
De resultaten van Anne Frankschool in Utrecht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Anne Frankschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Anne Frankschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Anne Frankschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden doorgaans gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. De Anne Frankschool streeft ernaar om dit fundamentele niveau bij al haar leerlingen te realiseren, wat essentieel is voor een succesvolle start in het voortgezet onderwijs. Een solide basis zorgt voor zelfvertrouwen en verdere ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere Lat voor Talentontwikkeling
Het streefniveau legt de lat hoger dan het fundamentele niveau, met als doel een aanzienlijk deel van de leerlingen te stimuleren tot uitmuntende prestaties. De onderwijsinspectie stelt voor elke school aparte streefpercentages vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Voor de Anne Frankschool in Utrecht wordt dit streefniveau nauwlettend gevolgd om de ambitie voor optimale talentontwikkeling bij onze leerlingen te waarborgen. Het overtreffen van dit niveau duidt op een succesvolle aanpak van gepersonaliseerd leren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Anne Frankschool?
De Anne Frankschool in Utrecht bereidt leerlingen optimaal voor op de overgang naar het voortgezet onderwijs met de POVO-procedure. Wij informeren ouders en leerlingen van groep 7 en 8 uitgebreid over deze procedure. Centraal staat de doorstroomtoets, zoals de Centrale Eindtoets van Cito, die alle leerlingen in groep 8 maken. Meer details zijn te vinden op www.naarhetvo.nl. Op de Anne Frankschool hechten we veel waarde aan een weloverwogen schooladvies. Al in groep 6 ontvangen ouders een voorlopig advies over de verwachte uitstroom van hun kind, variërend van VMBO-TL tot boven dit niveau. Vanaf groep 7 verdiepen we de informatie rondom de POVO-procedure en stellen we een voorlopig advies op. Samen met de ouders bespreken we de beste schoolkeuze, rekening houdend met toetsresultaten, talenten en persoonlijke kenmerken. Het advies van de leerkracht en de resultaten uit het leerlingvolgsysteem zijn leidend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs. Bij onduidelijkheden of twijfel kan aanvullend onderzoek naar cognitieve vaardigheden worden ingezet. Vanaf schooljaar 2023-2024 is de doorstroomtoets in februari leidend, waarbij de Cito Doorstroomtoets een bevestiging is van het basisschooladvies. Een hogere score op de eindtoets dan het basisschooladvies leidt niet automatisch tot plaatsing op een hoger niveau; het leerlingvolgsysteem en het overleg tussen basisschool en middelbare school zijn doorslaggevend. Ouders zijn eindverantwoordelijk voor de aanmelding, en de school biedt hierbij uitgebreide ondersteuning en advies. Onze leerlingen vinden hun weg naar diverse vo-scholen in Utrecht en Nieuwegein.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op de Anne Frankschool
De Anne Frankschool in Utrecht is een warme en gastvrije basisschool waar zowel kinderen als volwassenen zich prettig voelen. Wij geloven in een gezamenlijke aanpak, wat resulteert in een positieve en rustige leeromgeving. Onze medewerkers zijn toegankelijk en werken nauw samen om de beste oplossingen te vinden voor elke situatie. De school wordt ondersteund door een kritische medezeggenschapsraad (MR) die beleidszaken bespreekt met het belang van de leerlingen voorop. Daarnaast zorgt een actieve ouderraad voor de evaluatie van de dagelijkse gang van zaken en draagt waardevolle tips en adviezen aan, die worden meegenomen in het teamoverleg. Elk schooljaar starten we met aandacht voor groepsvorming. Leerlingen worden actief betrokken bij het opstellen van klassenafspraken, die zichtbaar in het lokaal hangen. Deze afspraken dienen als leidraad voor positief gedrag en bieden leerlingen de mogelijkheid elkaar aan te spreken op naleving. Conflicten zijn een natuurlijk onderdeel van samenleven. Op de Anne Frankschool leren we leerlingen hoe ze conflicten zelfstandig kunnen oplossen. Indien nodig, weten zij precies bij wie ze terechtkunnen voor ondersteuning en begeleiding.
Samenwerken en verbinding
Positieve benadering
Tolerantie en wederzijds respect
Hoe bevordert de Anne Frankschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Anne Frankschool hanteert het programma 'De Vreedzame School' om leerlingen sociale en emotionele vaardigheden bij te brengen. Vanaf het schooljaar 2024-2025 implementeren we de module 'Sociaal-Emotioneel Functioneren van Leerling in Beeld'. Daarnaast meten we de sociale veiligheid van leerlingen in groep 6, 7 en 8 met een specifieke veiligheidsmonitor. De resultaten worden geanalyseerd om gerichte verbeteringen door te voeren en de ervaren veiligheid te vergroten. Periodiek voeren we risico-inventarisaties uit en stellen we plannen op om eventuele knelpunten op het gebied van veiligheid aan te pakken, inclusief ons ontruimingsplan. Jaarlijks verzamelen we feedback van leerlingen (groep 5 t/m 8) en ouders via kwaliteitsvragenlijsten. De uitkomsten hiervan zijn beschikbaar, zodat u inzicht krijgt in onze voortdurende inspanningen voor een veilige en positieve schoolomgeving.
Welke registratiemethoden gebruikt de school voor sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt de Anne Frankschool gebruik van de volgende registratiemethoden:
- Sociaal-emotioneel functioneren met behulp van CITO-instrumenten.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet?
De Anne Frankschool zet de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren:
- De Vreedzame School.
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit van de Anne Frankschool Utrecht
De Anne Frankschool in Utrecht levert stabiele basiskwaliteit, aldus het meest recente inspectierapport. De school heeft succesvol een intensief traject van kwaliteitsverbetering afgerond, wat resulteert in een gehandhaafd basisarrangement door de inspectie. Leraren op de Anne Frankschool volgen de leerlingen nauwgezet en benutten signaleringsgegevens effectief voor het plannen en vormgeven van het onderwijs. Dit zorgt voor een lesklimaat waarin leerlingen betrokken blijven door het gebruik van activerende werkvormen. Leerlingen geven aan zich veilig en gewaardeerd te voelen binnen de schoolmuren. De focus ligt op een continue ontwikkeling van het onderwijs, met aandacht voor elke individuele leerling.