Obadjaschool
Vlechttuinen 4
8322 BA Urk

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Schooladviezen

De schooladviezen tonen een focus op theoretische leerwegen: 12% praktijkonderwijs (iets boven het regiogemiddelde van 10%), 18% vmbo-tl, en 40% havo/vwo. Dit laatste percentage ligt beduidend hoger dan het landelijk gemiddelde van 35%, wat past bij de pedagogische visie op doorstroomgericht onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toetsgemeente UrkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Van de leerlingen presteert 22% boven hun advies (landelijk: 15%), terwijl slechts 4% onder hun advies scoort. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en de effectieve ondersteuning bij de overstap naar het voortgezet onderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Binnen de school wordt veel aandacht besteed aan het pedagogisch klimaat. We vinden het belangrijk om een veilige leef- en leeromgeving te creëren. De basis voor het sociaal veilige klimaat ligt in de leefregels van onze school. Vanuit de kernwaarden van onze school zijn we gekomen tot het formuleren van leefregels. Immers, onze missie is het voorbereiden van leerlingen op een plaats in de maatschappij. Om actief en doelgericht te kunnen werken aan de vorming van onze leerlingen, hebben we bij iedere kernwaarde een tweetal leefregels opgesteld. Deze regels zijn er op gericht om de leerlingen een op de Bijbel gebaseerde levenshouding bij te brengen. De regels op onze school – dus ook de leefregels – staan in de context van onze Bijbelse mensvisie. Elk mens heeft regels nodig. We zijn geplaatst in relatie tot andere mensen en zullen rekening moeten houden met anderen. Belonen en straffen zijn als pedagogische hulpmiddelen onmisbaar. Regels zorgen voor veiligheid en geborgenheid. Kinderen ervaren het als fijn als ze weten waar ze aan toe zijn. We kunnen hen er ook op aanspreken. Ze geven zelf aan onzeker te worden als er geen duidelijkheid bestaat over wat toelaatbaar is en wat niet. Die onzekerheid dienen we zoveel mogelijk weg te nemen door het stellen en bespreken van een aantal regels/grenzen. Deze leveren, samen met een stuk gewoontevorming, een bijdrage aan een gezond pedagogisch klimaat. De norm voor onze regelgeving wordt gevonden in de Tien Geboden. Vanuit de geboden van de Heere kunnen we duidelijke lijnen trekken naar het schoolleven van elke dag. De Heidelbergse Catechismus verwoordt het duidelijk in vraag en antwoord 111, waarin het gaat over het achtste gebod: ‘Dat ik mijns naasten nut, waar ik kan en mag bevordere; met hem alzo handel, als ik wilde dat men met mij handelt...’. Bij het naleven van regels horen beloningen. Deze zullen meestal in woorden gegeven worden. Het komt ook weleens voor dat we iets in het vooruitzicht stellen als leerlingen volgens de regels handelen en zich positief opstellen. Waardering van goed gedrag heeft een positieve werking op het welbevinden van de leerlingen. Waar regels gesteld worden, komen ook straffen voor. Het doel is het ombuigen van ongewenst gedrag tot gewenst gedrag. De plaats van de opvoeder is hierin van wezenlijk belang. De opvoeder zal kritisch kijken naar zijn/haar eigen functioneren en openstaan voor opbouwende kritiek van anderen op zijn/haar gedrag. Goed voorbeeld doet goed volgen. Binnen onze school gelden eigen regels, toegespitst op onze specifieke situatie, die met de leerlingen worden doorgesproken. Zij kunnen ook op het naleven van de regels worden aangesproken. De acht leefregels zijn: 1. Ga met respect om met Gods schepping 2. Zorg voor jezelf en de ander 3. Ieder mens mag er zijn 4. Gebruik je talenten tot eer van God 5. Denk vooruit 6. Durf te kiezen 7. Werk goed samen 8. Doe wat je kunt LEES MINDER

Liefde

Betrouwbaar en dienstbaar

Verantwoordelijk