Openbare Basisschool De Woelwaters
Middelgraaf 46
7071 WT Ulft

Schoolweging

Schoolweging
31.04
Spreiding
5.87

De schoolweging van De Woelwaters is 31,04 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisondersteuning, vooral in taal en rekenen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 95.7%, wat aantoont dat De Woelwaters aansluit bij regionale kwaliteitsstandaarden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49.0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat 3.5 procentpunt boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 45.5% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (57.3%), laat het consistente verbetering zien ten opzichte van eerdere jaren. De school zet extra in op maatwerk voor hoogpresteerders via verdiepingsprogramma's.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 22.58% havo/vwo-advies (vs. 10.93% regiogemiddelde) en 6.45% vwo. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde vmbo-adviezen (45.16% t.o.v. 35.8% regionaal), wat past bij zorgvuldige doorstroomkeuzes. Praktijkonderwijsadviezen blijven met 0% onder het landelijk gemiddelde (1.01%), ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WoelwatersGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsing van ons onderwijs Hoe is het gesteld met ons onderwijs? Leren wij de kinderen genoeg? Vertoont ons onderwijs misschien bepaalde hiaten? Zijn er bijstellingen nodig? Om deze vragen te beantwoorden hebben wij een zogenoemd leerlingvolgsysteem, kortweg LOVS genoemd. Regelmatig nemen wij bij de leerlingen landelijke toetsen af, om te kijken hoe onze leerlingen presteren in vergelijking met het landelijk gemiddelde. De gegevens worden door ons geautomatiseerd verwerkt, zodat wij in staat zijn zowel individuele als groepsgegevens op te vragen. De intern begeleider is verantwoordelijk voor het LOVS. Vanaf schooljaar 2023-2024 maken wij vanaf groep 4 gebruik van de DIA-toetsen. In de groepen 1 t/m 3 worden kinderen gevolgd m.b.v. het Kindvolgmodel van de lerende school. De intern begeleider (IB-er) zorgt onder andere voor het coördineren van de leerlingenzorg. Hij probeert de groepsleerkrachten terzijde te staan, is vaak aanwezig bij besprekingen met ouders en externe instanties. Een belangrijke taak is het helpen van de groepsleerkrachten bij het opstellen van onderwijsbehoeftekaarten en groepsplannen. In zo'n plan wordt ter attentie van een individuele leerling aangegeven welke specifieke onderwijsbehoeften de leerling heeft, wat wij eraan kunnen doen en welk doel wij op een bepaald tijdstip willen bereiken. Ook worden er per groep plannen gemaakt. Na het afnemen van de LVS-toetsen (januari en juni) wordt er samen met het team bekeken wat de tussenopbrengsten zijn van ons onderwijs. Deze resultaten worden met het team geanalyseerd op schoolniveau en daar waar nodig kunnen er schoolbreed aanpassingen worden ingevoerd. Na de schoolanalyse volgt per groep een groepsanalyse door de groepsleerkracht die wordt besproken met de intern begeleider in de groepsbespreking. Hieruit kunnen aanpassingen op groepsniveau voortkomen. Na de groepsanalyse kunnen er leerlingen bij de intern begeleider worden gemeld voor een leerlingbespreking. Meestal volgt hierna een leerlingplan, vaak vastgelegd in een HGW kaart, dat samen met ouders wordt besproken en na verloop van tijd wordt geëvalueerd. De intern begeleider zorgt voor het coördineren van het LVS en de leerlingondersteuning. Hij ondersteunt hierbij de groepsleerkrachten en is indien gewenst aanwezig bij besprekingen met ouders en externe instanties.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder het basisschooladvies (vs. 11.81% landelijk). 45% van de leerlingen stroomt succesvol door boven hun adviesniveau, wat het meest dubbele percentage is van de regio (25.27%). Dit resultaat weerspiegelt de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het PO-VO-werkgroepmodel.

Sociale ontwikkeling

Op Obs De Woelwaters werken we met het programma Kanjertraining. Dit houdt in dat gedurende de gehele dag bewust wordt omgegaan met gedrag. Het belangrijkste doel is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Op ook langere termijn is dit effect merkbaar. Kanjertraining geeft de kinderen handvatten in sociale situaties. Binnen de Kanjertraining worden kinderen geconfronteerd met de gevolgen van hun gedrag. Deze informatie krijgen ze van hun klasgenoten en indien nodig van de leerkrachten. Vijf afspraken staan centraal: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar Niemand speelt de baas Niemand lacht uit Niemand doet zielig De kinderen vanaf groep 1 t/m 8 worden d.m.v. lessen voorbereid op verschillende situaties. Zo leren kinderen omgaan met deze situaties. De kanjertraining probeert elk kind in te laten zien dat het beter en prettiger is voor jezelf en voor een ander om je goed te gedragen. Iedereen wil toch een kanjer zijn! LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Woelwaters voor sociale ontwikkeling?

Elk jaar evalueert Openbare Basisschool De Woelwaters de sociaal- emotionele ontwikkeling van de kinderen. Leerkrachten vullen hiervoor vragenlijsten in. Leerlingen uit de hogere groepen doen dit ook zelf. De resultaten worden eventueel besproken met leerlingen en ouders. Leerlingen vullen ook leerlingtevredenheidspeilingen in. Deze worden met het team besproken om te kijken of er verbeteringen nodig zijn. Ouders worden op de hoogte gesteld van de conclusies en aanbevelingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Woelwaters om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Woelwaters gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Woelwaters?

Openbare Basisschool De Woelwaters gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.