
Schoolweging
De schoolweging van ’n Esch is 29,47 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven het landelijk gemiddelde van 95,9%. Dit laat zien dat alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, met een sterke focus op taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen benadrukken een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 40% havo en 40% vwo (samen 80%), vergeleken met 16,1% havo en 18,6% vwo in de regio. Praktijkonderwijs (0%) blijft achter bij het regionaal gemiddelde van 1,01%, wat past bij het profiel van een school met hoge academische ambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’n Esch | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.27 | 175.23 | 175.2 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We hanteren het leerlingvolgsysteem van Cito (Leerling in Beeld) en nemen toetsen af voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en taal en rekenen. Daarnaast gebruiken we bij de kleuters de observatielijsten van de mappen fonemisch en gecijferd bewustzijn en een digitaal leerlingvolgsysteem (looqin). We verwerken de gegevens voor verdere analyse vervolgens in ons administratie- en volgsysteem Parnassys. De informatie die uit de bovengenoemde bronnen komt bespreken we met de leerlingen en hun ouders. Op deze manier betrekken we enerzijds de leerlingen nauwer bij hun eigen proces anderzijds krijgen we bij de oordeelsvorming met betrekking tot de data input vanuit alle betrokken partijen. Dit verhoogt de betrokkenheid. Op basis van de bevindingen die we opdoen maken de leerkrachten voor de basisvakken groepsplannen. In deze plannen wordt beschreven hoe de leerlingen zoveel mogelijk instructie en verwerking op passend niveau krijgen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, iets hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. Toch scoort 60% op adviesniveau, wat aansluit bij het zorgvuldige adviesproces dat ouders en leerlingen intensief betrekt. De school zet in op monitoring na doorstroom, zoals vermeld in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Voor een goed leerklimaat is het essentieel dat de school een veilige plek is, veilig voor leerlingen, leraren en ouders. Dit is een voorwaarde om te leren. Op deze manier werken wij samen aan goed onderwijs vanuit onze katholieke identiteit. Wij proberen daarbij zaken als veiligheid, vertrouwen en respect voor elkaar een actieve plaats in ons onderwijs te geven. We willen de leerlingen van onze school duidelijk, positief en met eigen verantwoordelijkheid benaderen. Een positief pedagogisch klimaat wordt volgens ons niet gecreëerd door regels of systemen. Het zit in de houding en het handelen van de mensen die met de kinderen werken. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van 'n Esch voor sociale ontwikkeling?
'n Esch bevordert sociaal competent gedrag door sociale kennis, vaardigheden en houdingen bij leerlingen te ontwikkelen. Naast de methode ‘Kinderen en hun sociale talenten’ wordt de Kanjertraining ingezet. In de groepen hangt een affiche met de schoolregels gekoppeld aan de categorieën van ‘Kinderen en hun sociale talenten’. De methode wordt wisselend per jaargroep gebruikt, passend bij de actualiteiten en het niveau van de groep. Er is veel aandacht voor groepsvorming tijdens de Gouden Weken aan het begin van het schooljaar. 'n Esch werkt ook met de 7 gewoonten van Stephen Covey om kinderen zelfbewust in het leven te laten staan, met ruimte voor zichzelf en voor anderen, en bij te dragen aan hun eigen geluk en dat van anderen. Klik hier voor meer informatie over de 7 gewoonten van Stephen Covey.
Welke registratievorm(en) gebruikt 'n Esch om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
'n Esch gebruikt Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt 'n Esch?
'n Esch gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun morele talenten en De zeven gewoonten van Stephen Covey.