Basisschool Openbare Basisschool De Woelwaters in Ulft

Het team van Openbare Basisschool De Woelwaters in Ulft

Current section: team
Middelgraaf 46
7071 Ulft

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Woelwaters is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Woelwaters. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Woelwaters bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Woelwaters bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Woelwaters zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 73.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (73.3%)
Man (26.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Woelwaters. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.7%)
25-35 jaar (46.7%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (6.7%)
55-65 jaar (13.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Woelwaters werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (13.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Woelwaters gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Vervanging van Leerkrachten bij Basisschool De Woelwaters: Een Duidelijke Aanpak

Bij Openbare Basisschool De Woelwaters zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij kortdurende afwezigheid van onze leerkrachten. Denk hierbij aan ziekte, nascholing, uitvaarten of noodzakelijke doktersbezoeken. Deze situaties worden vakkundig opgevangen door ons eigen team van flexibele invalkrachten. Onze toegewijde invalkrachten zijn aangesteld voor 0,5 FTE, wat neerkomt op 2,5 dagen per week. Zij zetten hun uren flexibel in om de lesdoelen te waarborgen en uw kind de aandacht te geven die het verdient. Zo minimaliseren we de impact van afwezigheid op de leeromgeving. Indien meerdere teamleden tegelijkertijd afwezig zijn, doen we een beroep op de collegiale flexibiliteit van onze parttimers en LIO-studenten. Mocht dit onverhoopt niet volstaan, dan zetten we aanvullende noodmaatregelen in. Deze maatregelen zijn erop gericht om de eerste dag van afwezigheid intern op te lossen, bijvoorbeeld door kinderen tijdelijk in andere groepen te plaatsen of door collega's met andere taken tijdelijk voor de klas te zetten. Bij Paraat Scholen staat de kwaliteit van het onderwijs altijd voorop. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat de onderwijskwaliteit toch onder druk komt te staan, bijvoorbeeld door onrust in de klas of een verhoogde werkdruk voor de aanwezige leerkrachten. We streven ernaar dit altijd te voorkomen. In uitzonderlijke gevallen, en als laatste redmiddel, kan het nodig zijn u te vragen uw kind op de tweede en volgende dagen van afwezigheid thuis te houden. Dit doen we uiterst zelden en alleen wanneer het echt niet anders kan. Om te voorkomen dat kinderen langer dan twee dagen afwezig zijn, kan dit betekenen dat zij tijdelijk in wisselende groepen les volgen. Uw medewerking is hierbij van cruciaal belang. Voor langdurige afwezigheden, zoals verlof of langdurige ziekte, maken we gebruik van de gespecialiseerde vervangerspool van Paraatscholen. Deze pool garandeert dat er ook bij langdurige afwezigheid gekwalificeerde vervangers beschikbaar zijn voor onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Klik hier voor de verdeling van leerkrachten over de groepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Woelwaters

5

Taal en Rekenen: Versterking van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Leesspecialist
Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Woelwaters zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Een gespecialiseerde rekencoach en leesspecialist binnen ons team versterken het onderwijs dagelijks. Onze Intern Begeleider beschikt over uitgebreide expertise op deze gebieden en werkt nauw samen met de specialisten. Samen waarborgen zij de hoge kwaliteit van ons reken- en leesonderwijs, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Kanjercoördinator

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan een positief sociaal-emotioneel klimaat voor al onze leerlingen. Onze gedragsspecialist speelt hierin een cruciale rol, met zowel preventieve inzet in alle groepen als gerichte ondersteuning bij specifieke uitdagingen. Bij complexe casussen werken we nauw samen met de Intern Begeleider en schakelen we indien nodig extra expertise in vanuit het ondersteuningsloket van Paraat scholen. Zo garanderen we passende hulp voor elke leerling.

3

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Voor een optimale gedragsontwikkeling en een effectieve taakaanpak binnen alle groepen, beschikken wij over gespecialiseerde krachten. Onze gedragsspecialist en Intern Begeleider werken nauw samen om leerlingen te ondersteunen. De Pedagogisch Educatief Professional draagt bij aan de positieve ontwikkeling van leerlingen, met aandacht voor zowel gedrag als werkhouding. Dit sluit naadloos aan bij de strategieën die we hanteren voor sociaal-emotionele ondersteuning.

0

Motorische Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool De Woelwaters stimuleert de motorische ontwikkeling van alle leerlingen. Hoewel we geen specifieke motorische specialisten in dienst hebben, onderhouden we sterke banden met lokale kinderfysiotherapiepraktijken. Indien er behoefte is aan gespecialiseerde begeleiding op het gebied van motoriek of lichamelijke ontwikkeling, zorgen wij voor een vlotte inschakeling van externe expertise. Zo bieden we een compleet pakket aan ontwikkelingsmogelijkheden.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Op Basisschool De Woelwaters volgen we strikt het Protocol medicijnverstrekking en medisch handelen zoals vastgesteld door Paraat scholen. Dit protocol waarborgt een veilige en verantwoorde omgang met medicatie en medische handelingen, zodat we de zorg voor elke leerling optimaal kunnen garanderen binnen onze schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool De Woelwaters

Ontdek Ons Zorgbeleid en Passend Onderwijs

Op Basisschool De Woelwaters zetten we ons dagelijks in om elk kind de best mogelijke educatie te bieden. Onze toegewijde groepsleerkrachten gebruiken innovatieve lesmethoden en thema's om een stimulerende leeromgeving te creëren. We erkennen dat elk kind uniek is en eigen onderwijsbehoeften heeft. Daarom passen onze leerkrachten het lesprogramma flexibel aan, zodat iedereen de leerstof kan volgen. Wanneer een kind extra begeleiding nodig heeft, schakelen de groepsleerkrachten de expertise van onze intern begeleider (IB-er) in. De IB-er coördineert de leerlingenzorg, ondersteunt leerkrachten en onderhoudt contact met ouders en externe instanties. Een cruciaal onderdeel van onze zorg is het opstellen van individuele handelingsplannen. Deze plannen beschrijven nauwkeurig de specifieke onderwijsbehoeften van een leerling, de beoogde aanpak en de te behalen doelen. Ook voor de groep worden er plannen opgesteld om de collectieve leerresultaten te optimaliseren. Na de periodieke methodetoetsen en de DIA-toetsen analyseren we de onderwijsresultaten en passen we waar nodig onze lesmethoden aan. De Woelwaters is lid van Samenwerkingsverband Doetinchem en Omstreken, een initiatief dat voortkomt uit het landelijke beleid 'Weer Samen Naar School'. Dit beleid bevordert dat zoveel mogelijk kinderen binnen het reguliere basisonderwijs worden opgevangen. Mocht uw kind echter meer gespecialiseerde hulp nodig hebben, dan werken we nauw met u samen om de hulpvraag te formuleren. Deze dient vervolgens ter beoordeling bij het Ondersteuningsloket van Paraat scholen of het zorgloket van het samenwerkingsverband. Na een gezamenlijke bespreking met u, adviseren deze loketten over de beste vervolgstappen, inclusief de mogelijkheid van een toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal basis- of speciaal onderwijs. Ons Ondersteuningsteam: Een Netwerk van Expertise Iedereen kan te maken krijgen met uitdagingen, en kinderen vormen hierop geen uitzondering. Soms liggen deze uitdagingen op het gebied van leren, soms zijn er andere factoren die de ontwikkeling beïnvloeden. De groepsleerkracht is altijd het eerste aanspreekpunt voor ondersteuning. Als de leerkracht niet de benodigde hulp kan bieden, wordt het kind besproken in ons interne Ondersteuningsteam. Dit team bestaat uit onze intern begeleider, een orthopedagoog, een jeugdverpleegkundige en een schoolmaatschappelijk werker. Samen analyseren zij de onderwijsbehoeften van het kind en bepalen zij welke expertise ingezet kan worden, eventueel ook van externe professionals. U wordt altijd uitgenodigd voor besprekingen waarbij uw kind centraal staat. Wilt u proactief overleggen met het Ondersteuningsteam? Neem dan contact op met onze intern begeleider, Marcel Roelofs. Passend Onderwijs: Kwaliteit en Inclusie sinds 2014 Sinds 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht. Dit betekent dat we de kwaliteit van ons onderwijs continu versterken en ervoor zorgen dat geen enkel kind thuis komt te zitten. Elk kind heeft recht op uitstekend onderwijs! Passend Onderwijs wordt gerealiseerd door samenwerking tussen scholen en schoolbesturen binnen 75 samenwerkingsverbanden in Nederland. Basisschool De Woelwaters is actief lid van Samenwerkingsverband Doetinchem. De Kernprincipes van ons Samenwerkingsverband (SWV) Ons samenwerkingsverband streeft naar een solide ondersteuningsstructuur die elk kind voorziet van handelingsgerichte begeleiding en op maat gemaakt onderwijs. Dit gebeurt zo dicht mogelijk bij huis, efficiënt, verantwoord en deskundig, bij voorkeur binnen het reguliere basisonderwijs. Schoolbesturen dragen de verantwoordelijkheid voor de zorgplicht en de implementatie van passend onderwijs, binnen de gestelde wettelijke en financiële kaders. Wij houden ons aan de afspraken in het Ondersteuningsplan van het SWV. Dit plan definieert de basisondersteuning en de samenhang tussen basis-, speciaal basis- en speciaal onderwijs. Meer details vindt u op de website van het Samenwerkingsverband Doetinchem: http://www.wsnsdoetinchem.nl. Het principe hierachter is het recht op integratie voor mensen met een beperking. Steeds meer kinderen die voorheen naar speciaal onderwijs gingen, stromen in bij reguliere basisscholen. Als een kind complexe zorgvragen heeft die wij niet volledig kunnen beantwoorden, kijken we naar de mogelijkheden binnen het speciaal basisonderwijs. Indien ook dat aanbod ontoereikend is, wordt het speciaal onderwijs ingeschakeld. Basisondersteuning: Onze Standaard Zorg Passend Onderwijs vereist een heldere definitie van basisondersteuning op elke school. Dit is het kwaliteitsniveau dat wij minimaal bieden en omvat de volgende aspecten: de ondersteuningsstructuur, het pedagogisch klimaat, de omgang met verschillen, de extra begeleiding en tijd, de beschikbare leermiddelen, de fysieke omgeving, de aanwezige expertise en de samenwerking met externe partners. Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP): Transparantie over Onze Zorg Elke school, inclusief De Woelwaters, beschikt over een Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Hierin leest u over de mate waarin we voldoen aan de basisondersteuningseisen, welke interne en externe expertise beschikbaar is, welke ondersteuningsfaciliteiten wij bieden, met welke partners wij samenwerken en onze ontwikkelingsplannen. Ons SOP is te vinden op onze website en wordt elke twee jaar bijgewerkt om onze kennis en vaardigheden up-to-date te houden. De Zorgroute: Gestructureerde Ondersteuning Om extra ondersteuning voor leerlingen effectief te organiseren, hanteren we een zorgvuldige zorgroute. Deze route maakt het mogelijk om de expertise van externe medewerkers, onderwijsbegeleiders en orthopedagogen in te schakelen bij de begeleiding van kinderen. Bovendien zijn we aangesloten bij het Ondersteuningsteam Jeugd en Gezin, wat ons toegang geeft tot een vaste contactpersoon voor het snel oplossen van gezinsgerichte vragen. Voor alle vormen van extra ondersteuning, die buiten de basisondersteuning vallen, is een ontwikkelingsperspectief (OP) verplicht. Dit plan wordt opgesteld in samenspraak met ouders en, indien mogelijk, de leerling zelf. Consultatie van een orthopedagoog of externe begeleider is hierbij gewenst. Het OP wordt periodiek bijgesteld in gezamenlijk overleg met ouders, de leerling, de orthopedagoog, de leerkracht, de intern begeleider en de directeur. Toekomstplannen: Continue Ontwikkeling van Ondersteuning Dit schooljaar focussen we op: Doelenplanners en het Instructiemodel (EDI), het Impuls Rijk spel voor de onderbouw, de Kanjertraining voor een veilig schoolplein, het borgen van lees- en rekenafspraken, het verankeren van procesgerichte didactiek, burgerschapsonderwijs en bewegingsonderwijs. In de komende jaren willen we ons team verder professionaliseren op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid, actief leren, het koppelen van themaonderwijs aan de echte wereld, 21e-eeuwse vaardigheden, onderzoekend leren, talentontwikkeling, kansengelijkheid en het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen. Met deze focus blijven we ons inzetten voor de optimale ontwikkeling van elk kind op Basisschool De Woelwaters.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg voor Toekomstig Leren

Welke kerndoelen stimuleren we in ons schoolplan?

Ons schoolplan, 'Obs De Woelwaters: Betrokken Ontdekkers', focust op essentiële ontwikkelingsgebieden voor onze leerlingen en de school. We streven ernaar dat Obs De Woelwaters zich profileert als een 'betrokken ontdekker', waarbij we deze identiteit actief uitdragen. Onze leerresultaten moeten minimaal voldoen aan de normen van de onderwijsinspectie en onze eigen ambitieuze schoolnormen. Bovendien bouwen we actief aan inclusiever onderwijs, vanuit een diepgaand maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel. Een veilige en professionele leeromgeving, waarin nieuwsgierigheid centraal staat, is cruciaal voor onze schoolcultuur. We investeren in de vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van ons toegewijde team. Door middel van 'boeiend leren' maken we onze leerlingen 'Werelds wijs', met een sterke nadruk op ervaringsgericht en thema-onderwijs. Ons uiteindelijke doel is om leerlingen optimaal voor te bereiden op een complexe wereld, beginnend in hun directe omgeving: onze buurt, ons dorp, onze streek, ons land en daarbuiten.

Hoe waarborgen en verbeteren we de onderwijskwaliteit?

De concrete jaarplannen van Obs De Woelwaters vertalen onze ambitieuze doelen naar haalbare periodedoelen. Deze worden voortdurend gemonitord tijdens wekelijkse bordsessies en evaluatiemomenten op team-, werkgroep- en directieniveau. Voor de kwaliteitsmeting maken we gebruik van de instrumenten 'De successpiegel' van 'Scholen met Succes' en 'De lerende school'. Jaarlijkse tevredenheidspeilingen onder leerkrachten, leerlingen en ouders vormen de basis voor onze continue verbeterprocessen. Als lerende organisatie investeren we in teamtrainingen, individuele bijscholing en stimuleren we een cultuur van leren van en met elkaar. Ons team beschikt over diverse specialisaties en neemt actief deel aan bovenschoolse netwerken binnen Paraat Scholen. Het School Management Team, bestaande uit bouwcoördinatoren, de IB-er en de directeur, stuurt de onderwijsontwikkeling aan met een focus op leerkrachtvaardigheden en reflectie. Via regelmatige teamvergaderingen, groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen evalueren en stellen we ons onderwijs bij. Data-analyses en tevredenheidspeilingen helpen ons om onze prestaties te objectiveren en verbeterpunten te identificeren. Onze onderwijsvisie, die breed gedragen wordt, is altijd leidend bij het maken van cruciale keuzes. Om continu gericht te zijn op kwaliteit, stellen we ons voortdurend de volgende vragen: Doen we de juiste dingen? Doen we de dingen goed? Hoe weten we dit zeker? Vinden anderen dit ook? En wat doen we met deze inzichten? Zo zorgen we ervoor dat kwaliteit en kwaliteitsbewustzijn diep verankerd zijn in de gedachten en handelingen van iedereen binnen onze schoolorganisatie.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Woelwaters

Toelichting van de school

Bij Openbare Basisschool De Woelwaters is Peuteropvang Minigraaf, onderdeel van Humankind, gevestigd. Wij bieden vier dagdelen peuteropvang aan, speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons toegewijde team werkt nauw samen met de professionals van de peuteropvang. Dit zorgt voor een naadloze overgang van de opvang naar onze basisschool, waardoor uw kind zich optimaal kan ontwikkelen. Daarnaast onderhouden wij warme en productieve contacten met alle andere gerenommeerde aanbieders van peuter- en kinderopvang in de regio. Zo garanderen we een breed en ondersteunend netwerk voor de allerkleinsten.

Veelgestelde vragen

Welke extra programma's biedt Basisschool De Woelwaters voor jonge kinderen?

Basisschool De Woelwaters biedt specifieke programma's die gericht zijn op de vroege ontwikkeling van uw kind. Dit omvat deelname aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een vlotte start te geven in hun educatieve reis. Ze stimuleren de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei op een speelse en leerzame manier.

Basisschool De Woelwaters biedt specifieke programma's die gericht zijn op de vroege ontwikkeling van uw kind. Dit omvat deelname aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een vlotte start te geven in hun educatieve reis. Ze stimuleren de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei op een speelse en leerzame manier.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang: Een Sterke Start

Met welke kinderopvangpartners werkt De Woelwaters samen voor het jonge kind?

Openbare Basisschool De Woelwaters onderhoudt een waardevolle samenwerking met Peuteropvang Middelgraaf, een initiatief van Humankind. Deze samenwerking is cruciaal voor een soepele overgang van peuteropvang naar de basisschool. Door deze nauwe banden kunnen we een doorlopende leerlijn garanderen en ervoor zorgen dat kinderen zich direct thuis voelen op onze school. Bezoek de website van Humankind voor meer informatie over hun visie en aanbod.

Openbare Basisschool De Woelwaters onderhoudt een waardevolle samenwerking met Peuteropvang Middelgraaf, een initiatief van Humankind. Deze samenwerking is cruciaal voor een soepele overgang van peuteropvang naar de basisschool. Door deze nauwe banden kunnen we een doorlopende leerlijn garanderen en ervoor zorgen dat kinderen zich direct thuis voelen op onze school. Bezoek de website van Humankind voor meer informatie over hun visie en aanbod.

Team | Openbare Basisschool De Woelwaters in Ulft | [2025] Schoolregister