
De resultaten van Basisschool Groen van Prinsterer in Urk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Groen van Prinsterer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Groen van Prinsterer bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Groen van Prinsterer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op Basisschool Groen van Prinsterer
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die gelijk is voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Basisschool Groen van Prinsterer
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en vormt een belangrijk doel voor onze leerlingen aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school afzonderlijk een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, geeft aan hoeveel leerlingen naar verwachting dit hogere niveau zullen bereiken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Groen van Prinsterer?
Het schooladvies van Basisschool Groen van Prinsterer wordt zorgvuldig samengesteld op basis van de inzichten van de directeur en de groepsleerkracht. Zij kennen uw kind het beste en houden rekening met zowel leerprestaties als persoonlijke eigenschappen zoals interesse en doorzettingsvermogen. Onze school maakt gebruik van de IEP Eindtoets, een door het Ministerie van OCW goedgekeurde toets die de vaardigheden op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen evalueert aan het einde van groep 8. Deze toets biedt een objectieve meting van de persoonlijke ontwikkeling van uw kind, los van de prestaties van klasgenoten. In het schooljaar 2024/2025 behaalde groep 8 van Basisschool Groen van Prinsterer een gemiddelde IEP eindscore van 76,4, wat iets onder de landelijke norm van 78 ligt. Meer gedetailleerde informatie over het schooladvies en de doorstroommogelijkheden naar het voortgezet onderwijs vindt u in onze uitgebreide schoolgids, beschikbaar op onze website gvp@rehoboth.nu en via SchoolVensters.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden op Basisschool Groen van Prinsterer
Op Basisschool Groen van Prinsterer in Urk stimuleren we de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. We geloven sterk in eigenaarschap, zelfstandigheid en effectief samenwerken als fundamenten voor succes. Onze focus ligt op het trainen van sociaal-emotionele vaardigheden, essentieel voor een positieve schoolervaring en toekomstig welzijn. Het leerteam Sociale Emotionele Ontwikkeling heeft in juli 2018 diverse methodes onderzocht en geadviseerd. De keuze voor de Vreedzame School sluit naadloos aan bij onze ambitie voor een doorlopende lijn in gedragsverbetering en burgerschap. Deze methode helpt leerlingen inzicht te krijgen in hun eigen gedrag en dat van anderen, wat bijdraagt aan een veilige en respectvolle leeromgeving. We evalueren continu of onze aanpak leidt tot de gewenste resultaten.
Eigenaarschap stimuleren bij leerlingen
Zelfstandigheid bevorderen in het leerproces
Samenwerken als kernwaarde voor succes
Hoe bevordert Basisschool Groen van Prinsterer de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is geworteld in de kernwaarden eigenaarschap, zelfstandigheid en samenwerken. Deze waarden zijn afgestemd op de behoeften van onze leerlingen en in samenspraak met ons toegewijde team en betrokken ouders vastgesteld. Via een proces van continue verbetering stellen we concrete sociale doelen, formuleren we deze helder en meten we de voortgang. Deze doelen worden actief besproken tijdens groepsvergaderingen, zodat alle leerlingen betrokken zijn. We maken gebruik van de Vreedzame School methodiek, waarbij onze klassenregels en afspraken hier perfect op aansluiten. Daarnaast bieden we een veilige 'Schatkamer' voor leerlingen die behoefte hebben aan een rustmoment bij overprikkeling. Hier kan een kindertherapeut begeleiding bieden en gesprekken voeren om leerlingen te ondersteunen in hun emotionele welzijn.
Welke registratiemethoden hanteert de school voor het meten van sociale resultaten?
Basisschool Groen van Prinsterer hanteert specifieke registratiemethoden om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit stelt ons in staat om de effectiviteit van onze interventies te monitoren en waar nodig bij te sturen. Onze primaire registratiemethode hiervoor is IEP (Individueel Educatie Plan), wat ons helpt bij het volgen van de individuele vooruitgang op sociaal-emotioneel gebied.
- IEP
Welke lesmethoden zet de school in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren op Basisschool Groen van Prinsterer zetten we diverse effectieve methoden in. Deze methoden zijn zorgvuldig geselecteerd om onze leerlingen te ondersteunen in hun persoonlijke groei en het ontwikkelen van belangrijke levensvaardigheden. Onze belangrijkste methoden voor sociaal-emotioneel leren zijn: 'Kinderen en… hun sociale talenten' en de uitgebreide Vreedzame School aanpak. Deze programma's bieden een gestructureerd kader voor het aanleren van sociale competenties en het versterken van emotioneel bewustzijn.
- Kinderen en… hun sociale talenten
- Vreedzame school
Inspectierapport Basisschool Groen van Prinsterer: Een Diepgaande Analyse
De meest recente onderwijsinspectie van Basisschool Groen van Prinsterer, uitgevoerd in 2025, bevestigt de solide kwaliteit van ons onderwijs. De inspectie heeft vastgesteld dat de school op alle onderzochte vlakken aan de verwachtingen voldoet en geen tekortkomingen kent. Hierdoor blijft het eerder toegekende basisarrangement gehandhaafd, wat onze toewijding aan uitmuntend onderwijs onderstreept. De inspectie heeft zich gericht op cruciale onderdelen zoals leeropbrengsten, individuele begeleiding, zorg voor leerlingen, kwaliteitszorgsystemen en de naleving van wet- en regelgeving. Deze brede evaluatie toont aan dat Basisschool Groen van Prinsterer een veilige en stimulerende leeromgeving biedt. Voor gedetailleerde informatie over het volledige inspectierapport, nodigen wij u uit om de website van de Onderwijsinspectie te bezoeken. U kunt daar het rapport vinden onder de specifieke schoolpagina van Groen van Prinsterer. Hoewel de algemene beoordeling positief is, heeft de inspectie ons wel waardevolle aandachtspunten meegegeven, met name gericht op de verdere ontwikkeling van burgerschapsonderwijs binnen onze schoolgemeenschap.