Basisschool GBS De Vuurbaak in Urk

Het team van GBS De Vuurbaak in Urk

Current section: team
Almerelaan 18
8321 Urk

Zie hier hoe het team van GBS De Vuurbaak is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van GBS De Vuurbaak. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past GBS De Vuurbaak bij jullie?

Ontdek hoe goed GBS De Vuurbaak bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij GBS De Vuurbaak zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij GBS De Vuurbaak. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (11.1%)
35-45 jaar (44.4%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij GBS De Vuurbaak werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor GBS De Vuurbaak gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit van Onderwijs bij GBS De Vuurbaak

Bij GBS De Vuurbaak zorgen we voor een vlekkeloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Wanneer een meester of juf onverhoopt niet aanwezig kan zijn, stellen we alles in het werk om een passende vervanging te regelen. Onze eerste stap is altijd om intern te kijken of een collega-leerkracht beschikbaar is om de lessen over te nemen. Dit minimaliseert de impact op uw kind en de klas. Mocht interne vervanging niet mogelijk zijn, dan doen we een beroep op de gespecialiseerde invalpool van onze schoolvereniging 'Florion'. In uitzonderlijke gevallen, waarbij een directe vervanger niet direct beschikbaar is, onderzoeken we de mogelijkheid om klassen tijdelijk te combineren. Dit doen we enkel als kortetermijnoplossing om de dagelijkse gang van zaken zo min mogelijk te verstoren. Ons hoofddoel blijft steeds het waarborgen van de onderwijscontinuïteit voor alle leerlingen van GBS De Vuurbaak.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind

2

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Intern Begeleider
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze toegewijde intern begeleider staat klaar om leerkrachten te ondersteunen bij het creëren van op maat gemaakte leerplannen. Dit garandeert dat elk kind de nodige aandacht krijgt voor taal, lezen en rekenen, zodat niemand achterblijft. De specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen biedt waardevolle inzichten en strategieën aan leerkrachten. Zij focust op het verrijken van de leerstof en het aanbieden van uitdagende lesmateriaal, perfect afgestemd op de individuele leerbehoeften. Onze orthopedagoog fungeert als een cruciale trajectbegeleider binnen Florion onderwijsondersteuning. Zij biedt deskundig advies bij specifieke uitdagingen in de reken- en taalontwikkeling en kan, indien gewenst, gedetailleerde pedagogisch-didactische onderzoeken uitvoeren. Bovendien is een ambulant begeleider van Florion Onderwijsondersteuning beschikbaar voor gerichte dyslexiebehandeling, wat een tijdelijk, effectief ondersteuningsarrangement biedt voor leerlingen met leesproblemen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Schoolmaatschappelijk Werker

Toelichting van de school:

Al onze leerkrachten zijn getraind in de effectieve Kanjertraining-methode, of volgen deze training momenteel. Dit zorgt voor een positieve en veilige leeromgeving waarin sociale vaardigheden centraal staan. De intern begeleider biedt waardevolle ondersteuning aan leerkrachten bij alle vragen rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Zij helpt leerkrachten om proactief in te spelen op de behoeften van elk kind. Voor opvoedings- of gedragsvragen kunnen ouders terecht bij onze schoolmaatschappelijk werker binnen het ZAT. Zij voert individuele gesprekken met leerlingen over hun welbevinden en faalangst, en biedt tevens ondersteuning aan ouders bij opvoedingsuitdagingen. De specialist meer- en hoogbegaafdheid besteedt, naast academische verrijking, ook veel aandacht aan de sociale en emotionele aspecten bij deze leerlingen. Zij helpt leerlingen met perfectionisme, faalangst of een lager zelfbeeld om 'te leren leren' en veerkrachtiger te worden, met een focus op mindset en omgaan met frustratie. Via FLOO kan ook ambulante begeleiding (AB) worden aangevraagd voor specifieke faalangstreductietrainingen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Gedragsproblemen op school zijn vaak nauw verbonden met onderliggende sociaal-emotionele vraagstukken. Onze intern begeleider biedt leerkrachten praktische handvatten en begeleiding om gedrag en werkhouding planmatig aan te pakken en te verbeteren. Zij observeert de klasdynamiek en de pedagogische omgeving om gerichte adviezen te geven. Bij meer complexe gedragsvraagstukken schakelen we de expertise van onze orthopedagoog in. Deze denkt mee over oplossingen of coördineert gespecialiseerde ondersteuning door een ambulant begeleider met een focus op gedrag. Onze aanpak is gericht op het creëren van een gestructureerde en positieve leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op academisch als op gedragsmatig vlak.

0

Motorische Ontwikkeling en Fysieke Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij vragen over de fijne of grove motoriek van uw kind, moedigen we u aan om contact op te nemen met onze toegewijde fysiotherapeut. Deze professional kan observaties op school uitvoeren en gespecialiseerde motorische testen afnemen. Naast gerichte behandelingen, biedt de fysiotherapeut ook waardevol advies aan de leerkracht. Dit helpt om de specifieke behoeften en leerstijl van uw kind optimaal te ondersteunen binnen de klas. Samen zorgen we ervoor dat elk kind de best mogelijke ondersteuning krijgt voor een gezonde fysieke en motorische ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij streven ernaar een veilige en ondersteunende omgeving te bieden voor alle leerlingen. Voor specifieke medische zorg of persoonlijke verzorgingsbehoeften werken we nauw samen met ouders en externe professionals om een passend ondersteuningsplan te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Ontdek Onze Extra Ondersteuning: Een Kansrijke Toekomst voor Elk Kind

GBS De Vuurbaak: Persoonlijke Aandacht en Educatieve Expertise

Bij GBS De Vuurbaak erkennen we dat elk kind uniek is met eigen leerbehoeften. Bij elke nieuwe aanmelding onderzoeken we zorgvuldig of onze school optimaal kan voorzien in de specifieke onderwijsbehoefte van uw kind. Mocht de aard of ernst van problematiek, de groepsdynamiek of andere factoren een passende invulling van het onderwijs bemoeilijken, dan informeren we u transparant over onze mogelijkheden. Indien er twijfel bestaat over de benodigde ondersteuning, kunnen we in overleg met het samenwerkingsverband een 'kansrijk maar risicovol' onderwijsadvies aanvragen. Met dit advies en de inzet van onze onderwijsassistenten, kunnen we leerlingen een uitstekende kans bieden om succesvol te zijn. Onze school heeft ruime ervaring met het begeleiden van diverse leerlingengroepen. Dit omvat jonge risicokinderen (JRK), leerlingen met autisme spectrum stoornis (ASS), gedragsproblematiek, sociaal-emotionele uitdagingen, spraak- en taalontwikkelingsachterstanden, en leerlingen met gehoorbeperkingen. Toekomstvisie: Inclusief Onderwijs en Taalontwikkeling Een van de kernambities van onze schoolvereniging is het realiseren van 'kansrijk onderwijs voor alle kinderen'. Dit vertaalt zich naar een doorlopende ontwikkeling van een inclusieve onderwijsvisie. We zien een stijgende trend in het aantal leerlingen dat met een taalachterstand instroomt. Om hier proactief op in te spelen, versterken we momenteel specifiek het onderwijs voor leerlingen met taal- en spraakproblemen. Zo waarborgen we dat elk kind de best mogelijke start krijgt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Visie op Ontwikkeling

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor de komende jaren?

Ons nieuwe schoolplan 2024-2027 is in ontwikkeling. De onderstaande doelen vormen de conceptuele basis en zijn afgeleid van de strategische ambities van Florion, gekoppeld aan onze kernwaarden. De Vuurbaak richt zich primair op het versterken van essentiële basisvaardigheden, waarvoor we een overheidssubsidie ontvangen. Dit omvat taalontwikkeling, technisch en begrijpend lezen, rekenvaardigheden, digitale geletterdheid en burgerschapsvorming. Strategisch doel 1: Kansrijk onderwijs voor elk kind. Onze kernwaarde 'Ontwikkeling' vertaalt zich in een taalrijke omgeving, verbeterde didactische vaardigheden door EDI, hoge verwachtingen van leerlingen en een gestructureerd evaluatiesysteem. We zorgen voor adequate ondersteuning in de klassen en ontwikkelen een visie op inclusiever onderwijs. Automatisering bij rekenen en spelling wordt gestimuleerd met bewegend leren, en we zorgen voor effectief materiaalgebruik. Strategisch doel 2: Vorming voor het leven. Met de kernwaarde 'Veiligheid' integreren we burgerschapsvorming in alle vakken, met een portfolio voor resultaten. Het pedagogisch klimaat is gebaseerd op vertrouwen, met de Kanjertraining als kernonderdeel. We bevorderen digitale geletterdheid en verantwoord mediagebruik. Strategisch doel 3: Toekomstbestendig organiseren van onderwijs. De kernwaarde 'Verbinding' uit zich in actieve samenwerking met lokale partners zoals de gemeente Urk en jeugdbeleid (DURF), en met Florion-scholen voor onderwijsontwikkeling. We waarborgen voldoende ruimte voor onze groeiende leerlingpopulatie en streven naar een positieve omgeving voor kinderen, ouders en medewerkers. Ouderbetrokkenheid wordt gestimuleerd via ouderavonden en gespreksmomenten.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en waarborgen we de kwaliteit?

Voor het strategisch doel 'Kansrijk onderwijs' werken we met leerteams voor rekenen, taallezen en didactiek (EDI). Deze teams stellen jaarplannen op, gedetailleerd in een activiteitenplan gerelateerd aan de subsidie 'verbeteren basisvaardigheden'. Interne en externe expertise ondersteunen deze doelen. Voortgang wordt besproken in teamvergaderingen en vastgelegd in dynamische kwaliteitskaarten, die na evaluatie geborgd worden via de PDCA-cyclus. Bij 'Vorming voor het leven' komen burgerschapsdoelen in diverse vakken aan bod. We ontwikkelen een systeem voor resultaatregistratie, met uitbreiding van het portfolio-concept naar de bovenbouw. Alle leerkrachten volgen verplichte trainingen voor de Kanjertraining (licenties A, B, C) en de effectiviteit wordt gemonitord via vragenlijsten. Digitale geletterdheid wordt versterkt door mediawijsheidlessen, ouderavonden en het integreren van Chromebooks in het lesaanbod, met resultaten verzameld in portfolio's. Voor 'Toekomstbestendig organiseren' is onze school zichtbaar in het Urker onderwijs- en jeugdbeleid via deelname van de directeur aan overlegstructuren. Onze Intern Begeleider participeert in IB-netwerken en de directeur en IB-er zijn betrokken bij DURF-overleggen. Leerkrachten nemen deel aan Florion-netwerken voor kennisdeling. We zoeken met de gemeente naar adequate huisvesting en organiseren oudercafés en thematische ouderavonden om de betrokkenheid te vergroten. Een positieve schoolcultuur, gebouw en plein dragen bij aan een welkom gevoel voor iedereen, wat essentieel is voor ons imago en de tevredenheid van leerlingen, ouders en medewerkers.

Downloaden

Ontdek het Jonge Kind Programma op GBS De Vuurbaak

Toelichting van de school

GBS De Vuurbaak in Urk biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Wij geloven in een sterke basis leggen voor de toekomst van elk kind. Onze school focust op een brede ontwikkeling, waarbij spelenderwijs leren centraal staat. Onze leerkrachten zijn toegewijd aan het creëren van een veilige en uitdagende leeromgeving. Samen met u als ouder werken we aan de groei en het welzijn van uw kind. Ontdek de mogelijkheden die GBS De Vuurbaak biedt voor een succesvolle schoolstart.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt GBS De Vuurbaak voor jonge kinderen?

GBS De Vuurbaak richt zich op een optimale ontwikkeling van jonge kinderen binnen ons reguliere basisonderwijs. We bieden een gestructureerd en speels lesprogramma dat aansluit bij de behoeften van jonge leerlingen. Onze aanpak is erop gericht om nieuwsgierigheid te prikkelen en een solide basis te leggen voor verdere scolaire ontwikkeling. Zo zorgen we voor een soepele overgang naar de basisschool.

Met welke organisaties werkt GBS De Vuurbaak samen voor het jonge kind?

GBS De Vuurbaak werkt nauw samen met leidende lokale organisaties om een naadloze doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen zijn cruciaal voor een integrale aanpak. We onderhouden een sterke band met Stichting Kinderopvang Urk en De Vuurtoren, een initiatief van Triade Vitree. Deze partnerschappen versterken onze educatieve programma's en bieden een breed scala aan ondersteuning voor kinderen en gezinnen.

GBS De Vuurbaak werkt nauw samen met leidende lokale organisaties om een naadloze doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen zijn cruciaal voor een integrale aanpak. We onderhouden een sterke band met Stichting Kinderopvang Urk en De Vuurtoren, een initiatief van Triade Vitree. Deze partnerschappen versterken onze educatieve programma's en bieden een breed scala aan ondersteuning voor kinderen en gezinnen.

Stichting Kinderopvang Urk
De Vuurtoren (onderdeel van Triade Vitree)
Team | GBS De Vuurbaak in Urk | [2025] Schoolregister