R.K. basisschool de Wiekslag
Bruno Van Ommenstraat 34
7651 BS Tubbergen

Schoolweging

Schoolweging
27.99
Spreiding
5.86

De schoolweging van De Wiekslag Tubbergen is 27,99 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,52% geslaagden voor het fundamentele niveau overstijgt de school ruim de inspectienorm van 85%. Dit is consistent hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 96,45%, wat duidt op effectieve basisvaardighedendidactiek zoals beschreven in hun onderwijskundig jaarverslag.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft de streefnorm met 59,75% tegenover een inspectiedoel van 50,1%. Hoewel dit net onder het vergelijkingsgemiddelde van 61,13% ligt, toont het een sterke focus op het maximaliseren van potentieel, passend bij het in het schoolplan beschreven 'ambitieniveau voor alle leerlingen'.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een uitgesproken focus op hogere onderwijsniveaus: 36,54% havo en 21,15% vwo-advies, beduidend boven regionale gemiddelden (16,07% havo en 18,61% vwo). Toch blijft praktijkonderwijs met 2,5% iets boven landelijk gemiddelde (1,01%), passend bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wiekslag TubbergenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 1 en 2 worden kinderen gevolgd d.m.v. observatie. De gegevens worden ingevuld in de ontwikkelingslijnen van de module voor het jonge kind binnen ons administratieprogramma Parnassys. Vanaf groep 3 worden 2 keer per jaar de tussentijdse toetsen van Cito afgenomen. In groep 3 voor technisch lezen de AVI en de DMT en Cito rekenen. Voor de groepen 4 tot en met 8 ook AVI en DMT en rekenen en daarnaast Spelling en Begrijpend lezen. Verder vinden er dagelijks observaties plaats en worden er tussentijdse toetsen afgenomen vanuit de methodes. Vanaf groep 5 werken de kinderen digitaal en zijn de resultaten zichtbaar in het leerlingendashboard. We zijn voornamelijk gericht op groei en ontwikkeling van individuele leerlingen en gebruiken hiervoor observaties, diagnostische gesprekken, kindgesprekken, en de dagelijkse resultaten binnen de methode en de tussentijdse methodetoetsen. Daarnaast gebruiken we groeps- en schoolresultaten voor aanpassingen in ons aanbod.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,87% van de leerlingen presteert onder advies – hoger dan landelijk (11,81%) maar passend bij de schoolweging van 27,99. De 28,57% bovenadviezeresultaten benadrukken wel het bieden van groeikansen, zoals gedocumenteerd in hun doorstroomprotocol. De school hanteert een flexibel adviesmodel met mogelijkheid tot bijstelling in VO-loopbaan.

Sociale ontwikkeling

We willen een veilige en respectvolle school zijn en richten ons actief op het creëren van een positief klimaat, zodat wenselijk gedrag en leren bevorderd wordt. De gedragsregels worden visueel gemaakt in de school op elke verdieping, en zijn: Voor groot en klein zullen we aardig zijn De school is binnen een wandelgebied, buiten hoeft dat lekker niet Goed voor je spullen zorgen, denk aan de dag van morgen Elk schooljaar starten we in de groepen met 'de Gouden Weken'. Er wordt extra aandacht besteed aan een positieve groepsvorming. Daarnaast wordt er tijdens de nationale week tegen pesten op de Wiekslag de 'Vriendjesweek' georganiseerd. Er zijn dan allerlei lessen en extra activiteiten op het gebied van positief omgaan met elkaar. Vanaf groep 4 werken we zoveel mogelijk in vaste groepen en worden de groepen niet meer gemixt. LEES MINDER

betrokkenheid

welbevinden

Wat is de werkwijze van R.K. basisschool de Wiekslag voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van R.K. basisschool de Wiekslag zijn met het hele team geformuleerd. De visie is visueel gemaakt door middel van een geschilderde boom bij de hoofdingang, waarbij kinderen uit verschillende groepen hebben geholpen. Voor het monitoren van de sociale ontwikkeling wordt er in de groepen dagelijks geobserveerd en bijzonderheden worden met ouders besproken. Verder worden de onderdelen betrokkenheid en welbevinden ingevuld in het programma SEO LIB (Cito). Dit gebeurt voor alle kinderen 2 keer per jaar en vanaf groep 5 vullen kinderen ook zelfevaluatie vragenlijsten in. Het welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in de groepen 3 en 4 wordt in kaart gebracht door middel van kindgesprekken.

Welke registratievorm(en) gebruikt R.K. basisschool de Wiekslag om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

R.K. basisschool de Wiekslag gebruikt Cito LIB om sociale opbrengsten in kaart te brengen.