
De resultaten van cbs de Regenboog in Tolbert
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van cbs de Regenboog, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past cbs de Regenboog bij jullie?
Ontdek hoe goed cbs de Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau op CBS de Regenboog
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt getoetst in groep acht met behulp van de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, 85%, fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, wat betekent dat alle basisscholen in Nederland aan deze standaard worden getoetst.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties Streefniveau CBS de Regenboog: Ambitie en Resultaten
Het streefniveau op CBS de Regenboog is een ambitieus doel dat verder gaat dan het fundamentele niveau. Het stimuleert leerlingen om hun vaardigheden te maximaliseren om dit hogere niveau te bereiken voor het verlaten van de basisschool. De onderwijsinspectie stelt voor iedere school afzonderlijk een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze waarde is gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie van de school, met als doel een passende uitdaging te bieden voor optimale leerlingontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van cbs de Regenboog?
Op cbs de Regenboog in Tolbert geloven we in een brede ontwikkeling van elk kind. Vanaf groep 7 nodigen we leerlingen en ouders uit voor een persoonlijk adviesgesprek over het voortgezet onderwijs. Hierbij kijken we naar de schoolresultaten en de persoonlijke groei van het kind door de jaren heen. In februari van groep 8 vindt het definitieve schooladvies plaats, waarna ouders hun kind aanmelden bij een middelbare school. Alle leerlingen in groep 8 nemen deel aan de Doorstroomtoets, specifiek de Iep toets, om een objectieve meting te krijgen. Ons schooladvies is echter meer dan alleen de uitslag van een toets. Wij hechten enorm veel waarde aan de algehele ontwikkeling. Zaken als morele en religieuze vorming, creatieve expressie, sociale vaardigheden, praktijkervaringen in de schooltuin, sport en spel dragen bij aan de vorming van evenwichtige persoonlijkheden. Deze belangrijke talenten komen niet altijd tot uiting in een standaardtoets.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat bij CBS De Regenboog
Bij CBS De Regenboog staat de sociale ontwikkeling van onze 163 leerlingen centraal. Wij streven naar een omgeving waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt, essentieel voor optimale groei en leren. Onze aanpak voor sociale veiligheid wordt voortdurend geëvalueerd en verbeterd met behulp van het KANVAS leerlingvolgsysteem. De inzichten uit deze vragenlijsten, die aansluiten bij de Kanjertraining, helpen ons om ons beleid effectief vorm te geven en aan te passen.
Veiligheid voorop: Een veilige leeromgeving
Vertrouwen: Bouwen aan onderlinge banden
Respect: Waardering voor elkaar
Hoe bevordert CBS De Regenboog de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Sinds het schooljaar 2018-2019 implementeren wij de Kanjertraining, een bewezen methode die focust op "omgaan met jezelf en de ander". Ons voltallige team is getraind om deze lessen effectief te verzorgen. Om de sociale vooruitgang te monitoren, maken we gebruik van observaties en het digitale leerlingvolgsysteem Kanvas. Dit systeem omvat vragenlijsten voor zowel leerkrachten als leerlingen (groep 5-8). De Kanvas-vragenlijsten worden tweemaal per jaar afgenomen, waarna we gerichte Kanjertrainingen of individuele gesprekken inzetten op basis van de resultaten.
Welke registratiemiddelen worden ingezet voor sociale resultaten?
CBS De Regenboog gebruikt specifieke registratiemiddelen om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit proces is cruciaal voor het monitoren en ondersteunen van de sociale groei. Onze primaire registratiemethode hiervoor is: * Kanvas: Een digitaal systeem dat ons waardevolle inzichten geeft in de sociale dynamiek binnen de school.
- Kanvas
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren past CBS De Regenboog toe?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren hanteert CBS De Regenboog een effectieve en gestructureerde aanpak. Deze methoden zijn ontworpen om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke levensvaardigheden. Onze school maakt gebruik van: * Kanjer trainingen: Een integrale methode die gericht is op het versterken van sociale competenties en het creëren van een positieve groepsdynamiek.
- Kanjer trainingen
Inspectierapport CBS De Regenboog: Kwaliteitsgarantie voor Uw Kind
De Onderwijsinspectie controleert de kwaliteit van ons onderwijs, zoals vastgelegd in de Wet op het onderwijstoezicht. Dit toezicht is risicogericht en kan bestaan uit verschillende onderzoeken, zoals een jaarlijkse risicoanalyse, kwaliteitsonderzoeken, aangepaste onderzoeken, themaonderzoeken en een vierjaarlijks bezoek. Onze school, CBS De Regenboog, heeft op 21 mei 2013 voor het laatst een vierjaarlijks onderzoek ondergaan. In het schooljaar 2020-2021 vond een themaonderzoek plaats met focus op de doorstroming van primair naar voortgezet onderwijs. Jaarlijks evalueert de inspectie de school via een risicoanalyse. Hierbij kijken ze naar de tussen- en eindopbrengsten, jaarlijkse documenten zoals het schooljaarplan en de schoolgids, en spreken ze met het onderwijspersoneel van Quadraten. Deze analyse bevestigt dat er sinds 2013 geen reden is geweest voor aanvullend onderzoek door de inspectie. CBS De Regenboog heeft een basisarrangement ontvangen, wat betekent dat het onderwijs als voldoende wordt beoordeeld. Dit onderstreept onze toewijding aan kwalitatief hoogstaand basisonderwijs voor alle leerlingen.