
Schoolweging
De schoolweging van Bernardus is 29,22 , met een spreiding van 4,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de complexere leerlingenpopulatie. De score is 4.1 procentpunt hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (95.9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft de inspectienorm ruimschoots: 71.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegenover een verwachte 47.1%. Deze score ligt 13.4 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op effectief maatwerk in het onderwijsaanbod. De focus op differentiatie sluit aan bij de relatief brede spreiding in schoolweging (4.83).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een brede spreiding: afgelopen jaren stroomden leerlingen door naar vmbo-t tot vwo. Opvallend is dat 100% van de leerlingen na drie jaar nog op het geadviseerde onderwijsniveau zit, wat de nauwkeurigheid van de advisering benadrukt. De combinatie van een enkelvoudig diplomaperspectief en flexibel plaatsingsadvies lijkt hier succesvol.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Bernardus | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180.44 | 178.46 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken met het volgsysteem leerling/kleuter in beeld. (LIB). De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in ons onderwijsproces. Wij toetsen onze LIB M (middenjaar) resultaten aan de landelijke gemiddelden en de normering van de onderwijsinspectie en wij hebben ook voor onze school (op basis van historische gegevens) een eigen minimum doelstelling geformuleerd als het gaat om te behalen opbrengsten. De LIB E (eindejaar) resultaten zijn van belang om de gerealiseerde opbrengst te monitoren en een goede overdracht te realiseren naar het volgende schooljaar en direct in te spelen op de behaalde scores. De nauwkeurige analyse van de resultaten leidt na beide afnames tot aanpassing van de individuele- en groepsplannen en mede door de foutenanalyse wordt een plan van aanpak voor een groep of individu opgesteld om eventuele achterstand aan te pakken.Onze doelstelling/ambitie met betrekking tot de LIB M en E - scores is als volgt geformuleerd: "Alle" leerlingen hebben een stijgende vaardigheidsscore op de gebieden DMT (woordlezen), AVI (zinlezen), rekenen, spelling en begrijpend lezen. Bij een achterstand van meer dan een jaar (zichtbaar in het leerling-rapport) rust de verplichting op de leerkracht om een plan van aanpak te formuleren voor deze leerling en een onderwijsperspectief voor deze leerling inzichtelijk te maken. Dit plan van aanpak wordt met ouder en leerling doorgesproken in een extra LIB -voortgangsgesprek. Omdat wij werken met de digitale toetsversie van LIB zijn wij in staat om zeer nauwkeurig te analyseren op welk onderdeel leerlingen uitvallen. Hierdoor is het mogelijk om maatwerk te leveren als het gaat om de zaken die leerlingen nog niet beheersen. Dit geldt niet alleen voor leerlingen die uitvallen op een vakgebied, maar ook voor leerlingen die een hoge score hebben waarbij de gemiddelde score (ogenschijnlijk) geen plan van aanpak vereist. Toch blijkt bij de analyse vaak dat ook deze hoog scorende leerlingen mogelijk een onderdeel onvoldoende beheersen. Ook voor deze leerlingen worden dan d.m.v. korte verlengde instructiemomenten en specifiek aanbod (in hun weektaak), deze onderdelen nogmaals onder de aandacht gebracht
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
71.4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat 8.5 procentpunt boven het landelijk gemiddelde ligt. Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (14.3%) is iets hoger dan landelijk (11.8%), mogelijk gerelateerd aan de complexere populatie. De focus op intensieve monitoring en een doorlopende ontwikkelingslijn draagt bij aan deze stabiele resultaten.
Sociale ontwikkeling
De Bernardusschool heeft een visie op onderwijs waarbij uitgegaan wordt van een brede persoonsontwikkeling bij ieder kind. Door een uitdagende leeromgeving en een goede omgang met kinderen te creëren, spelen medewerkers van de Bernardusschool hierin een belangrijke rol. Niet alle kinderen ontwikkelen zich op hetzelfde tempo en hebben hierbij dezelfde behoeften. Door ieder kind goed te volgen spelen wij op de Bernardusschool in op individuele behoeften en kunnen we de omgeving, activiteiten en wijze van benaderen aanpassen om een zo optimaal mogelijke ontwikkeling te stimuleren. Wij zijn van mening dat deze manier van werken leidt tot breed ontwikkelde kinderen, waarbij de kennis en vaardigheden die kinderen opdoen goed aansluiten bij wat ze later nodig hebben. Daarnaast heeft de ontwikkeling van sociaal emotionele vaardigheden een belangrijk plaats in onze school. De methode Kwink (methode voor sociaal-emotioneel leren) ondersteunt ons hierin. Het team van de Bernardusschool hecht grote waarde aan het opdoen van zowel kennis als sociale vaardigheden, omdat dit ons vormt als mens. LEES MINDER
samenwerken
betrokkenheid
vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool Bernardus voor sociale ontwikkeling?
Samen spelen, samen leren, samen werken, samen plezier maken en samen stralen zijn leidend bij Basisschool Bernardus. Door hier veel aandacht aan te besteden, ontwikkelen kinderen zich op allerlei gebieden. Voorbeelden hiervan zijn vieringen, bindingsactiviteiten, burgerschapsprojecten, opdrachten waar kinderen samen aan werken, spreekbeurten en 'Stralende Sterren' (groepen treden op voor ouders). Het aanbod is gevarieerd, sluit aan op de belevingswereld van de kinderen en is gericht op de brede ontwikkeling van het kind.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Bernardus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Bernardus gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Bernardus?
Basisschool Bernardus gebruikt de Kwink methode voor sociaal-emotioneel leren.