IKC Spreng Ugchelen
Bogaardslaan 75
7339 AN Ugchelen

Schoolweging

Schoolweging
26.51
Spreiding
5.78

De schoolweging van Spreng Ugchelen is 26,51 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit is ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 96,7%, wat aantoont dat de school basisvaardigheden goed beheerst.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

83,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 51,8%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 63,3%, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 55,2% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 10,3% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, tegenover 1,0% in de regio. Dit sluit aan bij de relatief gunstige leerlingenpopulatie met lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSpreng UgchelenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken volgens de PDCA-cyclus. De leerkrachten werken met groepsplannen die vier keer per jaar worden bijgesteld. In februari en juni worden de resultaten van IEP besproken. Er zijn afspraken hoe de toetsen geanalyseerd worden en opvolging krijgen in het groepsplan. Daarnaast zorgt de interne begeleider voor een continue monitoring.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4% van de leerlingen zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). 80% zit op advies en 16% presteert boven verwachting. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige adviesprocedure en goede begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Kinderen zijn heel nieuwsgierig en willen graag de wereld om hen heen ontdekken. Ook op sociaal gebied valt er voor kinderen veel te ontdekken. Er zijn leerlingen die vanuit henzelf gemakkelijk contact met anderen zoeken en maken; ook zijn er leerlingen die hierbij steun en hulp van medeleerlingen en/of leerkracht kunnen gebruiken. Vanuit het principe dat iedereen uniek is, willen we kinderen ondersteunen en helpen om zichzelf te ontdekken in relatie tot de ander. Leren gaat het beste in een prettige sfeer, een goed en veilig groeps-en schoolklimaat, ook wel het pedagogisch klimaat genoemd. Een slecht pedagogisch klimaat gaat ten koste van het welbevinden van leerlingen en leerkrachten en kan leiden tot minder goede leerresultaten en minder werkplezier. Een goed school- en groepsklimaat wordt gekenmerkt door: een prettige en respectvolle omgang tussen leerkracht en leerling en leerlingen onderling. een goede groepsvorming waarbij sfeerbepalende activiteiten de sociale structuur in een groep positief versterken. een rustige en functionele inrichting van het lokaal. een sfeer waarbij eenieder verantwoordelijkheid krijgt en draagt. De eerste drie weken van het schooljaar geven extra aandacht aan de groepsvorming door de gouden weken van de Kanjertraining in te zetten. Om goed onderwijs te kunnen bieden, vinden wij het belangrijk dat leerkrachten, ouders en leerlingen respect voor elkaar hebben, open en eerlijk met elkaar communiceren en vertrouwen in elkaar hebben. Iedereen waaronder de leerlingen, de teamleden, de ouders en anderen, wordt geacht zowel binnen als buiten de school zich aan die gedragsregels te houden, zich er verantwoordelijk voor te voelen en elkaar erop aan te spreken. Vertrouwen en respect zijn wat ons betreft hiervoor de basis. LEES MINDER

Vertrouwen

Veiligheid

Respect

Wat is de werkwijze van IKC Spreng Ugchelen voor sociale ontwikkeling?

IKC Spreng Ugchelen is een erkende Kanjerschool. In elke groep wordt de werkwijze van de Kanjertraining toegepast. Deze methodiek richt zich op het vergroten van sociale vaardigheden en het oplossend vermogen van kinderen. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd om de Kanjertraining te geven en volgen regelmatig nascholing. Kinderen leren op een respectvolle, plezierige en veilige manier met elkaar om te gaan. Er is aandacht voor het bevorderen van zelfvertrouwen en zelfbeheersing, het verminderen van agressie en meeloopgedrag, en het omgaan met de straatcultuur.

Welke registratievormen gebruikt IKC Spreng Ugchelen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Spreng Ugchelen gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Spreng Ugchelen?

IKC Spreng Ugchelen gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.