Basisschool Harmpje Visser in Urk

Het team van Basisschool Harmpje Visser in Urk

Current section: team
Clausstraat 2
8322 Urk

Zie hier hoe het team van Basisschool Harmpje Visser is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Harmpje Visser. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Harmpje Visser bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Harmpje Visser bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Harmpje Visser zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.6%)
Man (9.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83%)
Man (17%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Harmpje Visser. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.4%)
25-35 jaar (28.1%)
35-45 jaar (31.3%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Harmpje Visser werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.9%)
Direct ondersteunend personeel (21.9%)
Indirect ondersteunend personeel (3.1%)
Management (3.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Harmpje Visser gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit van Onderwijs bij Basisschool Harmpje Visser

Bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten, zoals bij ziekte, zorgen wij voor een naadloze continuïteit van het onderwijs. Het Managementteam (MT) van Basisschool Harmpje Visser neemt proactief de organisatie van gekwalificeerde vervanging op zich. Dit garandeert dat uw kind altijd kan rekenen op deskundige begeleiding en een gestructureerde lesdag. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen in het leerproces, zodat elke leerling de aandacht en educatie krijgt die hij of zij verdient. Vertrouw op onze snelle en effectieve aanpak voor leerkrachtvervanging.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsexperts voor Extra Ondersteuning op Basisschool Harmpje Visser

7

Taal en Rekenen: Versterking voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Orthopedagoog voor Leerontwikkeling
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Communicatieve Vaardigheden
Logopedist voor Spraak- en Taalontwikkeling
Expertleerkracht TOS (Kentalis) voor Taalontwikkelingsstoornissen
NT2-specialist voor Nederlands als Tweede Taal

Toelichting van de school:

Op Basisschool Harmpje Visser zetten we ons in om elke leerling optimaal te laten presteren, met een focus op taal en rekenen. We signaleren proactief de onderwijsbehoeften van onze leerlingen door middel van diverse evaluatie-instrumenten. Ons onderwijs is gestructureerd op drie niveÙs, waarbij we de lesstof continu aanpassen aan de individuele leerbehoefte. Dit realiseren we door effectief gebruik te maken van compacten, verrijken en waar nodig versnellen, zodat elke leerling op zijn of haar tempo wordt uitgedaagd. Voor leerlingen die extra verdieping zoeken, bieden we Levelwerk aan. Daarnaast organiseren we interne verrijkingsgroepen en externe peergroepen. Deze groepen bieden een stimulerende omgeving waar kinderen met vergelijkbare interesses en denkwijzen elkaar kunnen ontmoeten. Onze HB-coördinator staat klaar om leerkrachten te ondersteunen, wat zorgt voor een extra laag van deskundige begeleiding. Wij hanteren duidelijke afspraken voor toelating tot de verrijkingsgroepen, om zo de meest passende begeleiding voor iedere leerling te garanderen. Met deze gerichte aanpak creëren we een inspirerende leeromgeving waarin alle kinderen de kans krijgen om hun volledige potentieel te benutten. **Specialisatie Taalontwikkelingsstoornis (TOS):** Naast ons brede aanbod voor taal en rekenen, heeft Basisschool Harmpje Visser zich sterk geprofileerd op het gebied van Taalontwikkelingsstoornis (TOS). Wij zijn een mediumsetting, met als doel integratie, participatie en normalisatie van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften binnen het reguliere onderwijs. Sinds 2012 werken we vanuit een gezamenlijke visie met Kentalis en schoolvereniging Rehoboth. Deze visie is in het schooljaar 2012-2013 tot stand gekomen door intensieve samenwerking, met als kernpunt het aanspreken van alle leerlingen op het reguliere curriculum en hun specifieke onderwijsbehoefte. Dit gebeurt zoveel mogelijk binnen de reguliere onderwijssetting. Concreet betekent dit dat de primaire ondersteuning van de onderwijsbehoeften plaatsvindt binnen de klas, door de reguliere leerkracht en de expertiseleerkracht, met aanvullende ondersteuning van de logopediste en de onderwijsassistente van cluster 2. We plaatsen maximaal 5 TOS-leerlingen per groep, wat de integratie en het reguliere karakter van de klas benadrukt. Het samen zitten in een groep met mede-TOS-leerlingen wordt als positief ervaren. **Onderwijsarrangement Kentalis (Groep 1/2):** Sinds 2019 breiden we onze samenwerking met Kentalis uit met een school-in-schoolconstructie voor leerlingen in groep 1 en 2 die een onderwijsarrangement van Kentalis hebben.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Expert voor Hoogbegaafdheid en Emotionele Groei
Pedagogisch Begeleider voor Kindontwikkeling

Toelichting van de school:

Ons team omvat een Pedagogisch Begeleider die zich richt op zowel groepsgerichte als individuele preventieve ondersteuning. Deze specialist biedt tevens coaching aan leerkrachten en zorgt, in samenwerking met de leerkracht, voor een naadloze afstemming met externe professionals zoals POH-GGZ/SGGZ. Deze samenwerking waarborgt een integrale en systemische aanpak, waarbij de ontwikkeling en het welzijn van elk kind centraal staan. We streven naar een holistische benoeming van ondersteuning, waarbij het sociaal-emotionele aspect van groot belang is. **Maatschappelijke Ondersteuning:** Indien extra ondersteuning van externe partijen gewenst is, werken wij nauw samen met Schoolmaatschappelijk Werk. Deze professional is regelmatig op school aanwezig om ouders, leerkrachten en kinderen te adviseren over gezondheid en welzijn. In overleg met ouders kunnen we ook samenwerken met gemeentelijke instanties of jeugdhulpverleningsorganisaties. **Samenwerking met GGZ-Professionals:** Bij noodzaak voor externe hulp, is onze werkwijze gebaseerd op gezamenlijke inspanningen van ouders, school en externe hulpverleners. In gezamenlijke overleggen stellen we doelen vast en verdelen we de verantwoordelijkheden, met als primair uitgangspunt een systemische aanpak voor optimale resultaten.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Leerlingbegeleiding
Intern Begeleider voor Schoolbrede Interventies
Orthopedagoog voor Gedragsanalyse
Expert voor Hoogbegaafdheid en Aandachtsproblematiek
Pedagogisch Begeleider voor Positieve Gedragsontwikkeling

Toelichting van de school:

Basisschool Harmpje Visser excelleert in het begeleiden van leerlingen met uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze Pedagogisch Begeleider biedt proactieve ondersteuning, zowel op groepsniveau als individueel. Daarnaast hebben we de expertise van een interne en externe gedragsdeskundige van het Samenwerkingsverband beschikbaar. Deze specialisten bieden waardevolle inzichten en strategieën om leerlingen optimaal te ondersteunen in hun leerproces en gedragsontwikkeling. Door deze gecombineerde expertise creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elke leerling zich kan ontwikkelen en succesvol kan zijn, ongeacht de uitdagingen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Fysieke Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Bewegingsstimulatie

Toelichting van de school:

Wij onderhouden een nauwe samenwerking met een fysiotherapeut uit de vrije vestiging. Deze professional is meerdere dagdelen per week op school aanwezig om leerlingen te behandelen en advies te geven. Daarnaast werken we samen met de ambulante begeleider van cluster 3, gevestigd bij De Twijn in Zwolle. Deze samenwerking zorgt voor een brede ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Integrale Aanpak

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van medische zorg en persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met de ambulante begeleider van cluster 3, gevestigd bij De Twijn in Zwolle. Deze samenwerking garandeert een gecoördineerde en deskundige aanpak.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Harmpje Visser

Ons Toegewijde Support Systeem voor Uw Kind

Effectieve Samenwerking voor een Vloeiende Schoolloopbaan Basisschool Harmpje Visser werkt nauw samen met kinderopvang en peuterspeelzalen. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang naar het basisonderwijs, waarbij de ontwikkeling van jonge kinderen centraal staat. Ook bij de stap naar het voortgezet onderwijs bieden we een warme en zorgvuldige overdracht, zodat de nieuwe school optimaal geïnformeerd is over de behoeften van uw kind. Professionele Gezondheidsmonitoring door GGD Flevoland De afdeling Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van GGD Flevoland voert preventieve gezondheidsonderzoeken uit in groep 2 en groep 7. Deze onderzoeken, indien mogelijk op school, evalueren de algehele gezondheid, groei en ontwikkeling van uw kind, zowel fysiek als psychosociaal. Ouders kunnen ook zelf contact opnemen met de JGZ voor advies over de ontwikkeling van hun kind. De JGZ Flevoland is bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 12.30 uur via 088-0029920. Meer informatie over hun diensten en relevante folders vindt u op www.ggdflevoland.nl. De Smalle Commissie: Advies bij Specifieke Onderwijsbehoeften Komt uw kind in aanmerking voor extra ondersteuning die Basisschool Harmpje Visser niet direct kan bieden? Dan schakelen we de Smalle Commissie in. Deze commissie fungeert als poortwachter om te beoordelen of 'Passend Onderwijs' op Urk geboden kan worden. Indien nodig, bespreken we samen met ouders en de commissie of een andere reguliere school beter aansluit bij de individuele ondersteuningsvraag. Soms kan een gespecialiseerde onderwijsvorm, zoals speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO), de meest geschikte weg zijn. Dit wordt vervolgens afgestemd met het Samenwerkingsverband. Actieve Betrokkenheid van Ouders en Leerkrachten Wij hechten veel waarde aan vroegtijdige ouderbetrokkenheid, zodat u actief kunt meedenken over de ondersteuning van uw kind. Heeft u zorgen? De leerkracht is uw eerste aanspreekpunt. Samen met u bespreekt de leerkracht de situatie, de behoeften van uw kind en de eventuele noodzaak voor extra hulp of overleg met de intern begeleider. Zo garanderen we samen de juiste ondersteuning voor elk kind. De Toewijzingscommissie: Begeleiding naar Passend Speciaal Onderwijs Wanneer regulier onderwijs na overleg met ouders en de Smalle Commissie niet langer de beste optie lijkt, kan een leerling worden aangemeld bij de Toewijzingscommissie. Deze commissie beoordeelt of een leerling beter tot zijn recht komt in het speciaal (basis)onderwijs. Er wordt getoetst of alle mogelijke ondersteuning is ingezet en of een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) noodzakelijk is. Bij een positieve beoordeling vindt plaatsing plaats in een geschikte onderwijssetting. Meer details over de Toewijzingscommissie en de aanvraagprocedure zijn beschikbaar op de website van het Samenwerkingsverband: www.passendonderwijsnu.nl. Toekomstige Ontwikkelingen in Ons Ondersteuningsaanbod Wij blijven ons aanbod continu verbeteren. Zo borgen we de inzet van 'Levelwerk' voor een gestructureerde aanpak van instructie, tijdgebruik en begeleiding. Daarnaast werken we aan een doorlopende leerlijn voor rekenen voor leerlingen in de 1S en 1S+ niveaugroepen. Jaarlijkse bijscholing voor cluster 2 onderwijs en de voortzetting van de Verbindingsgroep voor jonge kinderen met extra zorgvragen maken deel uit van onze ambitie om de best mogelijke ondersteuning te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool Harmpje Visser

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?

De Harmpje Visserschool hanteert de missie 'geloof in talenten'. Met het Woord van God als fundament, scheppen we een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontplooien op intellectueel, sociaal-emotioneel en praktisch gebied. Onze ambitie is om alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 een taalkundig rijke, contextuele en gedifferentieerde leerervaring te bieden, afgestemd op onze specifieke leerlingenpopulatie. Dit realiseren we door de komende jaren de focus te leggen op de volgende pijlers: Intellectuele ontwikkeling: Integratie van lezen, taal en zaakvakken binnen thematisch onderwijs en het waarborgen van effectieve rekenlessen met een doorlopende leerlijn. Sociaal-emotionele ontwikkeling: Het aanbieden van doelgericht, samenhangend en herkenbaar burgerschapsonderwijs dat inzicht bevordert. Praktische ontwikkeling: Het verder versterken van een sociaal veilige leeromgeving, zowel binnen als buiten de schoolmuren, met een samenhangend aanbod gericht op culturele vorming, digitale geletterdheid en praktische vaardigheden. Daarnaast zetten we de toegekende subsidie 'Basisvaardigheden' in om deze pijlers te versterken. Dit omvat jaarplannen met samenwerking binnen teams en met experts, de aanschaf van passende leermiddelen, gerichte scholing en coaching voor leerkrachten, de inzet van extra ondersteuning zoals onderwijsassistenten, een focus op effectieve didactiek en een investering in tijd, financiën en ondersteuning voor basisvaardigheden.

Hoe bewaakt en realiseert Basisschool Harmpje Visser haar onderwijsdoelen?

Om onze ambitieuze onderwijsdoelen te realiseren, is per pijler een toegewijd leerteam samengesteld. Deze teams, bestaande uit personeelsleden met specifieke expertise, stellen jaarlijks een gedetailleerd plan op met concrete doelen, de aanpak en de verwachte voortgang. Regelmatige voortgangsgesprekken, om de zes tot acht weken, tussen de leerteams en de directie zorgen voor continue monitoring van de activiteiten en de procesvoortgang. Op schoolniveau wordt de ontwikkeling van de doelen halfjaarlijks geëvalueerd door middel van trendanalyses uitgevoerd door de Intern Begeleider (IB) en het Management Team (MT). Driemaal per jaar vinden er kwartaalgesprekken plaats met de Algemeen Directeur en de directie om de voortgang te bespreken en waar nodig bijsturing toe te passen. Voor de monitoring op groeps- en leerlingniveau wordt vanaf de start van de inschrijving een uitgebreid leerlingdossier opgebouwd in ParnasSys. Dit dossier bevat achtergrondinformatie van ouders, gegevens van de peuterspeelzaal (indien van toepassing) en observatiegegevens van de IB. Voor de kleuters wordt het IEP Leerling-volgsysteem gehanteerd. Elke groep volgt een eigen toetskalender, waarbij naast methodegebonden toetsen ook het IEP Leerling-volgsysteem wordt ingezet voor methode-onafhankelijke metingen. We werken volgens het principe van handelingsgerichte diagnostiek en stellen groepsgerichte plannen op. Jaarlijks wordt het pedagogisch groepsoverzicht geanalyseerd om de onderwijsbehoeften van de leerlingen te formuleren en toetsresultaten per leergebied te clusteren voor een gedifferentieerd onderwijsaanbod op maat. De groepsplannen worden viermaal per jaar besproken met de intern begeleider, die de leerkracht ondersteunt bij het identificeren en adresseren van individuele onderwijsbehoeften. Voor ondersteuning kunnen leerkrachten contact opnemen met de intern begeleider voor de groepen 1-4 (Geja Betten) of voor de groepen 5-8 (Ella Korf).

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool Harmpje Visser

Toelichting van de school

Basisschool Harmpje Visser biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, met speciale aandacht voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Leerlingen met een VVE-indicatie stromen soepel door vanuit de voorschoolse voorziening. Onze intern begeleider zorgt voor een naadloze overdracht, waarbij observaties en informatie van de voorschoolse voorziening en ouders worden gedeeld. Dit stelt ons in staat de specifieke onderwijsbehoeften van elk kind nauwkeurig in kaart te brengen. Deze inzichten worden gedeeld met de leerkracht van groep 1 of 2 vóór de start van het kind op onze school. Onze leerkrachten van de kleuterklassen volgen jaarlijks trainingen en coaching, mede dankzij onze samenwerking met Kentalis. Dit verbetert hun vaardigheden in het begeleiden van kinderen met een taalachterstand of –stoornis. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, biedt onze gedragsspecialist begeleiding aan leerkrachten. Deze kinderen worden driemaal per jaar geëvalueerd met de intern begeleider en leerkracht, en indien nodig met de ouders. In groep 1 en 2 zetten we onderwijsassistentie in voor gerichte ondersteuning. Jaarlijks evalueren we de voortgang van deze leerlingen en rapporteren we aan de gemeente. Logopedische Ondersteuning bij Harmpje Visser: Onze aanpak voor taal- en spraakontwikkeling is gestructureerd en effectief. De Jeugdgezondheidszorg screent kinderen tijdens schoolonderzoeken op spraak- en taalontwikkeling. Bovendien voert onze screeningslogopediste een screening uit bij alle kinderen in groep 1. Indien een groepsleerkracht zorgen heeft over de taal- of spraakontwikkeling van een ander kind, kan er een aanvullende screening worden aangevraagd. Maandelijks overlegt de logopedist met de intern begeleider over gesignaleerde kinderen en de geboden ondersteuning. Op basis van diagnostisch onderzoek geeft de logopedist advies aan school of verwijst zij door naar particuliere logopedie. De logopedist werkt nauw samen met de school voor kortdurende intensieve begeleiding. Tevens coacht zij leerkrachten bij het ondersteunen van leerlingen met taal- en spraakproblemen. Voor langdurige hulp vindt er een doorverwijzing naar gespecialiseerde particuliere logopedie plaats.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Harmpje Visser extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Harmpje Visser heeft een gespecialiseerd aanbod voor jonge kinderen, inclusief uitgebreide ondersteuning voor VVE-leerlingen.

Ja, Basisschool Harmpje Visser heeft een gespecialiseerd aanbod voor jonge kinderen, inclusief uitgebreide ondersteuning voor VVE-leerlingen.

Ontdek ons VVE-programma

Met welke organisaties werkt Basisschool Harmpje Visser samen voor het jonge kind programma?

Voor ons programma gericht op jonge kinderen werken wij nauw samen met voorschoolse voorzieningen, Kentalis en de Jeugdgezondheidszorg om de beste ondersteuning te garanderen.
Team | Basisschool Harmpje Visser in Urk | [2025] Schoolregister