Anne Frankschool

Het team van Anne Frankschool in Utrecht

Current section: team
van Bijnkershoeklaan 280
3527 Utrecht

Zie hier hoe het team van Anne Frankschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Anne Frankschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Anne Frankschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Anne Frankschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Anne Frankschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Anne Frankschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (11.8%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (29.4%)
55-65 jaar (29.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Anne Frankschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.5%)
Direct ondersteunend personeel (5.9%)
Indirect ondersteunend personeel (11.8%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Anne Frankschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Personeelsvervanging op de Anne Frankschool: Altijd een oplossing

De directie van de Anne Frankschool draagt de volledige verantwoordelijkheid voor het organiseren van effectieve personeelsvervanging bij afwezigheid van leerkrachten. Bij ziekte of andere onvoorziene omstandigheden zetten we alles op alles om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Ons doel is steeds een passende oplossing te vinden. Indien er geen externe leerkrachten beschikbaar zijn via ons bestuur, kijken we naar interne mogelijkheden. Dit kan betekenen dat we kleinere klassen tijdelijk samenvoegen om zo een leerkracht vrij te maken. Een andere optie is het opdelen van de klas van de afwezige leerkracht over andere klassen. We streven ernaar om ongemak voor leerlingen zoveel mogelijk te beperken. In uitzonderlijke situaties, wanneer interne oplossingen niet toereikend zijn, kan het voorkomen dat een specifieke groep leerlingen gevraagd wordt om tijdelijk thuis te blijven. Dit is een maatregel die we alleen in het uiterste geval toepassen, na zorgvuldige overweging. Naast ziekte kan personeel ook afwezig zijn vanwege geplande verlofsituaties, zoals verhuizingen, huwelijken of studiedagen. Voor zowel ziekte als verlof zoekt de school continu naar de meest optimale onderwijsoplossing. We hechten er veel waarde aan om zoveel mogelijk te werken met vaste gezichten voor de klas, wat zorgt voor stabiliteit en herkenbaarheid voor de leerlingen. Wanneer er toch een invaller van buiten de school wordt ingeschakeld, wordt deze grondig geïnformeerd door een ervaren leerkracht uit dezelfde onderwijsfase. Deze collega begeleidt de invaller actief en staat klaar om eventuele vragen te beantwoorden. Daarnaast zijn alle groepen voorzien van uitgebreide klassenmappen met daarin de lesroosters, belangrijke afspraken en specifieke instructies. Dit garandeert een soepele overdracht en een kwalitatief hoogwaardige lesdag, zelfs bij tijdelijke afwezigheid van de vaste leerkracht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2024-2025 is het gebruik van mobiele telefoons niet meer toegestaan op basisscholen. Voor onze school verandert er niet veel. Kinderen hebben in principe geen mobiele telefoon bij zich, tenzij hierover een bijzondere reden is en altijd in overleg met de ouders.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op de Anne Frankschool: Ons Specialisten Team

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist
Nieuwkomers Specialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde reken- en taalspecialisten zijn experts in het vroegtijdig herkennen van leeruitdagingen op het gebied van taal en rekenen. Zij ontwikkelen effectieve, op maat gemaakte lesplannen. Deze plannen worden opgesteld in nauwe samenwerking met de intern begeleider en, indien nodig, de logopedist, om een integrale aanpak te garanderen. Zo zorgen we voor optimale ondersteuning bij het ontwikkelen van essentiële vaardigheden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, bieden onze specialisten gerichte interventies. Dit kan zowel individuele als groepsgerichte ondersteuning omvatten. De intern begeleider en de gedragsspecialist werken samen om passende strategieën te implementeren, eventueel aangevuld met expertise van externe professionals. Het welzijn van elke leerling staat hierbij centraal.

2

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist beschikt over diepgaande kennis van kinderlijk gedrag en effectieve aanpakken. Zij coacht niet alleen leerlingen, maar ook leerkrachten om leeromgevingen te creëren die positief gedrag stimuleren. In nauwe samenwerking met de intern begeleider, die een overzicht houdt over alle zorgprocessen binnen de school, zorgen we voor een consistente en ondersteunende aanpak. Dit bevordert een optimale werkhouding en leerresultaten.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Kinderen met een doorverwijzing van de huisarts kunnen op de Anne Frankschool terecht voor fysiotherapeutische ondersteuning. Dit helpt bij het ontwikkelen van een gezonde motoriek en lichamelijke conditie. Onze fysiotherapeut werkt samen met het schoolteam om de lichamelijke ontwikkeling van uw kind te stimuleren en eventuele belemmeringen aan te pakken.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Indien uw kind tijdens schooltijd extra medische zorg nodig heeft, is het beleid dat zieke kinderen naar huis gaan. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders. De toediening van medicijnen gebeurt eveneens in samenspraak met ouders. Voor medicatie die dagelijks nodig is, wordt een afspraak gemaakt met de leerkracht en/of directeur. Onze medewerkers mogen uitwendige en orale medicatie toedienen, waarbij ouders verantwoordelijk blijven voor de correcte dosering en informatievoorziening. Een schriftelijke vastlegging voorkomt misverstanden. Voor meer gespecialiseerde medische zorg, zoals injecties of bloedafname, kunnen wij als school geen assistentie verlenen. Wij werken echter graag mee als u of een door u aangewezen persoon deze zorg tijdens schooluren op school wil uitvoeren. Meer details hierover vindt u in het Protocol Medische Handelingen op Scholen SPO Utrecht, dat ter inzage ligt op school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de extra ondersteuning voor elke leerling op de Anne Frankschool

Ons toekomstige aanbod voor optimale leerlingontwikkeling

Versterking van onze basisondersteuning Op de Anne Frankschool zetten we vol in op het versterken van de basisondersteuning. We willen ervoor zorgen dat alle leerlingen binnen de reguliere klas de juiste begeleiding ontvangen. Dit realiseren we door continu te investeren in de didactische en pedagogische vaardigheden van onze leerkrachten. Ook optimaliseren we de klassenorganisatie en stimuleren we effectieve samenwerking, zoals co-teaching. Daarnaast besteden we extra aandacht aan de ontwikkeling van executieve vaardigheden bij onze leerlingen. Traject 'Basis voor Gedrag' door expertiseteam Fritz Redl Komende twee jaar volgt ons toegewijde team het intensieve traject 'Basis voor Gedrag'. Dit traject, onder leiding van het deskundige Fritz Redl expertiseteam, legt een sterke fundering voor positief gedrag binnen onze schoolgemeenschap. De focus ligt hierbij op het aanpakken van gedragsvraagstukken, waaronder ook moeilijk verstaanbaar gedrag. We streven naar een veilige en stimulerende leeromgeving voor iedereen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van de Anne Frankschool

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan 2024-2027?

Het schoolplan 2024-2027 van de Anne Frankschool omvat duidelijke, schoolbrede ambities die de komende jaren centraal staan. Voor het aankomende schooljaar focussen we op de volgende cruciale speerpunten om ons onderwijs te versterken. We zetten in op het verbeteren van het rekenonderwijs door de implementatie van het Effectieve Directe Instructie (EDI) model. Daarnaast versterken we het leesonderwijs met het vernieuwende programma De Bibliotheek op School+ (DBOS+). Ook starten we met het programma Basis voor Gedrag, in samenwerking met het Expertiseteam Fritz Redl, om de sociaal-emotionele ontwikkeling te ondersteunen. Verder werken we aan een naadloze aansluiting tussen groep 2 en groep 3, en bevorderen we zelfregulering door aandacht te besteden aan executieve functies en een doorlopende lijn voor zelfstandig werken. Burgerschapsonderwijs integreren we binnen onze Vreedzame School aanpak, en we vergroten de digitale geletterdheid en ICT-vaardigheden van onze leerlingen. Tot slot werken we aan een doorlopende leerlijn voor Kunst & Cultuur. Terugkijkend op schooljaar 2023-2024, lag onze focus op het verfijnen van onze didactiek, met name door het effectief toepassen van Expliciete Directe Instructie (EDI). Dit model zorgt ervoor dat alle leerlingen doelgericht en betrokken leren, met een sterke nadruk op begrip, retentie en toepassing van nieuwe kennis. Door middel van groepsobservaties met de EDI-kijkwijzer monitoren we onze voortgang en verfijnen we onze aanpak voor komend schooljaar, met een geleidelijke uitbreiding van EDI naar diverse basisvakken. Sinds schooljaar 2023-2024 gebruiken we de rekenmethode 'Wereld in Getallen', wat een positieve impact heeft op de leerresultaten. We verdiepen ons komend jaar verder in het gebruik van stappenplannen en rekenstrategieën binnen de EDI-structuur. Onze leesresultaten zijn uitstekend; de leesmotivatie van onze leerlingen overtreft het landelijk gemiddelde. Na twee jaar De Bibliotheek op School (dBos), starten we met het verdiepende traject dBos+ om het leesbegrip verder te optimaliseren. Afgelopen jaar heeft ons team zich geschoold in de principes van het werkgeheugen. Deze inzichten gebruiken we om onze schoolbrede routines, regels en afspraken te optimaliseren, wat essentieel is voor het traject 'Basis voor Gedrag' in samenwerking met het Fritz Redl expertiseteam. Burgerschapsonderwijs is een kernonderdeel van ons curriculum, gericht op het vormen van betrokken burgers in de Nederlandse samenleving. Dit doen we aan de hand van de principes van de Vreedzame School, waarbij we acht basiswaarden centraal stellen: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip, verdraagzaamheid, autonomie, verantwoordelijkheidsbesef, en het actief afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie. We leren kinderen democratisch beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te dragen en een open houding aan te nemen ten opzichte van verschillen. Ook leren ze hoe onze democratische samenleving functioneert. We organiseren koffieochtenden voor ouders om hen te betrekken bij de Vreedzame School en hebben een actieve leerlingenraad die meedenkt over het schoolbeleid en aangeeft wat leerlingen belangrijk vinden voor onze school.

Hoe waarborgt de Anne Frankschool de kwaliteit van het onderwijs?

De Anne Frankschool werkt systematisch aan de continue verbetering van de onderwijskwaliteit. Kwaliteitszorg omvat alle activiteiten die gericht zijn op het vaststellen, bewaken, borgen en verbeteren van ons onderwijs. We definiëren wat goed onderwijs inhoudt, voldoen aan de eisen van de overheid en stellen heldere doelen. Onze school zet zich in voor onderwijsontwikkeling en vernieuwing, en zorgt ervoor dat succesvolle praktijken duurzaam worden verankerd. We hechten veel belang aan kwaliteitszorg en de inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Gegevens uit het leerlingvolgsysteem, zoals resultaten van taal- en rekentoetsen, zijn waardevol voor wetenschappelijk onderzoek en statistiek. Deze gegevens zijn geanonimiseerd en bevatten geen bijzondere persoonsgegevens. Ze stellen ons in staat om de ontwikkeling en prestaties van onze school en andere scholen te analysiseren. Onze school deelt deze geanonimiseerde gegevens met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor onderzoeks- en statistische doeleinden, conform de wettelijke bepalingen. Het CBS pseudonimiseert de data en stelt geanonimiseerde bestanden beschikbaar voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) binnen een beveiligde omgeving. De onderzoeksresultaten zijn niet herleidbaar naar individuele leerlingen of specifieke scholen, ook niet in openbare publicaties. De verwerking van persoonsgegevens door het CBS gebeurt binnen strikt beveiligde omgevingen en volgens de wettelijke kaders en de eigen strenge regels van het CBS. Mocht u ondanks deze waarborgen bezwaar hebben tegen de verwerking van de gegevens van uw kind, dan kunt u dit jaarlijks kenbaar maken bij de directie van de school. Wij zorgen er dan voor dat deze specifieke gegevens niet aan het CBS worden doorgegeven. Meer details hierover vindt u op www.nationaalcohortonderzoek.nl.

Ontdek de Voorschoolse Educatie van de Anne Frankschool

Toelichting van de school

De Anne Frankschool biedt een stimulerende voorschoolse educatie (VE) voor peuters van 2,5 tot 4 jaar. Dit programma is speciaal ontworpen om kinderen met een mogelijke taal- of ontwikkelingsachterstand een extra steuntje in de rug te geven. Peuters spelen en leren in een veilige omgeving, met gerichte aandacht voor hun ontwikkeling, zodat ze een optimale start maken op de basisschool. Peuters met een VE-indicatie kunnen vanaf 2,5 jaar wekelijks 16 uur deelnemen aan onze voorschool. Wij maken gebruik van erkende, gespecialiseerde leermethodes die alle ontwikkelingsgebieden bestrijken: taalvaardigheid, rekenvaardigheid, motorische en sociaal-emotionele vaardigheden. Deze VVE-programma's worden in nauwe samenwerking met Kind & Co georganiseerd binnen de Anne Frankschool. Meer gedetailleerde informatie over onze voorschool en het aanmeldingsproces vindt u op de website van onze partner: www.kmnkindenco.nl/peutergroep. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een succesvolle schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Biedt de Anne Frankschool extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, de Anne Frankschool biedt speciale programma's gericht op het jonge kind, waaronder voorschoolse educatie (VE). Dit programma is bedoeld om peuters optimaal voor te bereiden op de basisschool.

Ja, de Anne Frankschool biedt speciale programma's gericht op het jonge kind, waaronder voorschoolse educatie (VE). Dit programma is bedoeld om peuters optimaal voor te bereiden op de basisschool.

Voorschoolse Educatie Utrecht

Met welke partners werkt de Anne Frankschool samen voor het jonge kind programma?

De Anne Frankschool werkt nauw samen met Kind & Co om hoogwaardige voorschoolse educatie te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een gestructureerd en effectief programma voor onze jongste leerlingen.

De Anne Frankschool werkt nauw samen met Kind & Co om hoogwaardige voorschoolse educatie te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een gestructureerd en effectief programma voor onze jongste leerlingen.

Team | Anne Frankschool in Utrecht | [2025] Schoolregister