
Schoolweging
De schoolweging van 2e Marnixschool is 25,19 , met een spreiding van 8,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Bijna alle leerlingen (98,8%) behalen het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, zelfs beter dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (97,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58,9%. Dit duidt op sterke onderwijskwaliteit, zeker gezien de school hiermee 3,7% boven het vergelijkbare scholenpercentage (67,7%) scoort.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere leerniveaus: 28,6% vwo-advies (regio 18,6%) en 17,9% havo/vwo. Praktijkonderwijs (2,5%) blijft minimaal en ligt in lijn met het regionaal gemiddelde (1,01%). De brede spreiding (vmbo-(g)t tot vwo) past bij de relatief lage schoolweging (25,19).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | 2e Marnixschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de kinderen nauwgezet. De leerresultaten houden wij bij in het leerlingvolgsysteem Parnassys. De leerkrachten zien uw kind dagelijks in de groep. Zij observeren uw kind in allerlei situaties en nemen toetsen af die behoren bij de verschillende methoden. Leerlingen toetsen we regelmatig met deze methodegebonden toetsen. Twee keer per jaar, in januari en mei, nemen we landelijke toetsen af, conform de afspraken in het toetsprotocol van ons bestuur. Voor de kinderen in groep 1 en 2 volgen we de ontwikkeling met Mijn Kleutergroep Vanaf groep 3 worden alle kinderen jaarlijks minimaal twee keer getoetst met behulp van IEP-toetsen (Inzicht Eigen Profiel) op het gebied van taal, rekenen en lezen. Deze toetsen zijn ontwikkeld om scholen in staat te stellen de scores van kinderen te vergelijken met het landelijk gemiddelde. Leerkrachten en intern begeleider analyseren en bespreken de resultaten van de toetsen, en maken indien nodig een plan van aanpak. We bewaren de resultaten in ons leerlingvolgsysteem. Wij gebruiken de volgende IEP-toetsen: groep 3 t/m 6: Technisch lezen groep 3 t/m 8: Rekenen en Taalverzorging groep 4 t/m 8: Begrijpend lezen groep 8: Doorstroomtoets Daarnaast gebruiken we de vragenlijst Hart en Handen voor groep 3 t/m 8. In groep 7 en 8 nemen we nog eenmaal Cito AVI toetsen af voor technisch lezen. We toetsen de voortgang van de kinderen in vergelijking met zichzelf. We kijken ook naar de groep als geheel en naar onze school. Belangrijk voor de interpretatie is of de vaardigheden en de kennis van het kind een stijgende lijn vertonen, of we ontwikkeling zien. De toetsresultaten hebben een signaleringsfunctie voor de leerprestaties van uw kind. Dit kan samen met de observaties van de leerkracht aanleiding zijn om uw kind in de komende periode extra te gaan observeren, begeleiden, extra oefen- of verrijkingsstof aan te bieden of om een nader onderzoek in te stellen. Na de toetsperiode worden de opbrengsten besproken in de groepsbespreking met de intern begeleider en leggen leerkrachten in het groepsplan vast hoe de begeleiding van de kinderen vorm krijgt de komende periode. We kijken naar de resultaten van de groepen in vergelijking met het landelijk gemiddelde en zoeken naar een verklaring voor verschillen. Het doel van deze besprekingen is om kritisch naar onze eigen opbrengsten te kijken en actiepunten op te stellen om ons onderwijs te verbeteren. Op groepsniveau kijken we hoe we het beste aan de onderwijsbehoefte van de groep, van een groepje of van een leerling kunnen voldoen. Op leerjaarniveau kijken we of er verbeteringen ten aanzien van de leermethode, de leertijd of de leerkrachtvaardigheden doorgevoerd moeten worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend hoog percentage leerlingen presteert op advies: 73,1% (vs. 62,9% regio). Slechts 3,9% zit onder advies (landelijk 11,8%), wat de accuraatheid van de advisering onderstreept. De combinatie van 23,1% bovenadviezers en intensieve doorstroombegeleiding past bij het hoge streefniveau.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid en geborgenheid: daar draait het om op onze school. Wij zetten ons iedere dag in om het vertrouwen van kinderen te krijgen en houden. Rust, regelmaat en plezier helpen om tot leren te komen. Door samen te leren, spelen én vieren maken we van de school en de klas een plek waar kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen. Op zo’n plek krijgen kinderen de tijd om te ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen. In onze lessen die gaan over actief burgerschap laten we kinderen kennismaken met begrippen als democratie, grond- en mensenrechten, conflicthantering, sociale verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid en maatschappelijke diversiteit. Het gaat er niet om dat ze brave burgers worden: democratisch burgerschap geeft juist recht op een afwijkende mening. Wij staan voor een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen en leren wat het is om een democratisch burger te zijn. Wij vinden het belangrijk om een positief, sociaal en veilig schoolklimaat te bieden. We gebruiken lessen van de Vreedzame School om actief burgerschap te bevorderen. LEES MINDER
Welbevinden
Betrokkenheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van de 2e Marnixschool voor sociale ontwikkeling?
De 2e Marnixschool vindt welbevinden, betrokkenheid en veiligheid belangrijk. 'Samen werken' is een van de pijlers onder het onderwijs. De school werkt met Zien om de sociale opbrengsten van kinderen in kaart te brengen. Dit sluit aan op het leerlingvolgsysteem waarin ook cognitieve opbrengsten worden vastgelegd en volgt kinderen op sociale vaardigheden: sociaal initiatief, sociale flexibiliteit, sociale autonomie, impulsbeheersing en inlevingsvermogen. Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt dit geboden, zelf of met behulp van externe specialisten.
Welke registratievorm(en) gebruikt de 2e Marnixschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De 2e Marnixschool gebruikt Zien en Mijn Kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.