
Schoolweging
De schoolweging van De Oanrin Twijzel is 33,87 , met een spreiding van 4,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat basisvaardigheden structureel verankerd zijn, ondanks de uitdagingen van een dalend leerlingenaantal en complexe leerlingenpopulatie. De score ligt zelfs 0,4% hoger dan bij vergelijkbare scholen (93,9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
38,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 38,7. Dit suggereert dat de school effectief inspeelt op de onderwijsbehoeften van haar complexere populatie (schoolweging 33,87). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 50,2%, wat het relatief lereisico-profiel van CBS de Oanrin onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 10% praktijkonderwijs (ver boven regionaal gemiddelde van 1,01%) versus 40% theoretische leerwegen (vmbo-(g)t en hoger). Opvallend is de gelijke verdeling over alle adviesniveaus, wat mogelijk wijst op sterk gedifferentieerd onderwijs. Vergelijkbare scholen adviseren vaker vwo (18,6% vs 0% hier), maar hebben lagere praktijkonderwijspercentages.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Oanrin Twijzel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gedurende het schooljaar worden leerlingen gevolgd in hun ontwikkeling zowel op het sociaal-emotionele gebied als op het cognitief gebied. We hebben hoge verwachtingen van onze kinderen en volgen in groep 1 en 2 de ontwikkeling middels de 'Leerlijnen van Parnassys Jonge Kind' op het gebied van rekenen, taal, motoriek, spel en sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij volgen vanaf groep 3 onze leerlingen in hun ontwikkeling via het IEP leerlingvolgsysteem waarbij de leerling centraal staat. Daarnaast hebben we methodetoetsen zodat we als leerkracht weten waar onze leerlingen hun doelen behalen, al behaald hebben en dus kunnen compacten, of waar ze nog extra hulp bij nodig hebben. Op vaste momenten in januari en juni worden leerlingen getoetst (IEP Hoofd) waarbij er wordt gekeken naar hun ontwikkeling. We vinden het belangrijk om als team te kijken of het onderwijs dat we hebben gegeven ook zichtbaar resultaat heeft op de ontwikkeling van de leerlingen. De toetsen worden geanalyseerd en vervolgens vinden gesprekken plaats tussen de IB-er en de leerkrachten van de school. Er wordt een opbrengstdocument opgesteld met daarin acties en aandachtspunten. Tijdens een gepland teamoverleg nemen we teambreed de afspraken door. Vanuit Noventa is er ook toezicht op de resultaten van de school. De bestuurder van Noventa heeft tweemaal per jaar hierover een gesprek met de directeur van school en de coördinator zorg en onderwijs (Monitorgesprekken).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder het advies (0% vs 11,81% landelijk). 25% scoort boven advies, wat de zorgvuldige advisering bevestigt. De 75% die op advies presteert, sluit aan bij het beleid om realistische adviezen te geven die passen bij langetermijnontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep / op school. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succes ervaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, hij/zij is autonoom, mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan. LEES MINDER
Samen verantwoordelijk
Respect voor elkaar / omgeving
Veiligheid
Wat is de werkwijze van CBS de Oanrin voor sociale ontwikkeling?
CBS de Oanrin is een Vreedzame School. De klas en de school worden gezien als een leefgemeenschap waarin alle kinderen zich gehoord en gezien voelen en een stem krijgen. Kinderen leren wat het betekent om een 'democratisch burger' te zijn. De sociale veiligheid wordt gemonitord met het volgsysteem Succes!Spiegel. De school streeft naar een balans tussen welbevinden en leerontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS de Oanrin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS de Oanrin gebruikt Succes!Spiegel vragenlijsten.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS de Oanrin?
CBS de Oanrin gebruikt de Vreedzame School methode.