Basisschool cbs de Regenboog in Tolbert

Het team van cbs de Regenboog in Tolbert

Current section: team
't Oelbred 4
9356 Tolbert

Zie hier hoe het team van cbs de Regenboog is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van cbs de Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past cbs de Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed cbs de Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij cbs de Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij cbs de Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (18.2%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (27.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij cbs de Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor cbs de Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Regenboog: Onze Aanpak

Op Basisschool De Regenboog zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs wanneer een leerkracht afwezig is wegens ziekte, verlof of een bijscholing. We werken hierbij volgens de afspraken die gelden op stichtingsniveau voor het aantrekken van gekwalificeerde invalleerkrachten. Het vinden van geschikte vervanging voor onze leerkrachten wordt echter steeds uitdagender, vooral bij last-minute meldingen van ziekte. In dergelijke situaties, waarbij we geen externe vervanging kunnen regelen en ook intern geen oplossing vinden, informeren we ouders via het ouderportaal. We vragen dan met spoed om hulp bij het opvangen van de kinderen thuis. Kinderen voor wie geen alternatieve opvang mogelijk is, worden opgevangen binnen school door ze tijdelijk bij andere groepen te plaatsen. Het is belangrijk te benadrukken dat in deze uitzonderlijke gevallen het bieden van het gebruikelijke passend onderwijs op die specifieke dag niet altijd gegarandeerd kan worden. Deze situatie, die de landelijke tekorten aan leerkrachten weerspiegelt, is een uitdaging die we serieus nemen en waarvoor we continu naar oplossingen zoeken om de impact op onze leerlingen te minimaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De organisatie van de school We hebben dit schooljaar 7 groepen. Iedere groep heeft vaste leerkrachten. Een vakleerkracht lichamelijke opvoeding geeft aan groep 3 tot en met 8 bewegingsonderwijs. Vijf minuten voor aanvang van de lessen gaat de eerste bel, zodat de leerlingen op tijd in het klaslokaal kunnen zijn en de ouders de klas hebben verlaten. In de pauze gaan de kinderen zoveel mogelijk naar buiten. In de pauzes wordt er toezicht gehouden door de leerkrachten.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten bij CBS De Regenboog

2

Taal en Rekenen: Versterking van Kernvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Rekencoördinator
Taal- en Leesspecialist

Toelichting van de school:

Bij CBS De Regenboog zetten we ons actief in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Esther Steenhuis, onze toegewijde rekencoördinator, biedt gerichte ondersteuning. Jolinde Scheedler, onze gespecialiseerde taal- en leesspecialist, helpt leerlingen met specifieke lees- en taaluitdagingen. Daarnaast is Mirte Tel-Nijboer beschikbaar als coördinator voor hoogbegaafdheid, en Eline Woudstra als onze ICT-coördinator. Michelle van 't Hoef faciliteert het Kanjer-programma, en Kim Camphuizen breidt onze culturele expertise uit als cultuurcoördinator in opleiding.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat centraal. Juf Marrit, onze Intern Begeleider en Kwaliteitscoördinator in opleiding, speelt een cruciale rol in het monitoren en ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Zij werkt nauw samen met leerkrachten om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Haar expertise helpt ons om elk kind de aandacht te geven die het nodig heeft voor persoonlijke groei.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Gericht aan de slag

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider bespreekt regelmatig leerlingen met specifieke gedrags- of werkhoudingsbehoeften met de leerkracht. Zij biedt praktische handvatten en strategieën om de leerling zo goed mogelijk te begeleiden. Indien aanvullende expertise gewenst is, maken we gebruik van bovenschoolse specialisten. Dit zorgt ervoor dat we altijd de juiste ondersteuning kunnen bieden voor een optimale taakaanpak.

1

Motorische Ontwikkeling: Bewegen en Vitaliteit

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Jos Weesjes, onze gespecialiseerde vakleerkracht Bewegingsonderwijs, bevordert de motorische vaardigheden en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Hij is tevens het aanspreekpunt voor alle vragen op het gebied van bewegen. Jos coördineert ook diverse sportieve activiteiten en toernooien, wat bijdraagt aan een actieve en gezonde levensstijl binnen onze schoolgemeenschap.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
BHV-ers

Toelichting van de school:

De gezondheid en veiligheid van onze leerlingen zijn van het grootste belang. Voor kinderen die specifieke medische handelingen nodig hebben, hanteren wij strikte protocollen. Leerkrachten voeren doorgaans geen medische handelingen uit, tenzij er sprake is van een levensbedreigende situatie, zoals het toedienen van een EpiPen bij ernstige allergieën. Onze Intern Begeleider en BHV-ers zorgen voor de nodige coördinatie en ondersteuning.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Schooltuintje
Werkplein
Buitenlokaal
BSO-ruimte

Ontdek de Ondersteuning op Maat bij CBS De Regenboog

Hoe CBS De Regenboog Leerlingen Begeleidt

Bij CBS De Regenboog staat de individuele ontwikkeling van uw kind centraal. Wanneer er specifieke zorgvragen zijn, starten we een open gesprek met u als ouder. Samen met de leerkracht verkennen we de oorzaken en mogelijke oplossingen om uw kind optimaal te ondersteunen. Indien nodig schakelen we de expertise van onze intern begeleider in. Deze helpt bij het opstellen van een persoonlijk plan van aanpak, afgestemd op de unieke behoeften van uw kind. Bij complexere situaties zoeken we advies bij externe specialisten, zoals orthopedagogen of dyslexiespecialisten. Zij kunnen het kind observeren of onderzoeken uitvoeren. Ook de jeugdgezondheidszorg kan ons ondersteunen. Zij bieden advies en begeleiding door middel van gesprekken met de leerling, ouders en leerkracht. Mocht onze school niet de juiste faciliteiten bieden, dan denken we samen met u na over een passende plek op een speciale basisschool. Ons ondersteuningsprofiel beschrijft gedetailleerd hoe wij omgaan met leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Dit profiel geeft inzicht in de mogelijkheden én grenzen van onze school en hoe de zorg binnen De Regenboog is georganiseerd. **Hoe Volgen We de Ontwikkeling van Uw Kind?** De start in groep 1 is cruciaal. Bij aanmelding bespreken we met u de behoeften van uw kind voor een goede schoolstart. Na enkele weken vindt een gesprek plaats met de leerkracht en u om de eerste ervaringen uit te wisselen. De kleuters worden dagelijks geobserveerd en geregistreerd, zodat we hun ontwikkeling nauwlettend volgen en het onderwijs kunnen afstemmen. **Groep 3 t/m 8: Continue Ontwikkelingsmonitoring** Voor de groepen 3 tot en met 8 volgen we de leerontwikkeling via observaties, methode-specifieke toetsen en de landelijk genormeerde IEP-toetsen. Door continu te observeren en te toetsen, passen we het lesaanbod aan de individuele leerbehoeften aan. We besteden ook veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Leerkrachten vullen hiervoor tweemaal per jaar observatielijsten in, die worden besproken. Vanaf groep 6 betrekken we de leerlingen zelf bij de evaluatie van hun ontwikkeling. Elk kind heeft een digitaal dossier waarin de voortgang wordt bijgehouden. Ouders hebben op verzoek inzage in dit dossier. **Voorbereiding op het Voortgezet Onderwijs (Groep 7-8)** In groep 7 starten we met de voorbereiding op het voortgezet onderwijs. In het najaar organiseren we een informatieavond voor groep 8 met scholen voor voortgezet onderwijs uit de regio. Aansluitend ontvangen groep 8 leerlingen en hun ouders een uitnodiging voor een eerste adviesgesprek. Hierbij kijken we naar de resultaten en observaties van de afgelopen jaren. In maart wordt de definitieve schoolkeuze gemaakt en melden ouders hun kind aan. Alle leerlingen in groep 8 doen in februari mee aan de Doorstroomtoets, waarvoor wij de IEP-toets gebruiken. Het gedetailleerde protocol voor de advisering voor het voortgezet onderwijs is te vinden op onze website. **Onze Werkwijze: Handelingsgericht Werken (1-Zorgroute)** Op CBS De Regenboog werken we volgens de principes van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent dat we systematisch kijken naar de onderwijsbehoeften van élke leerling en ons onderwijsaanbod daar proactief op afstemmen. De leerkracht bepaalt vooraf wat nodig is om leerdoelen te behalen. We verzamelen gestructureerd gegevens over leerlingen en analyseren deze om te bepalen welke ondersteuning het meest effectief is. Hierbij kijken we ook naar de stimulerende factoren binnen het kind en de omgeving. Soms ontwikkelen leerlingen een individuele leerlijn voor specifieke vakken als de reguliere stof te uitdagend is. De cyclus van handelingsgericht werken omvat: Waarnemen (gegevens verzamelen), Begrijpen (onderwijsbehoeften benoemen), Plannen (groepsplannen maken) en Realiseren (uitvoeren van de plannen). **Speciale Zorg en Passend Onderwijs** Als de ontwikkeling van een kind schoolse uitdagingen kent, zoals leerproblemen of gedragsveranderingen, onderzoeken we samen met u de oorzaak en de beste aanpak. Vaak is de intern begeleider hierbij betrokken. We stellen een plan op en passen het onderwijs aan. Bij twijfel raadplegen we specialisten zoals orthopedagogen of gedragsspecialisten van Quadraten. Mocht onze school niet de juiste ondersteuning kunnen bieden, dan is een verwijzing naar speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO) een mogelijkheid. Dit proces wordt altijd zorgvuldig begeleid door de intern begeleider en in overleg met u. **Passend Onderwijs: Ons Ondersteuningsprofiel** Ons ondersteuningsprofiel schetst de mogelijkheden en grenzen van CBS De Regenboog met betrekking tot extra ondersteuning. Hierin staat hoe onze zorg is georganiseerd. Als een leerling externe ondersteuning nodig heeft, zoeken we samen met u naar een geschikte school. Stichting Quadraten biedt ondersteuning via een contactpersoon passend onderwijs. Informatie over het samenwerkingsverband vindt u op http://po2001.passendonderwijsgroningen.nl/. **Leerjaar Verlengen, Doubleren of Versnellen** Ons onderwijs is gericht op een ononderbroken ontwikkeling. Soms is het echter beter voor een leerling om een leerjaar nogmaals te doorlopen (doubleren) of juist over te slaan (versnellen). Voor dit soort beslissingen is altijd uitgebreid overleg met u als ouders. De wet primair onderwijs (art. 8) stelt dat leerlingen de basisschool in principe binnen acht jaar doorlopen. Beslissingen over doubleren, verlengen of versnellen baseren we op de leerresultaten en de algemene ontwikkeling van het kind, in vergelijking met klasgenoten. We overwegen ook alternatieve oplossingen. Hoewel ouders hun wensen kunnen aangeven, neemt de school de uiteindelijke beslissing. **Toekomstige Ontwikkeling van Extra Ondersteuning** De doelen voor het begeleiden van kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte integreren we in onze bredere ambities, zoals geformuleerd in ons kwaliteitsbeleid 'Regie op Kwaliteit'.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Regenboog Visie

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2025?

Ons vierjarige schoolplan vormt de basis voor onze jaarlijkse plannen, vastgelegd in 'Regie op Kwaliteit'. Voor het schooljaar 2024-2025 richten we ons primair op twee cruciale doelen. Ten eerste passen we ons onderwijsaanbod continu aan de behoeften van onze leerlingen en de huidige maatschappij aan. Dit schooljaar ligt de nadruk op de selectie en implementatie van een geïntegreerde methode voor wereldoriëntatie, gekozen op basis van zorgvuldig vastgestelde criteria. Ten tweede bevorderen we een dynamische professionele cultuur binnen ons team en in de klassen. Alle teamleden verdiepen zich in het boek 'Regie in de Klas' om startafspraken te formuleren en thema's te integreren in bordsessies. Vanaf september starten klassenbezoeken door onze orthopedagoog en directie, als onderdeel van het project 'Regie in de School'. Daarnaast zijn er gespecialiseerde leerteams actief op de volgende gebieden: Handelingsgericht Werken en IEP (onderzoek naar nieuwe inzichten, presentaties en keuzes maken, met koppeling aan IEP-resultaten), Rekenen (verfijnen van de kwaliteitskaart n.a.v. trainingen en onderzoek naar versterking van basisvaardigheden) en Sociale Veiligheid (ontwikkelen van een kwaliteitskaart gebaseerd op regels, afspraken en 'Regie op School'). Verder zijn er werkgroepen gericht op Burgerschap (ontwikkelen van curriculum en beleidsplan) en Portfolio (continue doorontwikkeling). Een derde belangrijk doel is het optimaliseren van ons rekenonderwijs, zodat dit aansluit bij onze schoolweging. Met ondersteuning van de subsidie Basisvaardigheden, verzorgd door Cedin, focussen we op effectieve instructie in combinatiegroepen. Specifieke doelstellingen zijn het verhogen van de uitstroom naar 1S en het bieden van gedifferentieerde aandacht aan elke leerling. Tot slot streven we naar een verdere versterking van de samenwerking met OBS De Beelen, SKSG Mogelijke Bubbel en andere lokale partners in Tolbert. Dit schooljaar richten we ons op de ontwikkeling van een 'klusklas' voor leerlingen die potentieel uitstromen naar VMBO-KB en behoefte hebben aan praktische uitdagingen. Deze ontwikkeling vindt plaats in nauwe samenwerking met De Beelen en De Zijlen.

Hoe waarborgt CBS De Regenboog de gestelde onderwijsdoelen?

Bij CBS De Regenboog staat de optimale ontwikkeling van uw kind centraal. Daarom stellen we continu de vraag of we de juiste dingen doen, voorzien in de behoeften van onze leerlingen en onze gestelde doelen behalen. Dit continue verbeterproces is verankerd in ons kwaliteitsplan, dat werkt volgens de Plan-Do-Check-Act-cyclus. We starten met een grondige analyse van de huidige situatie. Hiervoor gebruiken we input uit enquêtes onder leerlingen, ouders en personeel, gesprekken met ouders, het bestuur en de onderwijsinspectie, aangevuld met eigen analyses en onderzoeken. Op basis hiervan formuleren we conclusies en stellen een vierjarenplan op, bekend als het Schoolplan. Vervolgens gaan we over tot de implementatie van de plannen. Na de afgesproken periode evalueren we de behaalde resultaten en sturen we indien nodig bij. Succesvolle elementen die we willen behouden, worden vastgelegd in onze kwaliteitskaarten. Ons document 'Regie op Kwaliteit' biedt een gedetailleerd verslag van ons werk en de resultaten van het afgelopen jaar. Dit verslag wordt tevens besproken met de Medezeggenschapsraad (MR). Tweejaarlijks voeren we een risicoanalyse uit. Dit omvat een gesprek met de afdeling onderwijs van Quadraten, een beoordeling van tussentijdse en eindresultaten, en een evaluatie van de jaarlijkse documentatie.

Speciaal Aanbod voor Peuters en Groep 1/2 bij CBS De Regenboog

Toelichting van de school

CBS De Regenboog biedt een warme en stimulerende omgeving voor jonge kinderen om hun basisschoolreis te beginnen. We focussen op spelenderwijs leren, sociale ontwikkeling en het ontdekken van talenten. Onze aanpak is gericht op een soepele overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool. We creëren een veilige en uitdagende leeromgeving waar elk kind zich gezien en gehoord voelt. Ontdek hoe wij uw kind voorbereiden op een succesvolle schoolcarrière met aandacht voor individuele behoeften en een speelse leerstijl.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma heeft CBS De Regenboog voor jonge kinderen?

CBS De Regenboog biedt een speciaal programma gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit programma is ontworpen om een soepele overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool te waarborgen. We leggen de nadruk op spelenderwijs leren en sociale vaardigheden. Hierdoor ontwikkelen kinderen zich optimaal in een veilige en stimulerende omgeving. Het programma is afgestemd op de behoeften van peuters en kinderen in groep 1 en 2, met als doel een sterke basis voor hun verdere schoolloopbaan te leggen.

Met welke organisaties werkt CBS De Regenboog samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

CBS De Regenboog werkt nauw samen met diverse voorschoolse opvang- en peuterspeelzaalorganisaties om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerkingen zorgen voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen. Onze partners zijn SKSG Bubbel, De Vlindertuin, Happy Kidzzz en De Jonge Wereld. Via deze organisaties bieden we kinderen een vertrouwde start. Deze samenwerkingen faciliteren een gestroomlijnde overgang en een gedeelde visie op de ontwikkeling van jonge kinderen.
Team | cbs de Regenboog in Tolbert | [2025] Schoolregister