Basisschool GBS De Vuurbaak in Urk

De resultaten van GBS De Vuurbaak in Urk

Current section: resultaten
Almerelaan 18
8321 Urk

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van GBS De Vuurbaak, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past GBS De Vuurbaak bij jullie?

Ontdek hoe goed GBS De Vuurbaak bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met behulp van de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, een norm die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Bij GBS De Vuurbaak streven we ernaar dat al onze leerlingen deze cruciale basisvaardigheden onder de knie krijgen, wat essentieel is voor hun verdere schoolloopbaan en ontwikkeling. De resultaten tonen aan dat we hierin succesvol zijn.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Resultaten op GBS De Vuurbaak

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische prestaties te leveren. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage weerspiegelt de ambitie om een significant deel van de leerlingen voor te bereiden op een succesvolle vervolgopleiding. Op GBS De Vuurbaak in Urk zetten we ons in om onze leerlingen optimaal voor te bereiden. De behaalde resultaten voor het streefniveau benadrukken de effectiviteit van ons onderwijsaanbod en de inzet van zowel leerlingen als leerkrachten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van GBS De Vuurbaak?

Bij GBS De Vuurbaak in Urk wordt het schooladvies zorgvuldig opgesteld. Dit proces begint in groep 7 met een voorlopig advies, dat uitgebreid wordt besproken met zowel leerlingen als ouders. De basis hiervoor wordt gevormd door de resultaten uit het leerlingvolgsysteem door de jaren heen. Naast academische prestaties kijken we ook naar essentiële kindkenmerken. Motivatie, werkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling zijn cruciaal voor een compleet beeld. Bovendien worden de inzichten van andere leerkrachten die de leerling kennen meegenomen in de adviesvorming. In februari van groep 8 volgt het definitieve adviesgesprek. Het voorlopige advies dient hierbij als fundament, maar ontwikkelingen gedurende groep 8 kunnen leiden tot aanpassingen. Met de introductie van de doorstroomtoets wordt ook de uitslag hiervan geïntegreerd in dit gesprek. Ouders regelen zelf de aanmelding bij de middelbare school van hun voorkeur. GBS De Vuurbaak faciliteert dit proces door alle benodigde gegevens voor de aanmelding te verzamelen en beschikbaar te stellen aan de leerkracht van groep 8.

Grafiek

Grafiek laden...

Inspectierapport GBS De Vuurbaak: Kwaliteitsonderzoek en Ontwikkelpunten

Op 29 november 2022 heeft de Onderwijsinspectie een grondig kwaliteitsonderzoek uitgevoerd bij GBS De Vuurbaak. Het eindrapport van de inspectie beoordeelde de algehele kwaliteit van de school als onvoldoende. Hierdoor heeft GBS De Vuurbaak specifieke herstelopdrachten ontvangen om de onderwijskwaliteit te verbeteren. De belangrijkste aandachtspunten uit het inspectierapport zijn: OP2 (Zicht op ontwikkeling): De school dient de analyse van leerlingvorderingen te verfijnen. Dit houdt in dat duidelijker moet worden beschreven waarom leerdoelen niet worden behaald en de onderwijsbehoeften van leerlingen beter in kaart moeten worden gebracht. Een nauwkeurigere afstemming van het onderwijs zal leiden tot een meer ononderbroken leerontwikkeling. Daarnaast moet het schoolondersteuningsprofiel een helderder beeld geven van de specifieke ondersteuning die de school biedt aan leerlingen met bijzondere onderwijsbehoeften. OP3 (Didactisch handelen): De instructie en de verwerking van lesstof moeten beter worden afgestemd op de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling. SKA1 (Visie, ambitie en doelen): De schoolplannen vereisen een concretere uitwerking met meetbare doelstellingen om de voortgang effectief te kunnen monitoren. SKA2 (Uitvoering en kwaliteitscultuur): De resultaten van lopende verbeterplannen moeten een duidelijke groei laten zien. De huidige eindopbrengsten van de leerlingen vertonen een dalende trend. Afspraken die gemaakt worden, worden onvoldoende geborgd en nagekomen, wat de continuïteit van verbeteringen belemmert. De deskundigheidsbevordering van het onderwijspersoneel moet meer in lijn worden gebracht met de ontwikkeldoelen van GBS De Vuurbaak om zo de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. Meer details over de bevindingen van de inspectie zijn te vinden via de onderstaande links.

Resultaten | GBS De Vuurbaak in Urk | [2025] Schoolregister