Basisschool de Triangel in Ulestraten - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Triangel Ulestraten is 28,30 , met een spreiding van 6,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 99,5% van de leerlingen bereikt, ver boven de landelijke norm (85%) en het sectorgemiddelde (96,37%). De school borgt hiermee een stevige basiskwaliteit.
Fundamenteel niveau
Score: 99.5024%
Streefniveau
71,14% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (48,6%) en het vergelijkingsgemiddelde (60,51%). Dit duidt op effectief maatwerk, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Streefniveau
Score: 71.1442%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
In de adviezen domineert de combinatie vmbo-(g)t/havo (60,87%), hoger dan het regionaal gemiddelde (10,34%). Opvallend is het beperkte aandeel zuiver vwo-advies (13,04% vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen), wat mogelijk samenhangt met de spreiding in schoolweging (6,41).
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse toont groei: groep 8 scoort 7,1% hoger op begrijpend lezen dan groep 7. Dit sluit aan bij het ingezette taalstimuleringsprogramma met wekelijkse leesateliers.
Toets | De Triangel Ulestraten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij willen graag de ontwikkeling die leerlingen doormaken volgen. Een onderdeel hiervan gebeurt door het afnemen van toetsen. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? De tussenresultaten worden gemeten middels methode onafhankelijke toetsen (Cito-toetsen). Daarnaast vinden er na een thema, methodegebonden toetsen plaats. Op basis van de resultaten wordt gekeken voor welke leerstof de leerling nog extra instructie en aandacht behoeft. Dit wordt verwerkt in de planning van de groep, waarbij de leerkracht weet wanneer welke leerling welke leerstof nodig heeft. Ook kan het zijn dat leerlingen bepaalde instructies niet hoeven te volgen vanwege de goede resultaten. Het betreft dan herhaalde instructie. Nieuwe instructie vinden wij voor alle leerlingen belangrijk. Ook voor de meerbegaafde leerlingen. Cito-toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen. Deze toetsen laten zien wat het beheersingsniveau is. Door de resultaten te analyseren achterhaalt de leerkracht waar bepaalde hiaten zitten bij de groep of bij de leerling. Hier speelt de leerkracht op in. Deze resultaten worden tevens besproken met de interne begeleider. Resultaten kunnen aanleiding zijn tot nader onderzoek en extra inzet van specialisme. Ouders worden hierbij betrokken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
21,74% van de leerlingen presteert onder advies, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de relatief voorzichtige advisering, waarbij 73,91% exact op advies presteert. De lage spreiding in schoolweging bemoeilijkt mogelijk precieze niveaubepaling.