Basisschool De Berg in Ubbergen

Het team van De Berg in Ubbergen

Current section: team
Hengstdal 2
6574 Ubbergen

Zie hier hoe het team van De Berg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Berg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Berg bij jullie?

Ontdek hoe goed De Berg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Berg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86.8%)
Man (13.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Berg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (1.8%)
25-35 jaar (16.4%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (21.8%)
55-65 jaar (29.1%)
&ge;65 jaar (3.6%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.9%)
25-35 jaar (24.2%)
35-45 jaar (29%)
45-55 jaar (18.8%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Berg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (58.8%)
Direct ondersteunend personeel (37.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (3.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Berg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Zorgeloze Leeromgeving: Ons Plan voor Personeelsvervanging

Bij Basisschool De Berg garanderen we continuïteit in het onderwijs. Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten tijdelijk afwezig is wegens ziekte of gepland verlof, zetten we alles op alles om de lessen soepel te laten verlopen. Onze prioriteit ligt bij het behoud van een vertrouwde en effectieve leeromgeving. Vanwege de specifieke ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen, vermijden we waar mogelijk het werken met externe, onbekende vervangers. Vaak kan een duo-partner of een vertrouwde collega de les overnemen. Als dit niet direct mogelijk is, verdelen we de leerlingen over andere klassen met zelfstandig uitvoerbaar lesmateriaal. Mocht onverhoopt geen van deze opties haalbaar zijn bij een ziektegeval, dan zien we ons genoodzaakt om in uitzonderlijke gevallen een klas thuis te laten. U wordt hierover dan tijdig, indien mogelijk een dag van tevoren, geïnformeerd. Uw begrip en medewerking zijn hierbij essentieel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze leerlingen zitten in kleine groepen van gemiddeld 14 leerlingen, die in leerniveau, leeftijd en ontwikkelingsniveau goed bij elkaar passen. De Berg heeft een combiPLUS-groep voor leerlingen die moeilijk mee kunnen gaan in een groep van 14 leerlingen. In deze groep werken leerkracht en jeugdzorgmedewerkers samen aan onderwijs en begeleiding, gericht op het weer kunnen instromen van de leerling in een gewone klas van speciaal onderwijs.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Overige leerjaren

Professionele Ondersteuning op Basisschool De Berg: Specialisten voor Succes

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Optimale Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor gerichte hulp
Intern Begeleider als centraal aanspreekpunt
Orthopedagoog voor diepgaande expertise
Remedial Teacher voor extra oefening
Samenwerking met Logopediepraktijk Wenden

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Berg bieden we gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Onze deskundige begeleiders ondersteunen leerkrachten om leerlingen extra aandacht en oefening te geven, zowel in de klas als individueel. We streven ernaar om elke leerling de best mogelijke start te geven voor succesvolle leerresultaten.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Orthopedagoog voor gedragsvraagstukken
Intensieve samenwerking met Jeugdhulp

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze intern begeleider en gedragswetenschappers staan klaar om leerkrachten te adviseren en te ondersteunen. Bij extra behoefte werken we nauw samen met jeugdhulporganisaties zoals Entrea Lindenhout om uw kind de juiste begeleiding te bieden, indien mogelijk tijdens schooltijd.

2

Gedrag en Taakaanpak: Positieve Resultaten door Gerichte Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor coaching
Orthopedagoog voor specialistisch advies

Toelichting van de school:

Onze school biedt ondersteuning bij gedrag en werkhouding. Onze intern begeleider en orthopedagogen helpen leerkrachten om leerlingen te stimuleren en effectieve taakaanpakken te ontwikkelen. Bij complexere vraagstukken schakelen we externe expertise in, zoals trainingen gericht op faalangst of emotieregulatie, om uw kind te helpen excelleren.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: In Beweging naar Succes

Beschikbare specialisten:

Samenwerking met gespecialiseerde fysiotherapeuten

Toelichting van de school:

Basisschool De Berg stimuleert de motorische ontwikkeling. Via onze samenwerkingspartners, zoals Motoriek in Beweging, ontvangen leerlingen gerichte fysiotherapeutische ondersteuning tijdens schooluren. Dit helpt bij schrijfproblemen of uitdagingen met fijne en grove motoriek, zodat elke leerling zijn of haar potentieel kan bereiken.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische specialisten in dienst hebben, staat het welzijn van uw kind bij ons voorop. We werken samen met externe zorgverleners en zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin uw kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning op Basisschool De Berg

Een Diepgaande Toelichting van Ons Onderwijsaanbod

Basisschool De Berg, onderdeel van Onderwijs Entrea Lindenhout, biedt gespecialiseerde basisschoolondersteuning voor kinderen die extra aandacht nodig hebben. Sommige leerlingen gedijen niet optimaal in reguliere settings, zelfs met de beste zorg, door innerlijke onrust, sociaal-emotionele uitdagingen of moeite met groepsfunctioneren. Onze aanpak is gericht op nabijheid, duidelijke structuur, heldere kaders en een consequente benadering. Dit weerspiegelt zich in al onze klassen, waar we twee basale leerklimaten hanteren die zijn afgestemd op de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Bij De Berg staat elk kind met zijn of haar unieke hulpvraag centraal. We excelleren in het stimuleren van vastgelopen ontwikkelingen en het herstellen van het zelfvertrouwen. Dit doen we door nauw aan te sluiten bij de individuele ondersteuningsbehoefte van elke leerling. Indien een leerling meer ondersteuning behoeft dan ons standaardaanbod, stellen we het welzijn en de mogelijkheden van het kind voorop. Samen met de leerkracht, de groep, de school en het gezin evalueren we de situatie. Een voorstel voor extra ondersteuning, besproken met ouders, wordt opgesteld door de leerkracht bij lichte behoeften, of door onze Commissie van Begeleiding bij complexere vragen. Lichte ondersteuning, die het leerproces bevordert, is tijdelijk van aard en wordt vastgelegd in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) en/of groepsplan, in samenspraak met ouders. De financiering hiervoor komt uit het budget voor passend onderwijs, beschikbaar gesteld door het samenwerkingsverband. Voor ondersteuningsbehoeften die intensiever zijn dan licht, werken we nauw samen met externe specialisten. Denk hierbij aan logopedie, kinderfysiotherapie, jeugdhulp van Entrea Lindenhout, kinderpsychiatrie, jeugdartsen en expertise voor dyslexie. Bij zeer complexe onderwijsbehoeften, waarbij het functioneren in een groep van gemiddeld 14 leerlingen uitdagend blijft, of waar naast gedrag ook leer- of gezondheidsproblemen spelen, zoeken we gezamenlijk met het Samenwerkingsverband naar aanvullende financiële middelen en passende oplossingen. Toekomstvisie: Verbreding van Ons Aanbod We zetten vol in op het behouden en versterken van onze huidige expertise en ondersteuningsmogelijkheden. Tegelijkertijd willen we ons aanbod uitbreiden voor leerlingen die meer aankunnen (plusleerlingen) en voor leerlingen die gebaat zijn bij een meer praktisch, praktijkgericht leertraject. Hoogbegaafdheid en Verrijking Onze visie is om excellent onderwijs te bieden aan álle leerlingen. Binnen de klas hanteren we een balans tussen basisaanbod, intensief aanbod en verdieping. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben na het intensieve aanbod, ontvangen Remedial Teaching. Voor hen die ook na verdieping nog meer nodig hebben, bieden we specifieke verrijkingsprogramma's. Ons leeraanbod is uitstekend afgestemd op meer- en hoogbegaafde kinderen binnen het speciaal onderwijs. In schooljaar 2025-2026 breiden we dit verder uit naar locatie de Tapir en bereiden we leerlingen voor op de overgang naar het voortgezet onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan Basisschool De Berg

Wat zijn de ontwikkeldoelen van ons schoolplan 2024-2028?

Ons schoolplan voor de periode 2024-2028 legt de strategische koers voor onze basisschool vast. Het schooljaar 2025-2026 markeert het tweede jaar van deze ambitieuze planningscyclus. Gezamenlijk met ons toegewijde team hebben we de missie en visie van De Berg aangescherpt. Hieruit zijn duidelijke, meerjarige ontwikkeldoelen geformuleerd die voortbouwen op de positieve ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Deze doelen vormen de leidraad voor ons streven naar continu verbeterd onderwijs. We blijven ons inzetten voor het LeerKRACHT-programma, een methodiek die onze leerkrachten ondersteunt bij het dagelijks realiseren van excellent onderwijs. Wekelijkse bijeenkomsten van leerkrachtenteams bevorderen gezamenlijk leren en innovatie rond specifieke thema's. De resultaten van ons onderwijs en onze kwaliteitszorg zijn transparant gedeeld op onze website: www.debergschool.nl.

Hoe monitort De Berg de voortgang van de schoolplan doelen?

De ambities uit ons schoolplan vertalen we naar een concrete meerjarenplanning. Op basis van deze planning, de behaalde onderwijsresultaten en de evaluaties van vak- en werkgroepen stellen we jaarlijks een gedetailleerd jaarplan op. De inhoudelijke voortgang van onze onderwijsdoelen wordt periodiek besproken binnen het directieteam en met de raad van bestuur. Dit proactieve proces stelt ons in staat om tijdig bij te sturen en de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen. We maken gebruik van het digitale systeem Parnassys, specifiek de module schoolkwaliteit, om de voortgang van onze doelen nauwkeurig te monitoren en te evalueren.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Berg

Toelichting van de school

Basisschool De Berg verwelkomt leerlingen van groep 4 tot en met 8. Hierdoor ligt de focus op de verdere ontwikkeling van onze oudere basisschoolkinderen. Hoewel we op deze locatie geen directe intensieve samenwerking hebben met peuterspeelzalen of kinderdagverblijven, waarborgen we een naadloze overgang. Dit doen we door nauw contact te onderhouden met de basisschool van herkomst van onze leerlingen. Daarnaast onderhouden we waardevolle contacten met gespecialiseerde naschoolse opvangmogelijkheden, zodat uw kind ook na schooltijd optimaal wordt begeleid.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Berg extra programma's voor jonge kinderen?

Hoewel Basisschool De Berg zich richt op leerlingen van groep 4-8, bieden we via onze zusterlocatie De Tapir een fantastisch programma voor de allerkleinsten. Zij kunnen daar terecht vanaf groep 1 tot en met groep 4, waar ze spelenderwijs de wereld ontdekken.

Hoewel Basisschool De Berg zich richt op leerlingen van groep 4-8, bieden we via onze zusterlocatie De Tapir een fantastisch programma voor de allerkleinsten. Zij kunnen daar terecht vanaf groep 1 tot en met groep 4, waar ze spelenderwijs de wereld ontdekken.

Ontdek ons rijke aanbod voor de allerjongsten op onze locatie De Tapir, speciaal ingericht voor kinderen in groep 1 t/m 4.

Met welke partners werkt Basisschool De Berg samen voor het jonge kind?

Voor het specifieke aanbod gericht op jonge kinderen, werkt Basisschool De Berg nauw samen met onze eigen locatie De Tapir. Deze samenwerking zorgt voor een optimale doorstroom en afstemming van het onderwijs.
Team | De Berg in Ubbergen | [2025] Schoolregister