
Schoolweging
De schoolweging van Cornelis Uitgeest is 30,74 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,6% behaalt Kindcentrum Cornelis ruimschoots het fundamenteel niveau (signaleringswaarde: 85%). Dit is vergelijkbaar met andere scholen (95,7%), wat duidt op stevige basisvaardigheden in de hele schoolpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 48,3% ligt boven de door de Inspectie vastgestelde signaleringswaarde (45,5%). Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (57,3%), toont het aan dat de school leerlingen effectief naar hogere taal- en rekendoelen begeleidt, ondanks een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op theoretische leerwegen: 27,3% vmbo-(g)t en 18,2% vwo-advies (vs. 16,5% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) zijn met 9,1% lager dan het regionale gemiddelde (14,6%). De combinatie van hoge ambities en maatwerk wordt bevestigd door 4,5% dubbeladviezen havo/vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Cornelis Uitgeest | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gemeten met het CITO-leerlingvolgsysteem. Vanaf groep 3 t/m 8 worden leerlingen 2 maal per jaar gemonitord m.b.v. dit volgsysteem.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat boven het landelijk gemiddelde (62,9%) ligt. Opvallend is het gelijke percentage boven- en onderadvisering (beide 16,7%), wat mogelijk samenhangt met de spreiding in schoolweging. Dit reflecteert de diversiteit in de leerlingenpopulatie en onderstreept de noodzaak van gepersonaliseerde begeleiding.
Sociale ontwikkeling
PBS (positive behaviour support school wide) richt zich op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag, waaronder pesten. Wij willen vanuit de gedeelde waarden het veilige en positieve schoolklimaat uitbouwen, om alle kinderen optimaal te laten profiteren van het geboden onderwijs. Hiervoor wil de school intensief samenwerken met de ouders en met de jeugdzorg. Samengevat biedt dit programma uiteindelijk een: * Veilige en positieve omgeving * Schoolbrede aanpak en preventief beleid * Leerling- en leerkrachtvriendelijk klimaat * Aanpak met de nadruk op gewenst gedrag * Samenwerking met ouders en jeugdzorg. LEES MINDER
Open en Sociaal
Veilige en positieve omgeving
Schoolbrede aanpak en beleid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Cornelis voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Cornelis werkt aan sociale ontwikkeling door te focussen op veiligheid, verantwoordelijkheid en respect. Het is een veilige school waar kinderen met respect behandeld worden en leren anderen ook zo te behandelen. Leerlingen zijn zich bewust van verschillen en leren hier respectvol mee om te gaan. Er zijn duidelijke gedragsverwachtingen en leerlingen leren verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen handelen, voor elkaar en voor de schoolomgeving. De school leert leerlingen zelf problemen op te lossen, zowel op het gebied van het werk als in relatie met andere leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Cornelis om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Cornelis gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.