
Schoolweging
De schoolweging van De Reinbôge Tjerkwerd is 28,45 , met een spreiding van 5,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) halen het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en vergelijkingscijfers (96,4%). Deze score benadrukt de solide basiskwaliteit, zelfs met wisselende groepsgrootten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
79,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm (50,1%) en het Friese gemiddelde (61,1%). Deze prestatie onderstreept de effectieve differentiatie in combinatiegroepen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,45).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De uitstroom toont een focus op theoretische routes: 75% kiest voor VMBO-T of hoger (2023-2024). Geen enkel praktijkonderwijsadvies werd uitgereikt (vs. 3% regio). Recente doorstroom naar havo/vwo (33%) weerspiegelt het adaptieve adviesproces, ondersteund door IEP-toetsresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2021-2022
Toets | De Reinbôge Tjerkwerd | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2021-2022
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari en juni nemen wij IEP lvs toetsen af. Daarnaast maken we gebruik van methodetoetsen. Alle toetsen analyseren we op dezelfde wijze binnen de hele school. Na afname van de IEP toetsen bespreken we met elkaar de trendanalyses en kijken we naar vervolgstappen. Wat gaan we wanneer en hoe doen. In april doen we mee met de IEP eindtoets voor groep 8. We zijn blij dat we de overstap naar IEP lvs hebben kunnen maken na een proefperiode van een schooljaar. Het is een mooi middel om te toetsen waar de kinderen op cognitief niveau zitten, maar ook op het niveau van sociaal-emotioneel (hart, hoofd en handen). Je hebt vrij snel een overzicht van waar de leerlingen zitten op een goede manier. Het is kindvriendelijke. De afname is geen stressmoment, maar een toets moment, waarbij leerlingen aangeven dat ze het leuk vinden om te doen. De zes waarden van IEP 1. Minder toetsstress: de leerling staat centraal en niet de toets 2. Compleet kindbeeld: hoofd, hart en handen, naast taal en rekenen inzicht in leeraanpak, sociaal emotionele ontwikkeling en creatief vermogen 3. Betekenisvoltoetsen: aansluiten bij de belevingswereld van het kind, onderbouw volgen van leerdoelen en bovenbouw referentieniveaus (start tweede helft groep 6) 4. Positieve insteek: niet afrekenen maar ontwikkelen en focus op groei van het individuele kind 5. Eigenaarschap leerling: leerling is betrokken bij eigen leerproces en dat vergroot de motivatie 6. Nakijktijd wordt leerlingtijd: automatisch nagekeken, tijd om resultaten direct met leerling te bespreken en inzicht in voortgang leerling, groep en school
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
67% van de leerlingen presteert op of boven het advies (2023-2024), tegen 10% eronder. Deze resultaten tonen zorgvuldige advisering, mede dankzij de kleinschalige begeleiding en monitoring via IEP-toetsen.
Sociale ontwikkeling
We zijn een kleine open school binnen het dorp Tjerkwerd. De school is het middelpunt van het dorp. Kinderen komen hier samen. Ze brengen tijd onder schooltijd , maar ook na schooltijd met elkaar door. De school vormt het middelpunt, school is de ontmoetingsplek van klein en groot. LEES MINDER
Samen
Iedereen hoort erbij
Goed pedagogisch klimaat
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Reinbôge voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool De Reinbôge gebruikt de Kanjertraining. Wekelijks besteden alle groepen aandacht aan de Kanjertraining. Posters en petten zijn zichtbaar in de groepen. Twee keer per jaar vullen docenten en leerlingen vanaf groep 5 vragenlijsten in. In de onderbouw wordt ook gebruik gemaakt van een sociogram. Na de afname vindt evaluatie plaats en waar nodig gaan we met leerling en eventueel ouders in gesprek. Als team borgen we dit proces. We vinden het belangrijk dat kinderen het fijn hebben en dat ze zichzelf kunnen en mogen zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Reinbôge om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Reinbôge gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Reinbôge?
Christelijke Basisschool De Reinbôge gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.