
Schoolweging
De schoolweging van Kornak is 25,94 , met een spreiding van 4,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85% maar onder het regionale gemiddelde van 96,6%. Dit onderstreept een solide basiskwaliteit met specifieke ontwikkelkansen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de inspectienorm van 53,8% en significant lager dan het vergelijkingsniveau (64%). Dit laat ruimte voor verbetering, vooral gezien de relatief gunstige schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (21,2% vs. 18,6% regio). Tegelijk ontbreekt praktijkonderwijs in de adviezen (0% vs. 1% regionaal). De nadruk op theoretische leerwegen blijkt uit 33,3% havo/vwo-adviezen, tegenover 30,3% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Kornak | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tweemaal per jaar brengt de leerkracht de opbrengsten en onderwijsbehoeften van de leerlingen in beeld met behulp van een groepsplan. De leerkracht kijkt daarbij naar de vaardigheidsscores uit de CITO-toetsen, de methodegebonden toetsen en of een kind zich goed voelt in de groep. De leerkracht stelt per leerling een leerplan op en stelt het streefdoel voor het volgende meetmoment vast. Twee keer per jaar evalueren wij het groepsplan met de intern begeleiders en directie en stellen dit zo nodig bij. Voor kinderen met specifieke zorgbehoeften evalueren wij de resultaten om de zes weken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,4% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Het hoge percentage op-adviezers (68,5%) weerspiegelt nauwkeurige plaatsing. Dit sluit aan bij het unieke groeperingssysteem waarbij leerkrachten leerlingen jaarlijks zorgvuldig herindelen.
Sociale ontwikkeling
Een veilig leer- en werkklimaat is belangrijk voor leerlingen, ouders én leerkrachten. Wij zijn ervan overtuigd dat het aangaan van goede relaties, gebaseerd op vertrouwen en veiligheid, een voorwaarde is om tot leren te komen. Daarom besteden wij veel aandacht aan een positieve en gezellige groep.
Verbonden en samen
Uniek individu
Orde en structuur
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Kornak voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Kornak gebruikt de methode Kwink voor het bevorderen van sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze methode richt zich op het voorkomen van verstorend gedrag en pesten, hanteert een groepsbrede preventieve aanpak, creëert een sociaal veilige groep, werkt met vijf gedragscompetenties en biedt lessen burgerschapsvorming. Er zijn groepsvormende activiteiten ingepland om een sociaal veilig klimaat te bevorderen, mede met behulp van de methode Klasse(n)kracht en de Gouden Weken. Schoolbreed wordt de S.T.O.R.M. aanpak gebruikt om kinderen bewust te maken van hun gedrag en conflicten te voorkomen: Stop en koel af, Toon Respect, Oplossingen laten bedenken, Rustig met elkaar een oplossing kiezen, Maak een plan en voer het uit. Op school zijn gedragsspecialisten en intern begeleiders werkzaam.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Kornak om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Kornak gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Kornak?
Kindcentrum Kornak gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.