
De resultaten van Openbare Basisschool De Vuurvogel in Tilburg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Vuurvogel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Openbare Basisschool De Vuurvogel
De schoolweging van De Vuurvogel Tilburg is 27,72 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Vuurvogel bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Vuurvogel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
99,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau. Dit ligt ver boven de landelijke norm van 85% en benadrukt de effectieve basisondersteuning. Ter vergelijking: 96,4% van de leerlingen op vergelijkbare scholen haalt dit niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
77,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit reflecteert een sterke focus op maatwerk en het overtreffen van inspectieverwachtingen. De score ligt 17,2 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (60,5%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Vuurvogel?
De schooladviezen tonen een sterke theoretische focus: 42,9% havo/vwo-advies (vs. 31% regio) en 14,3% vwo (vs. 18,6% regio). Het aandeel praktijkonderwijs (0%) blijft onder het landelijk gemiddelde (1,01%). De brede range van vmbo-(g)t (28,6%) tot vwo onderstreept aandacht voor diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vuurvogel Tilburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180.92 | 176.64 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We nemen twee keer per jaar de CITO-toetsen af. Bij het analyseren van de opbrengsten gebruiken we de CITO toetsen· In de analyse nemen we mee: de vaardigheidsscores en I-II-III-IV-V scores· We hebben ambities vastgesteld per vakgebied op vaardigheidsscores· We maken een analyse over meerdere schooljaren. Op schoolniveau hebben we de volgende doelen gesteld t/m juni 2021: 40% I-II 30% III 30% IV-V OBS de Vuurvogel heeft bij de inspectie het oordeel basisarrangement. Om de tussen- en eindopbrengsten voldoende te houden, zijn op school- en groepsniveau interventies genomen. Interventies op schoolniveau:· School heeft ambities gesteld op de drie doeldomeinen van Biesta: cognitie, persoonsvorming en burgerschapsvorming.· We hebben de cruciale leermomenten uitgewerkt in relatie tot de referentiekaders van rekenen en taal en maken bewuste keuzes in het aanbod en de instructie (nemen daar de theorie van Rosenshine in mee)· Tussentijdse analyse van methode-gebonden toetsen en bijstellen onderwijsaanbod, hiaten inplannen in weekroosters wordt gedaan in de leerteams. Afstemming daarmee met aanbod in relatie tot einddoelen per jaargroep en gevraagde leerstof bij CITO toetsen. Zichtbare koppeling vanuit beschrijving aanbod subgroepen naar de weekroosters.· Monitoring door medewerker onderwijs en kwaliteit vanuit de Opmaat groep via de Directeuren Leerkring. De Vuurvogel heeft vanwege de goede opbrengsten geen individuele monitoring nodig. Borging van bovenstaande afspraken door bewaking en controle door het MT en in de leerteams Speerpunten vastleggen gericht op IKC ontwikkeling: samenwerking peuter- kleuter groepen op proces en inhoud begeleiden in werkbijeenkomsten, opstart instroomgroep. Vervolgen van HPO-visie op leren met goede instructies door het 6-fasenmodel en de Rosenshine principes. We professionaliseren ons verder in de onderwerpen Metacognitie & zelfregulatie en we ontwikkelen een doorgaande leerlijn op het leren leren.
Zitten de oud-leerlingen van Openbare Basisschool De Vuurvogel in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
22,2% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de relatief lage schoolweging. Positief is dat 70,4% het advies haalt, vergelijkbaar met landelijke cijfers. De doelgerichte monitoring uit het schoolondersteuningsprofiel draagt bij aan deze stabiliteit.
Sociale ontwikkeling
Op de Vuurvogel vinden we het belangrijk dat we onze kinderen helpen opgroeien tot zelfstandige mensen met oog voor anderen en hun omgeving. Vanuit een veilige omgeving leren de kinderen samenwerken en relaties aangaan.
betrokkenheid
groei
doelgericht
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Vuurvogel voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van het onderwijs op Openbare Basisschool De Vuurvogel. Kinderen leren zelfredzaam te worden en zich te ontwikkelen tot sterke individuen die goed functioneren in een groep, de school en de maatschappij. De kernwaarden van de schoolvisie horen hier ook bij.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Vuurvogel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Vuurvogel gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Vuurvogel?
Openbare Basisschool De Vuurvogel gebruikt Kanjer trainingen, Taakspel en het Marietje Kessels project voor sociaal-emotioneel leren.