R.K. basisschool de Wiekslag

Het team van R.K. basisschool de Wiekslag in Tubbergen

Current section: team
Bruno Van Ommenstraat 34
7651 Tubbergen

Zie hier hoe het team van R.K. basisschool de Wiekslag is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van R.K. basisschool de Wiekslag. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past R.K. basisschool de Wiekslag bij jullie?

Ontdek hoe goed R.K. basisschool de Wiekslag bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij R.K. basisschool de Wiekslag zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.5%)
Man (11.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83%)
Man (17%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij R.K. basisschool de Wiekslag. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20.7%)
35-45 jaar (20.7%)
45-55 jaar (27.6%)
55-65 jaar (27.6%)
&ge;65 jaar (3.4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij R.K. basisschool de Wiekslag werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.1%)
Direct ondersteunend personeel (19.2%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor R.K. basisschool de Wiekslag gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool De Wiekslag: Altijd Deskundige Begeleiding

Bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten zorgen wij voor naadloze continuïteit in het onderwijs. We maken gebruik van een professionele invalpoule, gecoördineerd door het mobiliteitscentrum van het OBT in Borne, om de best mogelijke vervanging te garanderen. Onze eigen invalpool, bestaande uit vaste, gekwalificeerde leerkrachten, zorgt voor vertrouwde gezichten en een consistente pedagogische aanpak. Dit minimaliseert de impact van afwezigheid op de leerlingen en het schoolklimaat. Daarnaast schakelen we, indien nodig, ervaren invallers in die werkzaam zijn bij andere schoolbesturen. Deze flexibele inzet garandeert dat elke klas altijd de aandacht en begeleiding krijgt die het verdient, ongeacht de omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Alle groepen gaan 5 gelijke dagen naar school. Ze volgen de lessen die op het rooster staan. We schenken veel aandacht aan de basisvakken rekenen, taal en lezen. In de onderbouw leren de kinderen door veel te spelen en te ontdekken. Naast de basisvakken is er aandacht voor wereldoriëntatie en de creatieve vakken. Verder zijn er gymlessen. Voor alle groepen zijn er activiteiten op het gebied van kunst en cultuur.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Basisschool De Wiekslag

0

Taal en Rekenen: Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op het gebied van rekenonderwijs bewaken onze kartrekkers de doorlopende leerlijn. Zij verdiepen zich in de lesmethoden en zorgen voor actuele afspraken, zodat ons onderwijs scherp blijft. Voor taal is schooljaar 2025-2026 een speerpunt. Een toegewijde taalcoördinator begeleidt de implementatie van de nieuwe methode 'Taal Actief 5'. Samen met het onderwijsteam werken zij aan een vernieuwd taalbeleidsplan voor De Wiekslag. Daarnaast zetten we in op leesontwikkeling met speciaal aangestelde leescoördinatoren.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons team beschikt over een kartrekker voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit teamlid coördineert de aanpak en zorg voor het welbevinden van onze leerlingen. Verder zijn twee leerkrachten opgeleid tot kindercoach. Hun expertise kan op afroep worden ingezet om leerlingen extra te ondersteunen bij persoonlijke uitdagingen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, kunnen leerkrachten rekenen op onze ervaren intern begeleiders. Hun brede expertise is van onschatbare waarde. Daarnaast ontvangen we waardevolle begeleiding van het Samenwerkingsverband (SWV). Onze toegewijde schoolbegeleider en medewerkers van het Expertise en Dienstenteam versterken onze aanpak.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Buurtsportcoaches en Vakleerkrachten Gymnastiek

Toelichting van de school:

Via het Schoolondersteuningsteam kunnen wij, indien nodig, ondersteuning ontvangen van fysiotherapeuten. Zij helpen leerlingen met specifieke motorische uitdagingen. Bovendien beschikt onze school over meerdere gekwalificeerde vakleerkrachten gymnastiek. Zij zorgen voor een gevarieerd en uitdagend bewegingsprogramma voor alle leerlingen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen R.K. basisschool de Wiekslag zijn er voldoende BHV-ers (Bedrijfshulpverleners) aanwezig. Zij zijn getraind om adequaat te handelen in noodsituaties. Voor verdere begeleiding op medisch gebied of bij persoonlijke verzorging, kunnen wij een beroep doen op de GGD. Zij zijn ook structureel betrokken bij SOT-gesprekken (Sociaal Ondersteuningsteam).

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
1
Totaal specialisten
1
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Tussenruimtes tussen 2 lokalen in (groep 5-8)

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elk Kind op De Wiekslag

Gedifferentieerd Onderwijs en Specialistische Begeleiding

RK Basisschool De Wiekslag biedt een stimulerende leeromgeving voor kinderen van 4 tot 13 jaar. Ons onderwijs is georganiseerd volgens het leerstofjaarklassensysteem, waarbij elke leerkracht gedifferentieerd lesgeeft op drie niveaus: basis, intensief en verrijkt. Dit zorgt ervoor dat ieder kind op zijn eigen tempo en niveau wordt uitgedaagd. Elke klas wordt bemand door één of twee groepsleerkrachten, die worden versterkt door toegewijde leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten. Deze ondersteunende professionals zijn gekoppeld aan drie tot vier groepen, waardoor ze nauw betrokken zijn bij de voortgang van de leerlingen. We zetten ook specialisten in vanuit ons samenwerkingsverband of via externe expertise om specifieke ondersteuningsvragen te beantwoorden. Onze aanpak is zowel systeemgericht als kindgericht. We kijken naar de behoeften van onze organisatie en hoe we deze kunnen versterken, maar vooral ook naar de individuele onderwijsbehoeften van elk kind. Met ruime ervaring in het begeleiden van slechthorende kinderen, streven we ernaar om een inclusieve en ondersteunende omgeving te creëren. Voor het schooljaar 2025-2026 zal het samenwerkingsverband ons aanbod aan extra ondersteuning verder uitbreiden en vormgeven.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Basisschool de Wiekslag

Welke Ambities en Doelen Zijn Vastegelegd in Ons Schoolplan?

Op Basisschool de Wiekslag streven we naar onderwijs waarin leerlingen meer invloed krijgen op hun leerproces. Onze leerkrachten ontwikkelen zich continu als vakmensen, regisseurs en begeleiders van leren. Dit realiseren we door vier kernambities centraal te stellen, zoals uiteengezet in ons Schoolplan (SBP 2022-2026): 1. Toekomstgericht onderwijs: bevorderen van eigenaarschap bij zowel leerlingen als leerkrachten. 2. Vakmanschap: versterken van de expertise en didactische vaardigheden van ons team. 3. Professionele leergemeenschap: stimuleren van continue samenwerking en kennisdeling binnen ons team. 4. Ouders en omgeving: actieve betrokkenheid van ouders en de bredere gemeenschap bij het onderwijs. Naar aanleiding van een audit in oktober 2024, passen we in het schooljaar 2025-2026 onze doelstellingen aan. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op de volgende concrete doelen: Taalontwikkeling: In juli 2027 is de nieuwe taalmethode volledig geïmplementeerd in groepen 4 t/m 8, met geschoolde leerkrachten. De doorlopende leerlijn voor taalonderwijs (groep 1-8) is verankerd in ons taalbeleidsplan om een consistente en doelgerichte taalontwikkeling te waarborgen. IGDI-model: Vanaf juli 2027 passen alle leerkrachten het IGDI-model planmatig toe, ondersteund door een schoolbrede, uniforme aanpak voor klassenmanagement. Dit beleid is vastgelegd en zichtbaar in de dagelijkse lespraktijk. Anders Organiseren: In juli 2026 ontwikkelen we een gedragen visie op een effectieve en haalbare onderwijsorganisatie met grotere klassen. We maken concrete afspraken over taakverdeling en ondersteuning, zodat we deze aanpak vanaf schooljaar 2026-2027 planmatig kunnen implementeren.

Hoe Realiseert de School Haar Onderwijsdoelen Effectief?

Om onze onderwijsdoelen effectief te realiseren, werken we in het schooljaar 2025-2026 met leerteams. Deze teams zijn een essentieel onderdeel van onze structurele kwaliteitsaanpak en dragen bij aan de verdere ontwikkeling van ons onderwijs. Elk leerteam, bestaande uit een voorzitter en teamleden uit alle bouwen (onderbouw, middenbouw, bovenbouw), stelt een jaarplan op met concrete uitwerkingen van de schooljaarplan-doelen. Het team is verantwoordelijk voor de uitvoering en verdieping van deze leerdoelen, waarbij externe expertise wordt ingezet ter versterking van de inhoudelijke kwaliteit. De gezamenlijke studiedagen van het team staan in het teken van de realisatie van deze jaarplan-doelen. De voorzitters van de leerteams onderhouden nauw contact met de directie door middel van vijf overleggen per jaar. Hierin monitoren we de voortgang en sturen we bij waar nodig. Deze werkwijze is gebaseerd op de PDCA-cyclus (Plan – Do – Check – Act), wat de kern vormt van onze professionele leer- en verbetercultuur. Door te investeren in leerteams, versterken we gericht de deskundigheid van ons team en de algehele kwaliteit van ons onderwijs.

Ontdek de Vroegschoolse Educatie bij RK Basisschool de Wiekslag

Toelichting van de school

De overstap van kinderopvang naar basisschool is een cruciale fase in de ontwikkeling van uw kind. RK Basisschool de Wiekslag faciliteert een naadloze transitie door nauwe samenwerking met voorschoolse voorzieningen zoals De Kinderkroon en met u als ouder. Wij zorgen voor een gestructureerde overdracht van alle kinderen vanaf 3,5 jaar. Hierbij deelt de pedagogisch medewerker essentiële observaties in een overdrachtsdocument. Voor kinderen die deelnemen aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) of speciale onderwijsbehoeften hebben, organiseren we een persoonlijke 'warme overdracht'. Dit gesprek, vaak al voor de leeftijd van 3,5 jaar, belicht de individuele ondersteuningsbehoeften voor een succesvolle schoolstart. Onze school kan hierdoor proactief meedenken en de meest geschikte ontwikkelingstrajecten en interventies bepalen. We beoordelen of een start op de basisschool optimaal is, of dat aanvullende diagnostiek, hulpverlening of zelfs een verwijzing naar een ander onderwijstype wenselijk is. De Intern Begeleider speelt hierbij een centrale rol. VVE-programma's richten zich op kinderen van 2,5 tot 7 jaar. Kinderen met VVE-indicatie of speciale ontwikkelingsbehoeften ontvangen binnen ons zorgsysteem extra begeleiding op specifieke ontwikkelingsgebieden. Binnen de Wiekslag bieden we gespecialiseerde ondersteuning met behulp van een Onderwijsassistent (OAS) en Leerkrachtondersteuner (LOS), ter aanvulling op de reguliere klasseninstructie. Wij zijn bijzonder trots op onze kleuterklassen en ons onderwijsconcept 'Spelend en ontdekkend leren'. Onze thematische aanpak, ontwikkeld door ervaren leerkrachten, sluit direct aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. Dit bevordert hun betrokkenheid en zelfstandigheid aanzienlijk. De leerdoelen uit de 'Leerlijn Parnassys Jonge Kind' vormen de leidraad voor ons aanbod, dat wordt vormgegeven via spel, ontwikkelingsmateriaal en gerichte activiteiten. Voor de registratie van leerdoelen hanteren we het instructiemodel IGDI. Tevens zetten we de DGM-methode (Denkgestimuleerde Gesprekstechnieken) in om de taalontwikkeling te stimuleren en een solide basis te leggen voor effectief leesonderwijs (ELO) in hogere klassen. De leeromgeving wordt samen met de kinderen gecreëerd, met een focus op onderzoekende en ontwerpend leren. Kinderen verwerven kennis door actieve ervaringen met concrete materialen, wat hun denkvaardigheden versterkt. Ze oefenen met analytisch en kritisch denken, probleemoplossing en creativiteit, en leren zelfstandig initiatieven te nemen en van elkaar te leren. Leerkrachten integreren zich in het spel van kinderen om dit te verrijken en te verdiepen. Dit vereist een professionele houding, waarbij de leerkracht observeert, luistert en kansen ziet om de ontwikkeling van elk kind te stimuleren. Ons doel is een rijke speel-leeromgeving te bieden waar kinderen steeds meer eigenaar worden van hun eigen leerproces.

Veelgestelde vragen

Biedt RK Basisschool de Wiekslag extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, RK Basisschool de Wiekslag biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een aanpak gericht op spelend en ontdekkend leren.

Ja, RK Basisschool de Wiekslag biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een aanpak gericht op spelend en ontdekkend leren.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Ontdekkend Leren door Spel

Met welke partners werkt RK Basisschool de Wiekslag samen voor het jonge kind programma?

RK Basisschool de Wiekslag werkt nauw samen met vooraanstaande partners zoals De Kinderkroon en Kosmo om een optimale ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

RK Basisschool de Wiekslag werkt nauw samen met vooraanstaande partners zoals De Kinderkroon en Kosmo om een optimale ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Team | R.K. basisschool de Wiekslag in Tubbergen | [2025] Schoolregister