
Schoolweging
De schoolweging van Rooms Katholieke Mariaschool is 29,74 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,2% scoren vrijwel alle leerlingen het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,9%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1% en het vergelijkingspercentage van 57,8%. Deze prestatie benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor hogere niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig profiel: 68,6% van de leerlingen krijgt een advies voor vmbo-(g)t of hoger (28,6% vmbo-(g)t, 20% havo, 20% vwo), wat boven regionale percentages ligt. Tegelijk is er een beperkt aandeel praktijkgericht advies (2,9% vso vs. 0,12% landelijk). De brede adviesrange sluit aan bij de gemiddelde schoolweging van 29,74.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Rooms Katholieke Mariaschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de pdca-cyclus zijn deze toetsen opgenomen. Ieder jaar worden IEP toetsen van het LVS ingepland. Naar aanleiding van de resultaten analyseert de school de opbrengsten en vinden interventies plaats. Schoolambities worden ieder jaar opnieuw gesteld en deze liggen hoog. De planning van de toetsing wordt binnen Essentius afgestemd. Ook op boven schools niveau wordt geanalyseerd en geëvalueerd. Op de Mariaschool zijn de specialisten nauw betrokken bij e besprekingen van de schoolresultaten en worden eventuele interventies uitgewerkt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 2,9% tegen 11,8% landelijk. Maar liefst 45,7% presteert boven het gegeven advies, wat de kwaliteit van de advisering en doorstroombegeleiding benadrukt. Dit past bij de in het schoolplan beschreven focus op ontwikkelingsgericht volgen.
Sociale ontwikkeling
De Mariaschool begeleidt leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van het ondersteuningsloket dat op bestuursniveau ingericht is. Binnen het team van de Mariaschool zijn veel specialisten aanwezig en wordt handelingsgericht gewerkt. Er zijn op de Mariaschool momenteel leerlingen die extra ondersteuning ontvangen binnen de groep en buiten de groep. De school maakt tevens gebruik van een ondersteuningsteam en van een boven schools Kernteam LEES MINDER
Ieder kind is uniek
Alle kinderen hebben talenten
Ieder kind voelt zich veilig
Wat is de werkwijze van RK Mariaschool voor sociale ontwikkeling?
RK Mariaschool gebruikt Hart en Handen (IEP LVS) op groeps- en individueel niveau om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen. Interventies worden ingezet naar aanleiding van analyses en kindgesprekken.
Welke registratievormen gebruikt RK Mariaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Mariaschool gebruikt Kanvas en Hart en Handen (LVS IEP) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.