in Utrecht stimuleren we de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen actief. Dit schooljaar introduceren we een uitgebreide methode voor burgerschap, sociaal-emotionele ontwikkeling en wereldreligies. Deze integrale aanpak wordt versterkt door ons Rots en Water programma. Vanaf groep 5 maken alle leerlingen kennis met Rots en Water, een effectieve weerbaarheidstraining. Kinderen leren hierin om zelfbewustzijn te ontwikkelen en weloverwogen keuzes te maken, begeleid door speciaal opgeleide leerkrachten. De principes van Rots en Water worden in de hogere groepen voortgezet, en we werken aan een doorlopende leerlijn die al bij de kleuters begint om een consistente groei te garanderen. Onze schoolregels zijn direct afgeleid van onze kernwaarden, de Gouden 8. Deze regels zijn overal in de school zichtbaar en vormen de basis van ons dagelijks handelen en de onderlinge omgang van onze leerlingen.
Verbinding en Samenwerking
Vertrouwen en Respect
Veiligheid en Verantwoordelijkheid
Hoe bevordert de Asch van Wijckschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op de Asch van Wijckschool leren kinderen dat iedereen medeverantwoordelijk is voor een positieve groepsdynamiek en het welzijn van elke klasgenoot. Deze betrokkenheid bij elkaar zorgt voor een prettige en veilige leeromgeving, waardoor leerlingen met meer plezier naar school komen. Bij conflicten begeleiden we kinderen naar het vinden van win-win oplossingen, waarbij ze leren op te komen voor zichzelf met respect voor de ander. In groep 8 worden leerlingen getraind als mediator. Zij ondersteunen jongere kinderen tijdens het buitenspelen bij het oplossen van onderlinge geschillen. Onze Rots & Water lessen, gecombineerd met onze burgerschapsmethode, dragen significant bij aan een veilig en ondersteunend pedagogisch klimaat voor alle leerlingen.
Welke methoden gebruikt de Asch van Wijckschool voor het meten van sociale vooruitgang?
De Asch van Wijckschool hanteert specifieke registratiemethoden om de sociale en emotionele groei van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Deze tools bieden inzicht in de ontwikkeling van sociale vaardigheden en het algemene welzijn: * Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) * Sociaal Emotionele Vragenlijst
Welke lesprogramma's zet de Asch van Wijckschool in voor sociaal-emotioneel leren?
De Asch van Wijckschool maakt gebruik van erkende en effectieve lesprogramma's om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te versterken. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen belangrijke levensvaardigheden bij te brengen: * Vreedzame school * Rots & Water
Inspectierapport Asch van Wijckschool: Kwaliteitsbevordering in Basisonderwijs
De Asch van Wijckschool in Utrecht, een basisschool met 201 leerlingen, heeft in 2018 een positieve beoordeling ontvangen van de onderwijsinspectie. Tijdens een deelonderzoek, uitgevoerd volgens het vernieuwde inspectiekader, werd geconstateerd dat de school op alle onderzochte gebieden voldoende presteert. Het onderwijsaanbod van de school is breed, modern en dekt de kerndoelen volledig. Het sluit naadloos aan bij de individuele onderwijsbehoeften van de leerlingen. Met name in de kleuterklassen (groepen 1-3) wordt zichtbaar hoe leraren een stimulerende en betekenisvolle leeromgeving creëren. Naast de cognitieve ontwikkeling legt de school gestructureerd nadruk op de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming, waarbij leerlingen volop de kans krijgen deze vaardigheden te oefenen. Coöperatief leren is een al jarenlang geborgde werkwijze die in alle groepen structureel wordt toegepast. Voor muzikale en creatieve ontwikkeling werkt de school samen met lokale partners. De leraren van de Asch van Wijckschool stemmen hun onderwijs effectief op elkaar af en vergroten continu de impact hiervan. Zij hebben een helder zicht op de voortgang van de leerlingen en plannen de instructie en lesstof nauwkeurig op het niveau van elke leerling. Het ondersteuningsplan van de school beschrijft een handelingsgerichte en opbrengstgerichte aanpak. Door gebruik te maken van actuele toetsen en observaties worden de vorderingen van leerlingen gemonitord en het onderwijs bijgestuurd. Het PCOU-beleid voor opbrengstbewust werken is hierbij leidend. Hoewel een deel van de begeleiding buiten de klas plaatsvindt, blijft de informatie-uitwisseling tussen groepsleraren en begeleiders cruciaal en wordt hierop gelet. De kwaliteitszorg op de Asch van Wijckschool is solide, dankzij een systematische evaluatie en doorlopende ontwikkeling van de onderwijskwaliteit. De school volgt het PCOU-beleid voor het evalueren van leerlingresultaten en het onderwijsproces. Ontwikkelde werkwijzen worden geborgd door middel van documentatie en door gespecialiseerde leerkrachten (taal, rekenen, coöperatief leren) die de kwaliteit in de groepen bewaken. De school betrekt zowel het personeel als de ouders actief bij de beleidsvorming en legt verantwoording af over het onderwijs en de behaalde resultaten. Deze verantwoording vindt plaats aan het bestuur conform de PCOU-afspraken, maar ook publiekelijk via de schoolgids, de website en 'Scholen op de kaart'. Ouders zijn positief over de betrokkenheid van de school bij de ontwikkeling van hun kinderen; ze waarderen de mogelijkheid om inhoudelijk bij te dragen aan het onderwijs. Ouders, met name via de medezeggenschapsraad (MR), spelen een belangrijke rol in de beleidsvorming. De school onderhoudt bovendien nauwe samenwerkingsverbanden met diverse externe partijen, waaronder het samenwerkingsverband, buurtteams en ketenpartners.