
De resultaten van Basisschool Harmpje Visser in Urk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Harmpje Visser, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Harmpje Visser bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Harmpje Visser bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Basisschool Harmpje Visser
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit is de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool Harmpje Visser.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Uitblinken op Basisschool Harmpje Visser
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit ambitieuze niveau bereikt bij het verlaten van de basisschool. Voor Basisschool Harmpje Visser wordt het specifieke streefniveau percentage, gebaseerd op onze unieke leerlingpopulatie, door de inspectie vastgesteld. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Harmpje Visser?
Basisschool Harmpje Visser in Urk bereidt leerlingen optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Ons schooladvies is gebaseerd op een brede evaluatie van de schoolresultaten van groep 6 tot en met 8, aangevuld met de inzichten van leerkrachten en ouders. We kijken verder dan alleen toetsresultaten. Om een compleet beeld te krijgen, voeren wij in april tot en met juni de Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau (NIO) uit bij leerlingen in groep 7. Deze test meet de intelligentie en potentie van uw kind, wat helpt bij het onderbouwen van het schooladvies voor het juiste niveau van voortgezet onderwijs. We beseffen dat elke toets een momentopname is. De halfjaarlijkse IEP-toetsen volgen de leerontwikkeling van uw kind nauwkeurig. Daarnaast waarderen we factoren zoals zelfbeeld, motivatie, doorzettingsvermogen, zelfstandigheid en de huiswerkattitude. Al deze elementen samen vormen de basis voor een weloverwogen voorlopig schooladvies, dat we persoonlijk met u bespreken. Het proces voor het schooladvies in groep 8 is zorgvuldig gestructureerd. Vanaf de tweede schoolweek tot de herfstvakantie starten we met een startgesprek, inclusief een nabespreking van de NIO-test en een verwachtingsgesprek met u en uw kind. In november en december vinden de IEP-toetsen voor groep 8 plaats. In januari presenteren we het voorlopige schooladvies tijdens een persoonlijk gesprek op school, waarin we de volledige schoolontwikkeling van uw kind bespreken. De doorstroomtoets, met name de IEP-toets, wordt in februari afgenomen. Deze toets meet het behaalde referentieniveau en geeft een advies voor het vervolgniveau. De data voor dit schooljaar zijn 3 en 4 februari 2026; de toets beslaat twee dagdelen. De uitslag van de doorstroomtoets ontvangen we in maart, waarna het definitieve schooladvies met u wordt besproken. Eind maart melden we uw kind aan bij de passende school voor voortgezet onderwijs. Vanaf het schooljaar '23-'24 wordt de aanmelding door ouders zelf verzorgd; hierover ontvangt u tijdig meer informatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling Basisschool Harmpje Visser
Bij Basisschool Harmpje Visser staat sociale veiligheid centraal in onze pedagogische en didactische aanpak. Wij geloven dat kinderen het best leren wanneer ze zich veilig, gewaardeerd en geaccepteerd voelen. Een positief welbevinden is essentieel voor optimale leerprestaties. Wanneer leerlingen zich prettig voelen, bevordert dit direct hun leervermogen. Omgekeerd kan een gevoel van onveiligheid of zich niet lekker in je vel voelen, de ontwikkeling negatief beïnvloeden. De eerste schoolweken en de maand januari besteden we extra aandacht aan ons veiligheidsprotocol, groepsvorming, klassenregels en wederzijdse afspraken. Deze zijn samen met de missie van de klas zichtbaar op het digibord. De 'Gouden Weken' aan het begin van het jaar zijn cruciaal voor een positieve groepsvorming, omdat we stellen dat veiligheid de voorwaarde is voor effectief leren. De sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis voor alle leerprocessen. Onze kernwaarden hierbij zijn: emotionele vrijheid, nieuwsgierigheid en een sterk zelfvertrouwen. Gedurende het schooljaar volgen we de KiVa methodiek, een uitgebreid programma dat gericht is op het versterken van sociale veiligheid en het actief tegengaan van pesten. KiVa bevordert positieve groepsvorming en stimuleert de sociale en emotionele vaardigheden van kinderen, wat leidt tot een verbeterd pedagogisch klimaat. Onze aanpak richt zich op de groep als geheel, met het motto: ‘Samen maken we er een fijne school van!’ We hebben specifieke rollen voor veiligheid, waaronder een leerteam veiligheid en een anti-pestcoördinator, Monique Pruim.
Welbevinden en persoonlijke groei van elke leerling
Actieve betrokkenheid bij de schoolgemeenschap
Een veilige omgeving die zelfvertrouwen stimuleert
Hoe bevordert Basisschool Harmpje Visser de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is veelzijdig. We gebruiken de KiVa monitor, een digitaal leerlingvolgsysteem, om de sociaal-emotionele ontwikkeling op groeps- en individueel niveau systematisch te volgen. Dit is een vast agendapunt tijdens onze driemaandelijkse groepsbesprekingen. Daarnaast vullen leerkrachten, ouders en leerlingen eens per vier jaar vragenlijsten in via een onafhankelijke partij, Scholen met Succes, om de algehele ontwikkeling in kaart te brengen en te optimaliseren.
Welke methoden zet Basisschool Harmpje Visser in voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool Harmpje Visser gebruik van de volgende registratievorm:
- KiVa monitor: een digitaal leerlingvolgsysteem voor systematische monitoring.
Welke programma's ondersteunen het sociaal-emotioneel leren op Basisschool Harmpje Visser?
Basisschool Harmpje Visser zet de volgende effectieve methode in om het sociaal-emotioneel leren te bevorderen:
- KiVa: een schoolbreed preventief programma gericht op sociale veiligheid en het tegengaan van pesten.
Inspectierapport Basisschool Harmpje Visser: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Basisschool Harmpje Visser. Ons team werkt continu aan hoogwaardig onderwijs voor alle leerlingen. Op 6 februari 2018 werd onze school beoordeeld op diverse kernaspecten. We zijn verheugd te kunnen melden dat we op de meeste gebieden als 'voldoende' of zelfs 'goed' zijn beoordeeld. Het onderwijsproces (OP) toont een 'voldoende' prestatie, zowel voor het algemene aanbod als voor de extra ondersteuning die we bieden. Dit bevestigt onze toewijding aan een solide leeromgeving. Ons schoolklimaat (Sk) wordt eveneens als 'voldoende' gekenmerkt, met speciale aandacht voor het pedagogisch klimaat. We streven naar een veilige en stimulerende omgeving waar elke leerling zich thuis voelt. Op het gebied van kwaliteitszorg en ambitie (KA) scoort Basisschool Harmpje Visser 'voldoende' op kwaliteitszorg (KA1) en zelfs 'goed' op de kwaliteitscultuur (KA2). Dit onderstreept onze proactieve houding en de focus op continue verbetering van ons onderwijs.