
Schoolweging
De schoolweging van De Fonkel Tilburg is 34,21 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 36,3%. Dit ligt echter onder het vergelijkingsgemiddelde van 49,2%, wat aangeeft dat er ruimte is voor verbetering in het bereiken van hogere taal- en rekendoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op vmbo-(g)t (26,7%) en vmbo-k (20%), hoger dan regionale gemiddelden. Praktijkonderwijsadvies (6,7%) ligt significant boven het vergelijkingsniveau (1,01%), wat aansluit bij de schoolweging. De combinatie van havo/vwo-adviezen (20%) blijft achter bij landelijke trends (29,5%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fonkel Tilburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.57 | 176.64 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari vinden er tussen-toetsen plaats. Wij gebruiken hier voor Leerlingvolgsysteem toetsen van Cito (leerling in beeld) en bij kleuters hebben we een eigen observatiesysteem ontwikkeld (op basis van landelijke leerlijnen en doelen). De leerkrachten analyseren iedere toets. Vanuit deze analyse wordt bekeken waar de komende periode op zowel klassenniveau, als op leerlingniveau de aandacht naartoe moet. Dit wordt gedaan onder begeleiding van de kwaliteitscoördinator.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66,7% van de leerlingen zit op advies, iets boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Opvallend is het relatief hoge percentage boven advies (22,2% vs. 25,3% landelijk), wat de zorgvuldige advisering benadrukt. Het percentage onder advies (11,1%) sluit nauw aan bij de referentiewaarde.
Sociale ontwikkeling
Naast de opbrengsten op leergebied (rekenen, taal, lezen) zijn sociale opbrengsten belangrijk voor de Fonkel. Bij ons gaat goed presteren en lekker in je vel zitten hand-in-hand. Kinderen geven aan zich veilig te voelen op school, leerlingen in de bovenbouw voelen zich verantwoordelijk voor de jongere kinderen in de school.
Respect
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van OBS De Fonkel voor sociale ontwikkeling?
OBS De Fonkel is een kleine school waar kinderen gezien worden en waar veiligheid centraal staat. Opvallendheden worden geregistreerd in het Leerling Volg Systeem. De school werkt methodisch met Kwink, organiseert jaarlijks 'gouden weken' en 'zilveren weken' voor groepsvorming, en bespreekt om de drie weken een schoolregel in alle groepen. Leerlingen uit de bovenbouw vervullen een mentorrol, bijvoorbeeld door te helpen bij de kleuters, KDV, surveilleren op de speelplaats, en groep 3 te ondersteunen bij het lezen.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Fonkel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Fonkel gebruikt Kijk! en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Fonkel?
OBS De Fonkel gebruikt Kwink en Positief Schoolklimaat als methoden voor sociaal-emotioneel leren.