Basisschool RK Mariaschool in Ulft

Het team van RK Mariaschool in Ulft

Current section: team
Neptunus 8
7071 Ulft

Zie hier hoe het team van RK Mariaschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK Mariaschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past RK Mariaschool bij jullie?

Ontdek hoe goed RK Mariaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij RK Mariaschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK Mariaschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (35%)
35-45 jaar (5%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij RK Mariaschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK Mariaschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Deskundige Lerarenvervanging op de RK Mariaschool

Bij de RK Mariaschool zorgen we ervoor dat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, ook wanneer een leerkracht tijdelijk afwezig is. Voor kortdurende afwezigheden zetten we direct een bekwame leerkracht uit ons eigen team in. Dit zorgt voor een vertrouwde omgeving en minimale onderbreking van de lesstof. Bij langdurige afwezigheid van een vaste leerkracht, stellen we alles in het werk om een passende oplossing te vinden binnen onze school. Dit kan betekenen dat we een ervaren invalleerkracht inzetten, gebruikmaken van de flexibiliteit van onze deeltijdmedewerkers, of de expertise van onze ambulante collega's, Intern Begeleiders en directieleden inschakelen. Het welzijn en de educatie van onze leerlingen staan voorop. Daarom is het ons beleid om leerlingen zoveel mogelijk thuisloos te houden tijdens afwezigheid van hun leerkracht. Uw kind kan rekenen op kwalitatief hoogstaand onderwijs, ongeacht de situatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Lezen
24%
Taal
24%
Rekenen
24%
Werelsoriëntatie
10%
Kunstzinnige en creatieve vorming
10%
Bewegingsonderwijs
6%
Levensbeschouwing
2%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
28%
Lezen
22.3%
Rekenen/wiskunde
20%
Kunstzinnige en creatieve vorming
10%
Wereldoriëntatie
9%
Bewegingsonderwijs
6%
Engelse taal
2.7%
Levensbeschouwing
2%

Deskundige Ondersteuning op de RK Mariaschool: Een Team van Specialisten

6

Academische Groei: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Gedragsspecialist
Bewegend Leren Coach

Toelichting van de school:

Op de RK Mariaschool zetten wij ons in voor de academische ontwikkeling van elk kind. Ons team omvat een leesspecialist, een taalspecialist, twee rekenspecialisten en twee intern begeleiders. Verder zijn er twee gedragsspecialisten, twee coördinatoren voor Bewegend Leren en een specialist voor meer- en hoogbegaafdheid actief. Deze professionals werken ook boven regionaal niveau voor Essentius, waardoor we toegang hebben tot een breed scala aan expertise. Via het Ondersteuningsloket Essentius (OLE) kunnen specifieke behoeften worden ingevuld met aanvullende specialistische hulp.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Kindercoach
Kiestrainers

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen staat centraal. De RK Mariaschool beschikt over twee gedragsspecialisten en twee intern begeleiders die direct ondersteuning bieden. Daarnaast is er een kindercoach beschikbaar om leerlingen te begeleiden bij persoonlijke uitdagingen. De inzet van Kiestrainers versterkt de zelfredzaamheid en keuzevaardigheid van onze leerlingen.

4

Gedrag, Studievaardigheden en Taakgericht Werken

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taakspel Implementatie

Toelichting van de school:

Wij bevorderen een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak. Onze intern begeleider en een van onze leerkrachten hebben speciale scholing gevolgd in het programma 'Taakspel'. Deze expertise helpt ons om leerlingen te ondersteunen bij concentratie en taakuitvoering. De gedragsspecialist en de specialist meer- en hoogbegaafdheid dragen eveneens bij aan een gestructureerde leeromgeving.

4

Motorische en Fysieke Vooruitgang

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist
Alle bevoegde Leerkrachten
Bewegend Leren Coaches

Toelichting van de school:

De fysieke ontwikkeling van onze leerlingen stimuleren we actief. Alle leerkrachten op de RK Mariaschool zijn bevoegd voor Lichamelijke Opvoeding of volgen hiervoor een erkende opleiding. Daarnaast zetten we twee Bewegend Leren Basisonderwijs coaches in om beweging te integreren in het leerproces. Externe specialisten zoals fysiotherapeuten en logopedisten kunnen op indicatie worden ingezet.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke medische professionals permanent op school aanwezig zijn voor directe zorg, faciliteren we wel de integratie van beweging in het leerplan. De twee coördinatoren Bewegend Leren hebben specifieke lesmodules ontwikkeld voor rekenen. Zij maken ook gebruik van de beweegbox, vooral in de onderbouw, om kinderen op een actieve manier te laten leren. Dit draagt bij aan een brede ontwikkeling, ook op fysiek vlak.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Aula / Onderwijs aan MB-HB-leerlingen

Maatwerk Ondersteuning: Elk Kind Telt op de RK Mariaschool

Onze Expertise in Leerlingbegeleiding

De RK Mariaschool blinkt uit in het bieden van gespecialiseerde ondersteuning aan al haar leerlingen. Ons team is verrijkt met diverse expertise: drie leerkrachten zijn gecertificeerd als Specialist Het Jonge Kind, wat zorgt voor een sterke pedagogische basis. Daarnaast hebben vier leerkrachten de opleiding Beeldcoach (V.I.B.) succesvol afgerond, en beschikt één collega over de specialisatie Taalspecialist. Deze brede kennis stelt ons in staat om effectieve ondersteuning te bieden op cruciale ontwikkelingsgebieden. Verder is ons team versterkt met een specialist Hoogbegaafdheid, een Taal- en Leesspecialist, twee gedragsspecialisten, twee coördinatoren bewegend leren, en twee rekenspecialisten. De aanwezigheid van co-teachers en kindercoaches garandeert een holistische benadering, waarbij we inspelen op de behoeften van elk kind, ongeacht hun leerniveau van laag- tot hoogbegaafd. Wij geloven in gepersonaliseerd onderwijs dat aansluit bij het unieke potentieel van elke leerling. Door te werken met ambitieniveaus en leerroutes, dagen we kinderen uit binnen hun zone van naaste ontwikkeling. Deze aanpak, met duidelijke uitstroomperspectieven, informeert ons onderwijsaanbod en de begeleiding die we bieden, naast reguliere toetsen en observaties. Het ambitieniveau wordt in eerste instantie losgekoppeld van eventuele belemmerende factoren om een objectieve blik op de leercapaciteit te behouden. Leerlingen worden ingedeeld in hoog vaardig (leerroute 3), gemiddeld vaardig (leerroute 2) en lager vaardig (leerroute 1), waarbij de laatste indeling vanaf groep 6 of op basis van specifieke onderzoeken plaatsvindt. Vanaf groep 1 nemen we leerlingen zo lang mogelijk mee in het aanbod voor gemiddeld en hoog vaardige leerlingen (1S/2F+ niveau), met een focus op rekenen en begrijpend lezen. Alle leerlingen ontvangen tot en met groep 6 minimaal het basisaanbod (uitstroom 1S/2F). Het is hierbij mogelijk dat een leerling voor verschillende vakken, zoals rekenen en begrijpend lezen, een andere leerroute volgt. Om de ontwikkeling van onze leerlingen nauwlettend te volgen, evalueren we vier keer per jaar de effectiviteit van onze interventies. Op basis van methodetoetsen, observaties en de IEP LVS toetsen in februari en juni, stellen we vast of leerlingen zich ontwikkelen conform hun ambitieniveau. Indien nodig passen we interventies aan, met een specifieke focus op taal en rekenen, om optimale groei te garanderen. We kijken verder dan enkel taal en rekenen; we beschouwen het kind in zijn totaliteit: hoofd, hart en handen. Sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creativiteit worden meegenomen in onze beoordeling en interventieplannen. Elke leerkracht presenteert zijn analyses aan het team, wat bijdraagt aan een collectieve visie op leerlingontwikkeling. Ontdek meer over ons uitgebreide ondersteuningsprofiel op www.mariaschoolulft.nl. We streven ernaar onze ondersteuning continu te verbeteren, onder andere door meer bewegend leren te integreren en de autonomie van leerlingen te vergroten. Voorbeelden van onze huidige ondersteuning zijn de inzet van een leeshond voor dyslectische leerlingen en het aanbieden van PMT (Psychomotorische Therapie) aan leerlingen die dit nodig hebben. Daarnaast verzorgen we Rots en Water trainingen om leerlingen weerbaarder te maken. Deze initiatieven onderstrepen onze toewijding aan de brede ontwikkeling van elk kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan op RK Mariaschool

Welke educatieve doelen staan centraal in ons schoolplan?

Het onderwijslandschap evolueert continu. Op de RK Mariaschool zetten we ons systematisch in om aan deze dynamische eisen te voldoen en de onderwijskwaliteit jaarlijks te verbeteren. We evalueren diverse aspecten van ons onderwijs en passen deze waar nodig aan. De toetsingskaders en vragenlijsten van de Onderwijsinspectie, samen met inspectiebezoeken, vormen een belangrijke basis voor onze kwaliteitsbeoordeling en -verbetering. Driejaarlijks voeren we een tevredenheidsonderzoek uit onder ouders, leerlingen en ons onderwijsteam. Een jaarlijks nascholingsplan, opgesteld volgens bovenschoolse richtlijnen, zorgt ervoor dat onze leerkrachten zich continu ontwikkelen. De scholingsbehoeften worden afgestemd op de schoolontwikkeling, en we investeren in actuele leermethoden en -materialen. Momenteel richten we ons specifiek op de ontwikkeling van leesvaardigheid, bewegend leren en uitdagend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. Voor burgerschapsvorming volgen we de landelijke kerndoelen, waarbij elk lokaal de thema's van burgerschap visueel maakt. Een borgingsdocument voor burgerschap is in ontwikkeling. De Mariaschool werkt nauw samen met Helderonderwijs voor het monitoren en verbeteren van leerresultaten en algemene kwaliteit. De PDCA-cyclus wordt toegepast om processen te borgen, en de recente positieve rapportage van de Onderwijsinspectie van 25 maart bevestigt onze inspanningen.

Hoe realiseert de RK Mariaschool haar educatieve doelstellingen?

De RK Mariaschool hanteert de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) over alle onderwijsdomeinen. Dit cyclische proces stelt ons in staat om doelen periodiek te evalueren en waar nodig bij te sturen voor optimale leerresultaten. We hanteren een gestructureerd toetsrooster en voeren regelmatig groepsbesprekingen. Consultaties en klassenbezoeken door het schoolleiderschap, de intern begeleiders, EDI-coaches, specialisten en leerkrachten onderling versterken onze collegiale samenwerking en kwaliteitsborging. Audits maken deel uit van onze kwaliteitsreviewcyclus, afwisselend met schoolbezoeken. Dit alles draagt bij aan een continue verbetering van ons onderwijsaanbod en schoolklimaat, gericht op de ontwikkeling van elke leerling.

Warm Welkom voor Jonge Kinderen op RK Mariaschool Ulft

Toelichting van de school

De RK Mariaschool in Ulft zorgt voor een soepele overgang van de voorschoolse opvang naar ons basisonderwijs. Uw kind start in een van onze drie sfeervolle kleutergroepen, waar we volop aandacht besteden aan een goede start. Na de kennismakingsdagen voeren we een persoonlijk gesprek met u als ouder, aan de hand van een intakeformulier. Dit gesprek helpt ons uw kind optimaal te begeleiden. Kinderen krijgen alle ruimte om te wennen en de omgeving te verkennen, vaak met ondersteuning van stagiaires of onderwijsassistenten voor extra individuele aandacht. Ons onderwijsaanbod is gebaseerd op de erkende leerlijnen van ParnasSys. We streven ernaar de kleutergroepen zo klein mogelijk te houden voor optimale begeleiding. Regelmatige screeningen op het gebied van spraak en algemene ontwikkeling helpen ons om vroegtijdig eventuele ontwikkelingsbehoeften te signaleren. De school formuleert duidelijke ambities voor de ontwikkeling van elke leerling en de groep als geheel. Door middel van het Leerlingvolgsysteem IEP analyseren directie, intern begeleiders en specialisten de resultaten. Op basis van deze analyses zetten we gerichte interventies in om elk kind te laten groeien.

Veelgestelde vragen

Biedt RK Mariaschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, de RK Mariaschool biedt specifieke aanvullende programma's voor jonge kinderen. Dit omvat ondersteuning voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben, zoals het programma voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.

Ja, de RK Mariaschool biedt specifieke aanvullende programma's voor jonge kinderen. Dit omvat ondersteuning voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben, zoals het programma voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.

Ontwikkelingsvoorsprong kleuters Ulft

Met welke partners werkt RK Mariaschool samen voor het jonge kind?

De RK Mariaschool werkt nauw samen met vooraanstaande partners om het beste onderwijs en de beste opvang voor jonge kinderen te garanderen. Hieronder vallen Juut&Co en Humankind, organisaties die bekend staan om hun expertise in kinderopvang en voorschoolse educatie.

De RK Mariaschool werkt nauw samen met vooraanstaande partners om het beste onderwijs en de beste opvang voor jonge kinderen te garanderen. Hieronder vallen Juut&Co en Humankind, organisaties die bekend staan om hun expertise in kinderopvang en voorschoolse educatie.

Team | RK Mariaschool in Ulft | [2025] Schoolregister