Openbare Basisschool De Vuurvogel in Tilburg

Het team van Openbare Basisschool De Vuurvogel in Tilburg

Current section: team
Eikstraat 11
5038 Tilburg

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Vuurvogel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Vuurvogel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Vuurvogel bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Vuurvogel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Vuurvogel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.4%)
Man (5.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Vuurvogel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (44.4%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Vuurvogel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.2%)
Direct ondersteunend personeel (22.2%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Vuurvogel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op De Vuurvogel: Een Betrouwbaar Plan

Op Openbare Basisschool De Vuurvogel zorgen we voor een naadloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Bij kortdurende afwezigheid werken we nauw samen met een gespecialiseerde vervangingsmanager om snel een geschikte vervanger te vinden. Voor langdurige afwezigheid stellen we in overleg met onze KindCampus Raad (KCR) de beste kandidaat aan voor de vacature. Dit proces garandeert dat we altijd werken met vertrouwde gezichten die de kinderen en onze onderwijsmethoden kennen. Ons school heeft een duidelijk protocol voor het omgaan met ziekte of verlof van leerkrachten. Dit protocol, dat is goedgekeurd door de KCR, waarborgt de kwaliteit en stabiliteit van ons onderwijs voor elke leerling.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groep 1 Viola Groep 1-2A Evelien (ma) - Linda K (di t/m vr) Groep 1-2B Kelly (ma - wo-do-vr) & Evelien (di) Groep 1-2C Britt (ma-di-wo) & Katja (do-vr) Groep 3A Milou (& Noor afstudeerstagiaire) Groep 3B Dieuwertje Groep 4 Lotte Groep 5A Evi (ma-wo-do) - Melisa (di en vr) Groep 5B An (ma-di-wo) - Brenda (do-vr) Groep 6 Hanneke (ma t/m do) - Evi (vr) Groep 7A Ivette (ma-di-vr) - Ties (wo-do) Groep 7B Ties (ma – di) Ariëlle  (wo – do – vr) Groep 8 Melisa (ma) - Eefje (di-wo-do-vr)

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialisten voor Optimale Kindontwikkeling op Basisschool De Vuurvogel

0

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Vuurvogel excelleren we in taal en rekenen door een gezamenlijke aanpak binnen onze professionele leergemeenschap. Leerteams ontwikkelen continu de doorgaande lijn voor deze kernvakken, ondersteund door actieonderzoek, lesson study en data-analyse. Onze onderwijsstrategieën zijn gebaseerd op wetenschappelijk bewezen methoden, wat zorgt voor een effectief en stimulerend leeraanbod. De kwaliteitscoördinator speelt een sleutelrol in het inspireren en begeleiden van de leerteams, waardoor de expertise binnen de school continu groeit en de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei in Zelfvertrouwen en Wereldburgerschap

Beschikbare specialisten:

Begeleider Passend Onderwijs
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Kinderstad, waar De Vuurvogel deel van uitmaakt, focust op drie cruciale doeldomeinen: kennis en vaardigheden, wereldburgerschap en persoonlijk leiderschap. Dit holistische model bevordert niet alleen academische prestaties, maar ook de sociale en emotionele groei van onze leerlingen. We streven ernaar dat leerlingen kritische burgers worden met solide waarden en normen die passen bij onze cultuur. Op De Vuurvogel definiëren we persoonsvorming als identiteitsontwikkeling, waarbij we de interactie tussen het kind, medeleerlingen en de omgeving centraal stellen. Dit verzekert een consistente en effectieve aanpak voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, met duidelijke ambities voor alle leerkrachten.

3

Gedrag en Werkhouding: Een Positief en Productief Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
Begeleider Passend Onderwijs met Expertise Gedrag
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Basisschool De Vuurvogel hanteert een duidelijke gedragscode, onderschreven en toegepast door al ons personeel. Bij inschrijving informeren we ouders uitgebreid over deze code, zodat er een gezamenlijke basis ontstaat voor een prettige leer- en werkomgeving. Onze basisnormen vertalen de gedragscode naar concrete verwachtingen voor zowel leerlingen als personeel. Dit creëert een veilige en stimulerende sfeer waarin iedereen optimaal kan leren en presteren. De Vuurvogel zet zich in voor een positieve schoolcultuur waar gedrag en werkhouding centraal staan.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimulering van Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Logopedist
GGD Jeugdverpleegkundige (in denktank)
Begeleider Passend Onderwijs met Kennis Motorische Ontwikkeling
Logopediste Praatmaat Groep

Toelichting van de school:

Onze school, De Vuurvogel, beschikt over een gespecialiseerde begeleider passend onderwijs met diepgaande expertise op het gebied van motorische ontwikkeling en ondersteuningsbehoeften. Deze specialist, voorheen consulent binnen samenwerkingsverband Plein 013, biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen. Wij geloven dat een goede motorische ontwikkeling essentieel is voor de algehele groei van een kind. Door middel van diverse specialisten en samenwerkingsverbanden zorgen we ervoor dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om zich fysiek en cognitief optimaal te ontwikkelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met een intern arrangement, ook wel bekend als een ontwikkelingsperspectief, kan persoonlijke verzorging noodzakelijk zijn. De Vuurvogel werkt nauw samen met ouders en onderwijsondersteuners om deze zorg op maat te bieden. Onze school schakelt daarbij de expertise in van "Toegang Tilburg". Deze samenwerking zorgt ervoor dat interne arrangementen zorgvuldig en effectief worden ingericht, met als doel het welzijn en de ontwikkeling van elke leerling te maximaliseren. Wij streven naar een integrale aanpak van zorg en onderwijs.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Gymlokaal
Atelierruimte
Voor- en naschoolse opvang
Baby-dreumes-peuteropvang
Keuken

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op De Vuurvogel

Ons Ondersteuningsprofiel: Wat Wij Bieden

Op Openbare Basisschool De Vuurvogel begrijpen we dat elk kind uniek is en soms extra begeleiding nodig heeft om te excelleren. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd welke specifieke ondersteuning wij bieden, aanvullend op onze sterke basisondersteuning. Onze Ambities voor Toekomstige Ondersteuning We streven ernaar om alle leerlingen optimaal te laten groeien en hun leerdoelen te behalen. Onze focus ligt op effectief lesgeven en het normaliseren van ondersteuning waar mogelijk, terwijl we specialiseren waar nodig. Door continue professionalisering van ons team verhogen we de uitstroomniveaus van onze leerlingen. We zetten in op een doorlopende leerlijn van 0 tot 13 jaar binnen onze kindercampus, met een solide curriculum dat onze schoolpijlers verankert. Cruciale leerinhouden en methode-overstijgend werken staan centraal, net als de verdere ontwikkeling van onze professionele leergemeenschap. Toekomstig Aanbod en Samenwerking Op De Vuurvogel werken leerkrachten en ondersteuners nauw samen met ouders om de beste begeleiding voor elk kind te vinden. Via onze denktank en het ondersteuningsteam analyseren we hulpvragen om gerichte acties te ondernemen. Drie onderwijsondersteuners werken individueel of in kleine groepjes met leerlingen aan hun persoonlijke doelen. Veel leerlingen profiteren van een intern arrangement met een eigen leerlijn. We zijn er trots op te zien hoe deze extra ondersteuning hen helpt hun doelen te bereiken, wat hun motivatie en succeservaringen vergroot. Deze doelen kunnen gericht zijn op kernvaardigheden, persoonsvorming en gedragsontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van De Vuurvogel

Welke concrete doelen streeft Openbare Basisschool De Vuurvogel na in het schoolplan?

Openbare Basisschool De Vuurvogel focust continu op hoogwaardige kwaliteitszorg. Wij hanteren het Zes-Fasen-Instructiemodel, een methode voor directe instructie die ervoor zorgt dat elke leerling op het juiste niveau lesstof ontvangt. In plaats van groepsplannen werken we met een dynamisch model dat de ontwikkeling van onze kinderen continu volgt. De kwaliteitscoördinator werkt nauw samen met het team van leerkrachten om deze processen te waarborgen. Regelmatige professionele ontwikkeling, zowel voor het team als individueel, staat centraal. Dit omvat teamtrainingen, samenwerking binnen leerteams en persoonlijke scholing. Kwaliteitszorg op onze school betekent dat we actief werken aan het verbeteren van ons onderwijs. We streven ernaar om een leeromgeving te bieden waar alle betrokkenen, van leerlingen tot ouders, zich prettig en gewaardeerd voelen. Kwaliteitszorg is de motor achter het behalen van onze onderwijsdoelen. Om de schoolleiding te ondersteunen, zijn er duidelijke verbanden tussen onze ambitiekaarten en het schoolplan, de schoolambities en het landelijke inspectiekader, de schoolambities en het veiligheidsplan, en de ambitiekaarten en het jaarlijkse plan. We maken gebruik van kwaliteitskaarten met praktische werkafspraken op diverse beleidsterreinen. Deze kaarten bevatten vaste routines en structuren voor het dagelijks werk. Jaarlijks evalueren en actualiseren we deze kaarten tijdens teamvergaderingen en in onze leerteams. Kwaliteitskaarten kunnen bestaan uit procesbeschrijvingen, onderwijskundige stroomdiagrammen of scripts, en zijn essentieel voor ons dagelijks onderwijs op zowel klas- als schoolniveau. Onze professionalisering omvat teamtrainingen gericht op HPO (High Performing Organizations), begeleiding en ontwikkeling binnen leerteams, en het stimuleren van een professionele leergemeenschap. Persoonlijk leiderschap binnen deze leerteams is hierbij een belangrijk focuspunt. Onze langetermijnvisie en doelen worden vertaald naar vierjarige ambitiekaarten en gestandaardiseerde afspraken op kwaliteitskaarten. Dit vormt de ruggengraat van ons kwaliteitssysteem, gebaseerd op de Enigma kwaliteitsaanpak die binnen alle scholen van Kinderstad wordt toegepast.

Hoe realiseert Openbare Basisschool De Vuurvogel haar onderwijsdoelen?

Binnen Openbare Basisschool De Vuurvogel werken we effectief in gestructureerde leerteams. Twee keer per schooljaar evalueren we de gestelde ambities in deze leerteams en één keer per jaar bespreken we gezamenlijk de ambitiekaarten en het koersplan. In de leerteams doen we gezamenlijk onderzoek naar de toekomst van het onderwijs. We bereiden gezamenlijk lessen en thematische projecten voor en onderzoeken bewezen effectieve lesmethoden, bijvoorbeeld voor begrijpend lezen. De bevindingen en aanbevelingen uit deze leerteamonderzoeken worden gedeeld met het Breed Management Team (Breed MT) door de voorzitters van de leerteams. Het Breed MT bestaat uit de directie, de kwaliteitscoördinator en de leerteamvoorzitters. Hier worden onderbouwde beslissingen genomen over het al dan niet overnemen van de onderzoeksresultaten en adviezen. De ambities die we vastleggen in het jaarplan worden meetbaar en concreet geformuleerd en geagendeerd. Dit stelt het team in staat om de ontwikkeling van de school nauwlettend te volgen en waar nodig bij te sturen. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we gezamenlijk de behaalde ambities en stellen we de doelen voor het komende schooljaar vast.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool De Vuurvogel

Toelichting van de school

Op onze kindercampus, Basisschool De Vuurvogel, bieden we een unieke instroomgroep voor alle vierjarigen. Kinderen starten hier hun onderwijsreis in een veilige en stimulerende omgeving, waar ze vijf dagen per week welkom zijn. Peuters van de kinderopvang, in samenwerking met onze partners, sluiten enkele ochtenden per week aan bij onze vierjarigen. Dit bevordert een naadloze overgang en een gezamenlijke leerervaring, gebaseerd op één visie en pedagogische aanpak. Ons ervaren team, bestaande uit een VVE-geschoolde pedagogisch professional en leerkracht, begeleidt elk kind individueel. Zij zorgen voor een aanbod op maat, met extra uitdaging voor snelle leerders en een rustiger tempo voor kinderen die dit nodig hebben. Deze aanpak vergemakkelijkt de overstap naar de kleutergroep, waarbij de basis voor succesvol groepswerk al is gelegd. Kleuterleerkrachten kunnen zich hierdoor volledig richten op de specifieke behoeften en ontwikkeling van elk kind, wat leidt tot meer rust en effectiviteit in de klas. Ontdek meer over onze innovatieve aanpak voor peuters en kleuters. Een inspirerend boek over dit initiatief is verkrijgbaar via: https://www.instondoboeken.nl/Product/2021/werk-met-peuters-en-kleuters-in-een-groep.nl.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Vuurvogel extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Vuurvogel onderscheidt zich met een speciale instroomgroep. Deze groep is ontworpen om jonge kinderen een vliegende start te geven, met een aanbod dat aansluit bij de individuele leerbehoeften. Hierdoor wordt de overgang naar het reguliere kleuteronderwijs soepeler en wordt de ontwikkeling van elk kind gestimuleerd.

Ja, Basisschool De Vuurvogel onderscheidt zich met een speciale instroomgroep. Deze groep is ontworpen om jonge kinderen een vliegende start te geven, met een aanbod dat aansluit bij de individuele leerbehoeften. Hierdoor wordt de overgang naar het reguliere kleuteronderwijs soepeler en wordt de ontwikkeling van elk kind gestimuleerd.

Unieke instroomgroep voor optimale ontwikkeling

Met welke kinderopvangpartners werkt De Vuurvogel samen voor het jonge kind?

Basisschool De Vuurvogel werkt nauw samen met Kinderopvang De Vuurvogel. Deze samenwerking zorgt voor een consistente pedagogische aanpak en een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool, wat essentieel is voor de vroege ontwikkeling van het kind.

Basisschool De Vuurvogel werkt nauw samen met Kinderopvang De Vuurvogel. Deze samenwerking zorgt voor een consistente pedagogische aanpak en een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool, wat essentieel is voor de vroege ontwikkeling van het kind.

Team | Openbare Basisschool De Vuurvogel in Tilburg | [2025] Schoolregister