
Schoolweging
De schoolweging van Oersprong is 34,14 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat boven de landelijke inspectienorm (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (93,4%) ligt. De school toont hiermee een sterke basiskwaliteit, ondanks de hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau (hoger doel) wordt door 51,5% van de leerlingen gehaald, ruim boven zowel de signaleringswaarde (36,3%) als het regionale gemiddelde (49,2%). Dit onderstreept de effectiviteit van de school bij het uitdagen van leerlingen met een relatief complexe achtergrond.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op mavo/havo-niveaus: 25,7% vmbo-(g)t/havo en 17,1% vmbo-(g)t. Opvallend is het percentage vwo-advies (2,9%), dat lager ligt dan regionaal (18,6%). Praktijkonderwijs (vso) scoort met 2,9% iets boven het gemiddelde (1,0% regionaal), passend bij de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Oersprong | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten zijn vanuit het LOVS (Leerling Onderwijs Volg Systeem) van IEP en Parnassys (ons leerlingadministratiesysteem) vastgelegd in het leerlingdossier. Deze resultaten worden tijdens de oudergesprekken met de ouders/verzorgers besproken. Bij leerlingen met ondersteuningsbehoeften worden de tussentijdse resultaten periodiek met groepsleerkracht, intern begeleider en indien nodig met externen besproken. De opbrengsten worden 2x per jaar met het hele team besproken. Vanuit de analyse worden nieuwe groepsplannen gemaakt, maar indien nodig worden ook aanpassingen in ons onderwijs gedaan. Per groep bepalen wij elk jaar het ambitieniveau. Hierbij spelen een aantal punten de waarde nl: signaleringswaarde, landelijk gemiddelde van scholen met dezelfde schoolweging, landelijk gemiddelde van de schoolweging de waarde de gehaald is over de afgelopen drie jaar. We streven naar een hoge ambitie van 2F op lezen en taalverzorging en 1F op rekenen. Voor de plusleerlingen streven wij naar 3F op lezen en taalverzorging en 1S op rekenen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend weinig leerlingen presteren onder advies: slechts 2,6% tegenover 11,8% landelijk. Ruim 39,5% stroomt juist boven het advies door (+14% t.o.v. vergelijkbare scholen). Dit past bij het intensieve monitoring- en kansrijk-adviseringstraject dat de school beschrijft.
Sociale ontwikkeling
Het doel van Positive Behavior Support (PBS)is het bevorderen van gewenst gedrag, en daarmee het verminderen van ongewenst gedrag bij alle leerlingen op school. Hiermee zorgen wij voor een gezonde sociale omgeving die ook het leren bevordert. De doelgroep van PBS zijn als eerste de leerlingen. Alle personeelsleden en de ouders nemen deel aan het PBS traject. PBS richt zich op 4 niveaus. 1. Goed gedrag op school 2. Goed gedrag in de klas 3. Goed gedrag van de individuele leerling 4. Goed gedrag thuis. Goede samenwerking ouders en school. Basiswaarden: Veilig gedrag Tonen van respect Verantwoord gedrag Naast PBS werken wij met de methode "Kwink". Deze methode leert de kinderen sociale vaardigheden. De doorgaande lijn van de methode zorgt ervoor dat wij dezelfde taal spreken. Dit geeft duidelijkheid voor de kinderen. Tevens leren ze met Kwink hun emoties te benoemen. Ze leren zichzelf kennen. LEES MINDER
schoolbrede positieve aanpak
bevorderen van gewenst gedrag
veilige omgeving voor iedereen
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Oersprong voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Oersprong gebruikt de methode 'Positive Behavior Support'(PBS) en de methode Kwink. Beide methoden sluiten op elkaar aan en zorgen voor een compleet aanbod voor de leerlingen. De leerlingen krijgen wekelijks les in sociale vaardigheden. De basis begint aan het begin van elk schooljaar met samenwerken aan de Gouden weken en elkaar leren kennen. Door het voeren van kindgesprekken en het afnemen van de LVS toets Hart en Handen van IEP krijgen we inzicht in de opbrengsten van de Kwink lessen. De visie is merkbaar in het dagelijks handelen in de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Oersprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Oersprong gebruikt de Sociale veiligheidsmonitor van Vensters PO en Hart en Handen van LVS IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.