Kindcentrum De Verbinding
Foareker 54
9247 AC Ureterp

Schoolweging

Schoolweging
31.07
Spreiding
4.85

De schoolweging van De Verbinding Ureterp is 31,07 , met een spreiding van 4,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school uitstekend. Dit ligt ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en toont een sterke basiskwaliteit. De score is nagenoeg gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (95,7%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 60,2% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,07) hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische trajecten: 28,6% vmbo-(g)t en 19,0% havo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijs (4,8% vs. 1,0% bij vergelijkbare scholen). De combinatie van vmbo-(g)t/havo (4,8%) en havo/vwo (9,5%) laat zien dat de school differentieert naar individuele mogelijkheden. De doorstroom naar christelijke middelbare scholen (o.a. Gomarus College) sluit hierbij aan.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Verbinding UreterpGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het afgelopen schooljaar zijn we gestart met de leerlingvolgtoetsen van de uitgeverij Boom. Per jaar maken we twee keer n.a.v. deze metingen een analyse van ons onderwijs. Hierbij kijken we naar de gemiddelde groei in de groep en vergelijken dit met de onszelf opgelegde norm. Naast de absolute waarden kijken we ook naar de groei die in de afgelopen periode is gerealiseerd. We kijken met deze analyse naar de leertijd, het leerstofaanbod, het klassenmanagement, de instructie van de leerkracht en eventuele groepsfactoren. Aan de hand van deze analyse worden na een gesprek tussen leerkrachten, ib-er en directie doelen en actiepunten vastgesteld voor het komende half jaar. Individuele leerling resultaten analyseren we wanneer de leerling een onvoldoende scoort of ernstig afwijkt van het verwachtingspatroon.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 57,1% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 14,3% zit onder advies, wat lager is dan de vergelijkingsgroep (11,8%). Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en mogelijk een terughoudendheid om leerlingen te overvragen. De IEP-toets fungeert hierbij als dubbelcheck.

Sociale ontwikkeling

Op de Verbinding werken we vanuit het besef dat we allemaal kinderen zijn van onze Hemelse Vader. We willen dat elke leerling zich veilig voelt op school en geaccepteerd wordt door de medeleerlingen en de personeelsleden. We willen Gods liefde hierin tot uiting brengen. En dat is meer dan een wens; we zien het als opdracht. Als school hebben we gekozen om te werken met de methodes KIVA en Fides. KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Ons motto luidt dan ook: ‘Samen maken we er een fijne school van!’ bron: https://www.kivaschool.nl 'Fides' betekent 'vertrouwen'. Vertrouwen als kind, als jongere of als volwassene in jezelf. De Fides-methodiek wil via praktische en zichtbare manieren inzicht geven in jezelf en je omgeving. Het gaat erom dat je via sociale vaardigheden leert jezelf (bij) te sturen. Om dit zichtbaar te maken is de methodiek o.a. gebaseerd op het gebruik maken van alledaagse "symbolen". bron: https://www.fides-wbt.com LEES MINDER

Vertrouwen

Samen een fijne school zijn

Naastenliefde

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Verbinding voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Verbinding volgt het anti-pestprogramma KiVa van de Rijksuniversiteit Groningen voor positieve groepsvorming. Fides biedt een aanvulling op KiVa door kinderen inzicht te geven in hun sociale vaardigheden. KiVa werkt met vragenlijsten voor kinderen die twee keer per jaar worden afgenomen om een sociaal overzicht te krijgen van groepen en individuele leerlingen. Waar nodig wordt externe hulp ingezet, in overleg met ouders, verzorgers en voogden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Verbinding om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Verbinding gebruikt KiVa en de leerlijn 'Het jonge kind' van Parnassys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Verbinding?

Kindcentrum De Verbinding gebruikt KiVa en Fides (Samen bouwen aan zelfvertrouwen) voor sociaal-emotioneel leren.