OBS Camelot in Uden - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Camelot Uden is 29,93 , met een spreiding van 6,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93.8% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat ruim boven de landelijke ondergrens van 85% ligt. Toch scoort de school hiermee iets onder het vergelijkingsgemiddelde (95.88%).
Fundamenteel niveau
Score: 93.7984%
Streefniveau
51.55% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 47.1%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe populatie hogere doelen stelt.
Streefniveau
Score: 51.5503%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies vertoont een tweedeling: 25% vmbo-(g)t/havo en 16.67% vwo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage praktische adviezen (vmbo-b/k: 8.33%) voor een school met deze schoolweging. Ter vergelijking: landelijk krijgt slechts 0.12% vso-advies tegenover 1.01% praktijkonderwijs in de regio.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2014-2015
Vergelijkende analyses tonen stabiele resultaten in groep 8, met name op rekenvaardigheden. De school past sinds 2020 een 'gepersonaliseerd leerlijnenmodel' toe, zoals beschreven in het onderwijsverslag.
Toets | Camelot Uden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
210.5 | 210.5 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Resultaten worden gemeten met methode-gebonden en methode-onafhankelijke toetsen. De methode-gebonden toetsen meten het kortetermijngeheugen. Wat is er blijven hangen van het aanbod t.a.v. rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen na elk blok van een aantal weken? Op basis van dagelijkse observaties met kinderen, gesprekken met kinderen en de resultaten wordt er stof weggelaten, herhaald of wordt er gekeken of er verkorte, basis of herhaalde instructie nodig is. De leraar zal in gesprek met het kind samen keuzes maken voor de passende instructie. Individueel wordt gekeken of aanpassing van de leerstof nodig is (herhaling, verrijking, hoeveelheid). Methode onafhankelijke toetsen t.a.v. rekenen en wiskunde, taalvaardigheid (spelling), lezen (begrijpend), technisch lezen (t.a.v woorden en zinnen) meten de kennis van het lange termijn geheugen. Twee keer per jaar worden de methode onafhankelijke toetsen afgenomen. Leraren analyseren de resultaten en de groei die gemaakt is per kind en voor de gehele groep, m.b.v. de ‘SAAM wijzer analyse’. Er wordt middels de analyse breed gereflecteerd op leraarhandelen. (Wat was het aanbod, hoe het pedagogisch handelen, hoe was de leertijd en het leren en lesgeven ingericht, hoe heeft de leraar de leerlingzorg aangepakt en hoe waren de toetscondities). Van daaruit worden acties uitgezet voor de volgende periode voor de groep en individuele kinderen. Vanuit de analyse worden groepsplannen gemaakt met passende leerdoelen voor het komende half jaar. Er wordt gekeken welke kinderen baat hebben bij verkorte, basis of verlengde instructie. Leraren bespreken met kinderen de resultaten. Er wordt gesproken over nog te leren doelen. Deze zijn terug te vinden op de contractbrief. Soms is er extra ondersteuning nodig. Die ondersteuning wordt gerealiseerd in samenwerking met de leraar en de onderwijsondersteuner.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
26.67% van de leerlingen presteert boven advies (+1.4% boven vergelijkingsgroep), wat wijst op zorgvuldige advisering. Het percentage onder-advies (13.33%) ligt nabij het landelijk gemiddelde (11.81%). De doorstroomresultaten onderstrepen de kwaliteit van het adviesproces zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Bij sociaal emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid past ons EGO onderwijs prima. We observeren kinderen structureel t.a.v. welbevinden, verbondenheid en veiligheid met behulp van ons volgsysteem LOOQIN. Als er opvallende punten zijn, dan wordt daar op geanticipeerd. Lopen we tegen onvoldoende ontwikkeling ondanks interventies aan dan weten we de hulp te halen bij het samenwerkingsverband of externe deskundigen. We streven naar autonomie van kinderen. We willen dat kinderen zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen ontwikkeling. Daarbij leren we ze keuzes maken, eigen leerdoelen formuleren en sluiten we aan op het niveau van het kind. Het streven naar een growth mindset is belangrijk. Onze doelen mbt sociale opbrengsten zijn: kinderen laten minimaal een welbevinden van 3.5 of meer zien. kinderen voelen zich sociaal veilig op school. kinderen leren aangeven als ze ergens mee zitten, hulp vragen en zich uitspreken als het hen niet goed gaat, het met anderen niet goed loopt of ze zich niet fijn voelen. Het blijven optimaliseren van ons EGO onderwijs om kinderen breed tot ontwikkeling te brengen. We zien in onze screening van welbevinden en sociale veiligheid dat kinderen zich gemiddeld boven het landelijk gemiddelde goed voelen bij ons op school (februari 2024: Welbevinden 4.2, sociale veiligheid 4.4). Onze EGO werkvormen zetten we zo optimaal mogelijk in om het met kinderen goed te laten gaan in brede zin. LEES MINDER
Welbevinden
Verbondenheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van OBS Camelot voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van het onderwijs van OBS Camelot komen vanuit het EGO onderwijs: Welbevinden, Verbinding, Sociale Veiligheid. Met behulp van de methodes LOOQIN en LOOQIN2U wordt het welbevinden en het gevoel van veiligheid in kaart gebracht. De visie wordt dagelijks uitgedragen door ervaringsgerichte dialoog, vaste kringen, aanpak op de leerpleinen en een aanbod wat aansluit bij de werkelijkheid. Er wordt wekelijks gewerkt aan verschillende ateliers en maandelijks opgetreden door kinderen tijdens de ‘Breek van de maand’.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Camelot om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Camelot gebruikt LOOQin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Camelot?
OBS Camelot gebruikt EGO-werkvormen voor sociaal-emotioneel leren.