Basisschool Kindcentrum Cornelis in Uitgeest

De resultaten van Kindcentrum Cornelis in Uitgeest

Current section: resultaten
Wiekenlaan 94
1911 Uitgeest

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum Cornelis, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Kindcentrum Cornelis bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum Cornelis bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basis voor Succes op Kindcentrum Cornelis

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van alle leerlingen moet dit basisniveau halen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een consistente benchmark voor alle basisscholen in Nederland, inclusief ons Kindcentrum Cornelis.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Prestatie op Kindcentrum Cornelis

Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor iedere basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een uniek streefpercentage vast. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau, specifiek voor onze school. Bij Kindcentrum Cornelis streven we ernaar deze ambitieuze doelen te overtreffen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum Cornelis?

Bij Kindcentrum Cornelis geloven we in een proactieve aanpak voor het schooladvies. Al in groep 7 ontvangen leerlingen een optioneel pre-advies. Dit geeft een indicatie van passend vervolgonderwijs en dient als startpunt voor een goed gesprek met ouders, zodat iedereen tijdig op de hoogte is van mogelijke vervolgstappen. Het definitieve schooladvies wordt vóór 1 maart in groep 8 samengesteld door onze ervaren leerkrachten. Hierbij kijken we niet alleen naar toetsresultaten zoals de IEP-eindtoets en methodetoetsen, maar ook naar de werkhouding, motivatie en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. We nemen de leerpotentie over meerdere jaren mee in dit advies. Het schooladviesgesprek met ouders en leerling is een belangrijk moment waarop we dit advies uitgebreid toelichten. Na de verplichte IEP-eindtoets tussen 15 april en 15 mei, die de taal- en rekenvaardigheden toetst, wordt het advies heroverwogen indien de resultaten hoger uitvallen dan verwacht. Dit zorgt voor een passend advies dat recht doet aan de ontwikkeling van elk kind.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn bij Kindcentrum Cornelis

Bij Kindcentrum Cornelis, gelegen in Uitgeest, zetten we ons volledig in voor de brede ontwikkeling van elk kind. Naast academische prestaties, erkennen we het cruciale belang van sociale en emotionele groei. Ons doel is om kinderen te vormen tot zelfstandige, meelevende en respectvolle individuen die klaar zijn voor de toekomst. Onze aanpak richt zich specifiek op de sociaal-emotionele behoeften van elk kind. We stimuleren weerbaarheid, bevorderen effectieve samenwerking en cultiveren diepgaande empathie. Dit alles vindt plaats binnen een veilige en voorspelbare leeromgeving waar elk kind zich gehoord en gewaardeerd voelt. We besteden extra aandacht aan het verfijnen van sociale vaardigheden, het omarmen van diversiteit en het creëren van een positief groepsdynamiek. De Kanjertraining vormt de kern van onze pedagogische visie, waardoor kinderen leren hoe ze op een respectvolle en zelfverzekerde manier met elkaar kunnen omgaan. Door middel van portfolio's en persoonlijke kindgesprekken moedigen we kinderen aan om te reflecteren op hun eigen groei, realistische doelen te stellen en trots te zijn op hun prestaties. Deze methoden helpen hen hun eigen leerproces te begrijpen en te sturen. Deze focus op sociale ontwikkeling is overal merkbaar: in de dagelijkse interacties, de inrichting van onze leeromgevingen, de gesprekken die we voeren en de manier waarop we successen vieren. Samen bouwen we aan een schoolcultuur waarin elk kind floreert, zowel sociaal, emotioneel als persoonlijk.

Eigenaarschap en Vertrouwen: Kinderen nemen verantwoordelijkheid voor hun leerproces en ontwikkelen zelfvertrouwen.

Wereldburgerschap: We stimuleren een brede blik en respect voor de wereld om ons heen.

Nieuwsgierigheid en Verwondering: We koesteren de natuurlijke drang om te leren en de wereld te ontdekken.

Hoe bevordert Kindcentrum Cornelis de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Kindcentrum Cornelis beschouwt sociale ontwikkeling als een fundamenteel aspect van de algehele groei van een kind. Naast de gebruikelijke leerdoelen, streven we ernaar kinderen te leren hoe ze effectief kunnen samenleven, zelfkennis kunnen ontwikkelen en verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun omgeving. Onze kernwaarden – respect, verbondenheid, eigenaarschap en nieuwsgierigheid – zijn gezamenlijk vastgesteld door ons team, ouders en zijn geïnspireerd door onze visie op Wereldsonderwijs. Deze waarden vormen de leidraad voor ons pedagogisch handelen en onze interacties met kinderen en collega's. De Kanjertraining is onze gekozen methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, die structuur en een gedeelde taal biedt. Deze methode is gekozen vanwege de sterke nadruk op het vergroten van zelfvertrouwen, een positief zelfbeeld en het bevorderen van constructief gedrag. Voor de monitoring van de sociale vooruitgang maken we gebruik van KANVAS, het bijbehorende digitale systeem. Onze visie op sociale ontwikkeling is tastbaar in de dagelijkse praktijk: in onze communicatie, hoe we conflicten als leermomenten benaderen, en in de ateliers waar kinderen samenwerken, presenteren en reflecteren. We betrekken ouders actief via kind- en portfoliogesprekken en open communicatie over het welzijn en de ontwikkeling van hun kind, om zo samen een veilige en stimulerende omgeving te creëren.

Welke systemen gebruikt Kindcentrum Cornelis voor het registreren van sociale resultaten?

Kindcentrum Cornelis maakt gebruik van het digitale systeem genaamd Kanvas om de sociale ontwikkeling en resultaten van leerlingen systematisch in kaart te brengen en te volgen.

  • Kanvas

Met welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren werkt Kindcentrum Cornelis?

Kindcentrum Cornelis hanteert de Kanjertraining als primaire methodiek om de sociaal-emotionele leervermogens van onze leerlingen te versterken en te ontwikkelen.

  • Kanjer trainingen

Inspectierapport Kindcentrum Cornelis: Kwaliteit van ons basisonderwijs

Ontdek hoe Kindcentrum Cornelis presteert volgens de onderwijsinspectie. Wij zetten ons dagelijks in voor hoogwaardig basisonderwijs, waarbij we streven naar optimale ontwikkeling voor elk kind. Lees hier meer over de bevindingen en ons onderwijsaanbod.