Basisschool C. Zeeman
Middelbuurt 118
8321 ZE Urk

Schoolweging

Schoolweging
32.71
Spreiding
4.68

De schoolweging van C. Zeeman is 32,71 , met een spreiding van 4,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 95,5% van de leerlingen behaald, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt dat nagenoeg alle leerlingen de basisdoelen voor taal en rekenen beheersen, zelfs in een complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 52,1% van de leerlingen gehaald, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 38,7%. Deze prestatie overtreft zowel het landelijk gemiddelde (50,17%) als lokale verwachtingen, wat wijst op effectief taal- en rekenonderwijs voor gevorderde vaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op het vmbo: 83,3% van de leerlingen krijgt een vmbo-advies (b:25%, k:20,8%, (g)t:37,5%). Het aandeel havo/vwo-advies (16,7%) ligt lager dan bij vergelijkbare scholen (34,6%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, wat contrasteert met regionale trends (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsC. ZeemanGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Handelings- enOpbrengstgericht Werken: Door Handelingsgericht (HGW) te werken, gaan wij uit van de mogelijkheden en onderwijsbehoeften van het kind en stemmen wij ons onderwijsaanbod daar zoveel mogelijk op af. Door het kind naar eigen vermogen eigenaar te laten zijn van zijn leerproces, doelgericht te werken en passende eisen te stellen, werken wij Opbrengstgericht (OGW). Doelstelling voor de komende periode is allereerst het onderzoeken of en hoe het huidige onderwijsconcept van de CZ aangepast dient te worden om te voldoenaan de eisen van Passend Onderwijs en het aanleren van 21th Century Skills,zodat op een zo optimale en effectieve wijze lesgegeven kan worden, waarbijzowel de leerlingen als de leerkrachten tot hun recht komen. Daarnaast wordt gekeken in hoeverre het eigenaarschap van de leerling nog meer vergroot kan worden door middel van het inzetten van Opbrengstgericht Werken op groeps- en leerling-niveau en op welke wijze dit gemonitord en (visueel) vorm gegeven kan worden. Tevens wordt onderzocht op welke wijze Zelfstandig Werken, SamenwerkendLeren en Leren Leren bij kunnen dragen aan het vergroten van het eigenaarschap ende betrokkenheid van de leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16% van de leerlingen presteert onder advies, hoger dan landelijk (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Desondanks blijft 72% op adviesniveau, wat aansluit bij het monitoringstraject in het schoolondersteuningsplan.