OBS De Fonkel in Tilburg

Het team van OBS De Fonkel in Tilburg

Current section: team
Bemmelstraat 6
5043 Tilburg

Zie hier hoe het team van OBS De Fonkel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Fonkel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Fonkel bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Fonkel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Fonkel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Fonkel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (46.2%)
35-45 jaar (30.8%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Fonkel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Fonkel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging op OBS De Fonkel: Altijd een oplossing voor continuïteit

Bij OBS De Fonkel zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. We hebben een doordacht plan om vervanging optimaal te regelen. Onze eerste prioriteit is het inzetten van gekwalificeerde invallers vanuit ons eigen bestuur. Dit garandeert een snelle en effectieve oplossing met behoud van onderwijskwaliteit. Indien dit niet mogelijk is, maken we gebruik van de regionale vervangerspool, die een breed scala aan beschikbare en ervaren leerkrachten biedt. Mocht ook de regionale pool geen uitkomst bieden, dan kijken we naar interne flexibiliteit. Personeel kan tijdelijk worden ingezet op andere groepen, of een klas kan, indien de vervanging kortdurend is, worden opgedeeld. Dit minimaliseert de impact op de leerlingen en zorgt voor een constante leeromgeving. Als aanvullende optie werken we met 'Qrabble', een partner die gespecialiseerde dagprogramma's aanbiedt op het gebied van kunst, beweging of wereldoriëntatie. Hoewel dit geen reguliere leerkrachten zijn, bieden zij waardevolle educatieve ervaringen die aansluiten bij onze kerndoelen. Ouders worden altijd geïnformeerd wanneer een externe professional voor de klas staat. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een klas tijdelijk naar huis moet. Dit wordt altijd minimaal één dag van tevoren duidelijk gecommuniceerd naar de ouders, zodat zij zich hierop kunnen voorbereiden. De communicatie met ouders is hierbij essentieel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We streven naar het werken in homogene groepen, behalve bij de groepen 0-1-2.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op OBS De Fonkel: Specialisten voor Uw Kind

3

Taal en Rekenen: Boost de Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Gedreven Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op OBS De Fonkel streven we naar optimale taal- en rekenontwikkeling voor elk kind. Ons toegewijde team beschikt over een gediplomeerde leesspecialist en een gecertificeerde leerkracht met expertise in taaldidactiek. Zij bieden gerichte hulp en innovatieve lesmethoden om leerlingen te laten excelleren in deze cruciale vakgebieden.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider met Focus op Welzijn

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen staat voorop. Onze intern begeleider biedt individuele begeleiding en ondersteunt groepen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en een positief zelfbeeld. Wij creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Ontwikkeling
Intern Begeleider voor Structuur en Focus

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun gedrag, werkhouding of taakaanpak, hebben we gespecialiseerde hulp. Onze gedragsspecialist en intern begeleider werken nauw samen om effectieve strategieën te ontwikkelen. Bij complexere vraagstukken schakelen we externe expertise in om de best mogelijke begeleiding te garanderen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Ingehuurde Fysiotherapeut bij Noodzaak

Toelichting van de school:

Wij stimuleren een gezonde levensstijl en optimale motorische ontwikkeling bij al onze leerlingen. Indien specifieke ondersteuning op het gebied van motoriek of lichamelijke ontwikkeling nodig is, maken we gebruik van de expertise van een fysiotherapeut. Deze specialist wordt ingeschakeld wanneer de behoefte zich voordoet, om gerichte interventies te bieden.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Deskundige Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het welzijn en de gezondheid van onze leerlingen zijn van groot belang. Onze toegewijde jeugdverpleegkundige is een integraal onderdeel van ons ondersteuningsteam. Zij denkt actief mee en neemt de nodige stappen om de persoonlijke verzorging en eventuele medische ondersteuning te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Voorschoolse opvang
Naschoolse opvang
Close Reading bibliotheek
Logopedie in school
Ouderkamer met brugfunctionaris

Brede Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS De Fonkel

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Diepgaande Uitleg

Ontdek hoe OBS De Fonkel uitblinkt in het bieden van extra ondersteuning aan al haar leerlingen. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd onze aanpak, met speciale aandacht voor leesonderwijs en kennisontwikkeling, essentieel voor onze diverse leerlingenpopulatie. Deze focus op taal en kennis verrijkt de leerervaring voor álle kinderen, ongeacht hun thuistaal of leersnelheid. De positieve eindresultaten bevestigen de effectiviteit van ons onderwijs, dat uitdagend is en aansluit bij de behoeften van elke leerling. Wij werken met kleine, gestructureerde groepen, wat zorgt voor korte communicatielijnen en een persoonlijke benadering. Deze sterke onderwijsbasis komt ten goede aan leerlingen met een lichte ondersteuningsvraag, die naadloos geïntegreerd worden zonder in een speciale positie te belanden. Onze school onderhoudt nauwe banden met de peuteropvang, maatschappelijk werk, sociaal wijkteam, het gezondheidscentrum en de brugfunctionaris. Deze samenwerking faciliteert snelle interventies en ondersteuning, zelfs in de thuissituatie. Voor een blik op onze toekomstige ambities en uitbreidingen van ons ondersteuningsaanbod, verwijzen wij u graag naar het Koersplan van OBS De Fonkel. Ontdek de mogelijkheden voor uw kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Strategische Schoolontwikkeling en Kwaliteitsborging op OBS De Fonkel

Wat zijn de kernambities van OBS De Fonkel voor onderwijsverbetering?

OBS De Fonkel streeft naar voortdurende groei en ontwikkeling, vastgelegd in zeven ambitiekaarten. Deze kaarten omvatten cruciale thema's zoals; 1: Verbetering van taal- en leesvaardigheden. 2: Versterking van rekenkundige competenties. 3: Implementatie van een gegarandeerd kennisrijk curriculum, inclusief burgerschapsvorming. 4: Optimalisatie van de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang. 5: Bevordering van educatieve partnerschappen. 6: Consistente kwaliteitszorg en -borging. 7: Garanderen van sociale veiligheid en een positief welbevinden voor alle leerlingen. Deze ambitiekaarten vormen de basis voor onze gezamenlijke onderwijsaanpak en worden periodiek geëvalueerd en bijgesteld om de hoogste kwaliteit te waarborgen. Ze bieden het team helderheid over de afspraken die essentieel zijn voor een effectieve onderwijsorganisatie. Om onze schoolplan-doelen te realiseren, zetten we diverse methoden in. Twee keer per jaar voeren we niet-methode-gebonden toetsen uit ten behoeve van ons leerlingvolgsysteem. De resultaten hiervan, samen met observaties en methode-gebonden toetsen, vormen de basis voor onze rapportages (vanaf groep 3) die tweemaal jaarlijks worden opgesteld. Leerkrachten bespreken deze toetsresultaten met onze kwaliteitsfunctionaris om gezamenlijk benodigde aanpassingen in het lesplan te identificeren. Dit resulteert in een gedetailleerd groepsoverzicht met specifieke leerdoelen per leerling voor de komende periode. Bovendien analyseren we op teamniveau de prestaties per vakgebied om gebieden te identificeren die extra aandacht behoeven.

Hoe borgt OBS De Fonkel continue verbetering en professionele ontwikkeling?

Het team van OBS De Fonkel opereert als een Professionele Leergemeenschap (PLG), gericht op continue verbetering op diverse niveaus. Dit omvat het oplossen van specifieke casussen per leerling, het optimaliseren van lesreeksen voor effectievere kennisoverdracht, en het uitvoeren van actieonderzoek om het onderwijs schoolbreed te verbeteren. Door deze collaboratieve aanpak blijven we scherp op de kwaliteit van ons onderwijs en ondersteunen we elkaar in professionele groei. Daarnaast biedt OBS De Fonkel leerkrachten de mogelijkheid om deel te nemen aan individuele studiedagen en trajecten, vaak voortkomend uit inzichten verkregen binnen de leergemeenschappen. Dit structurele engagement in leerteams en het vastleggen van onze kernwaarden in kwaliteitskaarten is gestart in schooljaar 2018-2019. Deze focus op samenwerking en continue verbetering heeft geleid tot de erkenning als 'High Performing School' in 2020-2021. Dit betekent dat we een robuuste schoolorganisatie hebben met toegewijde leerkrachten die effectief samenwerken om alle leerlingen tot hoge leeropbrengsten te begeleiden. Ons streven naar perfectie is echter nooit voltooid; in het jaarplan 2024-2025 nemen we opnieuw verbeterpunten op om onze excellentie te continueren.

Hoe worden de schoolplan-doelen geëvalueerd en bijgestuurd?

De ambitiekaarten van OBS De Fonkel bevatten de strategische doelen voor de komende vier schooljaren, met flexibiliteit voor aanpassingen. Deze kaarten worden tweemaal per jaar geëvalueerd, rond januari en juni. Deze evaluaties vinden plaats in teamverband en in overleg met de Medezeggenschapsraad (MR). Op basis van deze gezamenlijke evaluatie worden de gestelde doelen waar nodig bijgesteld om optimale resultaten te garanderen.

Optimale Start voor Jonge Kinderen bij OBS De Fonkel

Toelichting van de school

OBS De Fonkel in Tilburg biedt een vliegende start voor uw kind met een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen. Wij geloven dat een goede voorbereiding de sleutel is tot toekomstig succes, en daarom investeren we vroeg in de ontwikkeling van elk kind. Onze nauwe samenwerking met De Spelende Kinderopvang, waarmee we het gebouw delen, zorgt voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs. Door kinderen al voor hun vierde jaar te laten wennen aan een gestructureerde leeromgeving, stimuleren we essentiële vaardigheden zoals sociaal functioneren, samen spelen en taalontwikkeling. Deze vroege stimulatie heeft een aantoonbaar positief effect op latere leerresultaten. Bovendien werken wij samen met BSO Vrijmoedt en de SportBSO, die sinds 1 januari 2024 onderdeel zijn van Kinderstad, om een compleet en ondersteunend aanbod te garanderen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft OBS De Fonkel voor peuters en kleuters?

OBS De Fonkel biedt uitgebreide mogelijkheden voor de allerkleinsten. Ons programma is gericht op het creëren van een stimulerende en veilige omgeving waarin jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. We faciliteren een soepele overgang van kinderopvang naar school, met speciale aandacht voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden en taal.

OBS De Fonkel biedt uitgebreide mogelijkheden voor de allerkleinsten. Ons programma is gericht op het creëren van een stimulerende en veilige omgeving waarin jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. We faciliteren een soepele overgang van kinderopvang naar school, met speciale aandacht voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden en taal.

Kinderopvang Tilburg
Peuteropvang en VVE-programma's
Kindcentra voor een doorlopende ontwikkeling

Met welke kinderopvangorganisaties werkt OBS De Fonkel samen?

OBS De Fonkel onderhoudt een sterke samenwerking met De Spelende Kinderopvang. Deze partnerschap is essentieel voor het waarborgen van een doorlopende leerlijn en een warme overdracht van onze jongste leerlingen naar de basisschool.

OBS De Fonkel onderhoudt een sterke samenwerking met De Spelende Kinderopvang. Deze partnerschap is essentieel voor het waarborgen van een doorlopende leerlijn en een warme overdracht van onze jongste leerlingen naar de basisschool.

De Spelende Kinderopvang Tilburg
Team | OBS De Fonkel in Tilburg | [2025] Schoolregister