cbs de Regenboog
t Oelbred 4
9356 ED Tolbert

Schoolweging

Schoolweging
28.8
Spreiding
6.18

De schoolweging van De Regenboog Tolbert is 28,80 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,51% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert CBS de Regenboog uitstekend. Dit ligt ruim boven de landelijke vergelijking (96,37%) en de kritische ondergrens van 85%, wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 65,17% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit benadrukt de effectieve ondersteuning van cognitief sterke leerlingen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op hogere leerniveaus: 27,78% havo en 22,22% vmbo-(g)t. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat aansluit bij de sterke prestaties op fundamentele niveaus. Het hoge percentage combinatieadviezen (bijv. 11,11% vmbo-b/k) reflecteert aandacht voor doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog TolbertGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Regenboog werken wij volgens de 1- zorgroute. Wij werken handelingsgericht. Handelingsgericht werken is een systematische manier van kijken naar kinderen in de school en vervolgens afstemmen van het onderwijsaanbod. Deze werkwijze is van toepassing als een leerkracht pro-actief haar handelen afstemt op de onderwijsbehoefte van de leerlingen in haar groep. Met pro-actief wordt bedoeld dat de leerkracht vóóraf bepaalt wat de kinderen nodig hebben om de doelen van de methode of de leerlijn in een bepaalde periode te behalen. De leerkracht werkt systematisch. Ze verzamelt volgens een vaste cyclus gegevens over de leerlingen. Op basis van deze gegevens bepaalt ze wat de kinderen nodig hebben om de doelen te behalen. Bij het verzamelen van de gegevens is expliciet aandacht voor het kijken naar stimulerende factoren van het kind en de omgeving. Soms zijn er nog kinderen die voor één of meer vakken een aparte leerlijn hebben, omdat voor hen de leerstof van de groep te moeilijk is, de z.g. Individuele leerlijn. De ontwikkeling van de kinderen volgen we via observaties, methode-toetsen en de landelijk genormeerde IEP-toetsen. Door goed te kijken, in gesprek te gaan en te toetsen wat kinderen beheersen en nodig hebben, kunnen we het groepsaanbod aanpassen aan hun onderwijsbehoeften. Overzicht gebruikte toetsen: In de groepen 3 t/m 8 worden er twee keer per jaar landelijke genormeerde toetsen afgenomen. Hiermee meten wij hoe de ontwikkeling van het kind verloopt en welk aanbod het daarna nodig heeft, om de ontwikkeling te blijven stimuleren. De toetsen zijn een onderdeel van alle informatie die wij doorlopend verzamelen van ieder kind. Tijdens de oudergesprekken in februari en juni gaan we met u in gesprek over de ontwikkeling. In februari/maart en in juni/juli krijgen de kinderen van groep 2 t/m groep 8 een portfolio mee naar huis. Kinderen uit groep 1 die het gehele schooljaar onderwijs hebben gevolgd krijgen in juni ook een portfolio. In de groepen 1 en 2 worden de kinderen gevolgd via observaties. We zijn nog aan het kijken welk systeem we kiezen. Tijdens de oudergesprekken rapporteren wij aan de ouders hoe de ontwikkeling van hun kind verloopt. We maken gebruik van de volgende toetsen: -Kanvas leerkracht - groep 1 t/m 8 -Kanvas leerling - groep 5 t/m 8 -Sociale veiligheidslijst Kanvas - groep 5 t/m 8 -Cito DMT (technisch lezen) - groep 3 t/m 8 -AVI (technisch lezen) - groep 3 t/m 8 -IEP Woordenschat - groep 3 en 4 -IEP Spelling - groep 3 t/m 8 -IEP Begrijpend lezen - groep 3 t/m 8 -IEP Rekenen-Wiskunde - groep 3 t/m 8 -Ieptoets (doorstroomtoets) - groep 8

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder het gegeven advies (0% vs. 11,81% landelijk). Maar liefst 30% stroomt door boven advies, wat het zorgvuldige adviesproces onderstreeft. De 70% die op advies presteert, sluit aan bij de landelijke norm (62,93%), wat duidt op realistische plaatsing.

Sociale ontwikkeling

We vinden het erg belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en zich veilig voelen in en rondom de school. Wanneer kinderen zich veilig voelen komen ze tot leren en ontwikkelen. De uitkomsten van de vragenlijsten over sociale veiligheid uit het KANVAS leerlingvolgsysteem passend bij de Kanjertraining, geven inzicht en dragen bij aan het evalueren en aanpassen van de aanpak op school. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Respect

Wat is de werkwijze van CBS de Regenboog voor sociale ontwikkeling?

CBS de Regenboog hanteert sinds schooljaar 2018-2019 de Kanjertraining, een methode gericht op het omgaan met jezelf en de ander. Het team heeft een training gevolgd om deze lessen en deze aanpak te kunnen bieden. Meer informatie is te vinden op www.kanjertraining.nl. Er wordt gesignaleerd en geanalyseerd op basis van observaties en Kanvas. Dit is een digitaal leerlingvolgsysteem dat vragenlijsten bevat voor de leerkracht en leerlingen in groep 5 t/m 8. Deze vragenlijsten worden twee keer per jaar afgenomen. Op basis van de gegevens worden gerichte lessen gegeven met behulp van de Kanjertraining en/of worden er individuele gesprekken gevoerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS de Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS de Regenboog gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS de Regenboog?

CBS de Regenboog gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.