Kindercampus Oculus
Bankastraat 2
5014 BW Tilburg

Schoolweging

Schoolweging
31.75
Spreiding
7.06

De schoolweging van Oculus is 31,75 , met een spreiding van 7,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (95,2%). Dit toont aan dat basisvaardigheden consequent worden gewaarborgd, ondanks de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

43,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5. Dit ligt echter ruim onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55,4%). De focus op maatwerk blijkt nodig om meer leerlingen naar dit hogere niveau te tillen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies vertoont een tweedeling: 40% vmbo-(g)t (vergeleken met 16,5% bij peers) en 20% havo/vwo (vs. 10,9% regio). Opvallend is het relatief hoge aandeel praktisch georiënteerde adviezen (13,3% vmbo-b/k), passend bij de schoolweging. Het vwo-percentage (13,3%) blijft achter bij het landelijk gemiddelde (18,6%), mogelijk door de diversiteit in leerlingcapaciteiten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOculusGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Hoe volgen wij jullie kind? Gedurende het hele schooljaar wordt de ontwikkeling van jullie kind gevolgd op cognitief, sociaal-emotioneel en motorisch gebied. Om de ontwikkeling goed te kunnen volgen worden verschillende toetsmomenten ingepland en verschillende meetinstrumenten gebruikt. De cognitieve ontwikkeling wordt getoetst middels de methode-gebonden toetsen en de CITO-toetsen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd via het leerlingvolgsysteem Looqin. De waarde van elke toets is belangrijk, maar minstens zo wezenlijk zijn de bevindingen van de leerkrachten. Naast het overleg dat de leerkrachten regelmatig hebben, vindt er 2 keer per jaar een voortgangsgesprek plaats. Deze voortgangsgesprekken worden gehouden tussen de leerkrachten en de interne begeleider en worden vastgelegd in het dossier. Tijdens deze gesprekken wordt gekeken of de doorgaande ontwikkeling van de kinderen gewaarborgd blijft, of dat er extra zorg nodig is. Het voortgangsgesprek geeft de leerkrachten voldoende informatie om de zorg voor de kinderen op groepsniveau aan te passen en bij te stellen. Methode-gebonden toetsen De methodes die we op Kindercampus Oculus gebruiken zijn allemaal voorzien van toetsmomenten. De leerkracht krijgt door te toetsen, naast de dagelijkse bevindingen tijdens instructie en verwerking van de lesstof een eenduidig beeld van de vorderingen van de kinderen. De methodes bieden na de toets herhalings- en verrijkingsstof aan. Deze lesstof wordt klassikaal of per kind aangeboden en kan dus een onderdeel zijn van het lesprogramma of van de weekwijzer. De toetsgegevens worden vastgelegd in de klassenoverzichten. CITO en IEP Op Kindercampus Oculus maken we gebruik van de algemeen landelijke toetsen, CITO-toetsen (Centraal Instituut Toets Ontwikkeling) genaamd. De CITO-toetsen meten de resultaten van de kinderen los van de leermethodes op school. Ze geven de leerkracht een bredere kijk op de vorderingen van de kinderen, omdat deze vergeleken kunnen worden met de landelijke resultaten van kinderen van dezelfde leeftijd. De toetsen van CITO worden vanaf groep 1 gehanteerd en worden afhankelijk van het leerjaar twee of drie keer afgenomen. In groep 7 maken de kinderen de IEP-advieswijzer. Deze toets kan gezien worden als een eerste aanwijzing richting voortgezet onderwijs. Ze biedt de leerkrachten aanknopingspunten voor een goede voorbereiding van groep 8 tot het voortgezet onderwijs. Na de IEP-advieswijzer wordt er eind groep 7 een voorlopig advies gegeven. In groep 8 maken de kinderen de IEP Eindtoets. De IEP toets, gecombineerd met de bevindingen van de leerkracht en de gegevens van de schoolloopbaan bepalen het uiteindelijke advies voor het voortgezet onderwijs. Wij willen dat de tussenresultaten minimaal op het niveau van het landelijk gemiddelde liggen. De opbrengsten worden systematisch geëvalueerd en indien nodig wordt het onderwijsaanbod en didactisch handelen aangepast. Het Onderwijskundig Rapport De kindercampus stelt een onderwijskundig rapport op in de volgende gevallen: bij tussentijdse schoolverlating/schoolverandering bij het verlaten van de campus in groep 8. Dit rapport geeft de stand van zaken en de mening van de campus op dát moment weer over de leerling op onderwijskundig gebied. Ouders hebben recht op inzage in dit rapport en kunnen op verzoek een exemplaar krijgen. Zonder toestemming van de ouders wordt er geen rapport aan derden verstrekt. Rapporten Op Kindercampus Oculus drukken we de vorderingen van de kinderen uit in de vorm van waarderingen als goed, ruim voldoende, voldoende, matig en onvoldoende. Het rapport biedt ruimte voor de waardering van de leerontwikkeling en het sociaal-emotionele welbevinden van de kinderen. Er wordt ingegaan op het individuele welbevinden van de kinderen, het speel- en werkplezier, de concentratie, motoriek en werkhouding. Ook kijken we naar de kinderen en hun gedrag in de groep; samenwerking, luisteren naar elkaar, samenspelen binnen en buiten. De leerontwikkeling wordt per vak gewaardeerd. Voor een aantal vakken worden niet alleen de vorderingen vermeld, maar wordt ook aandacht besteed aan de interesse die de kinderen voor het vak hebben. De groepen 1 t/m 7 krijgen per jaar 2 rapporten mee. Het eerste rapport wordt op de helft van het schooljaar meegegeven en toegelicht bij een verplicht oudergesprek. De kinderen die pas gestart zijn op de kindercampus in groep 1 krijgen i.p.v. het eerste rapport een verslag mee. De kinderen van groep 8 krijgen een rapport en een onderwijskundig verslag. Het laatste rapport gaat aan het einde van het schooljaar met de kinderen mee.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 31% boven advies (vs. 25,3% landelijk) scoort de school uitstekend. Slechts 10,3% zit onder advies, wat lager is dan het nationale gemiddelde (11,8%). Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering en de 'doorlopende ontwikkelingslijn' uit het onderwijsconcept.

Sociale ontwikkeling

KC Oculus hanteert als visie: Oog voor ieder kind. Wij bieden een veilige en uitdagende school voor kinderen en ouders. Iedereen moet zich fijn voelen, iedereen hoort erbij. Personeelsleden, ouders en kinderen gaan op een positieve, invoelende manier met elkaar om. We slagen er in om een sfeer van vertrouwen en wederzijds respect te creëren. Op school stralen we uit dat we altijd beschikbaar zijn voor kinderen. Dit tonen we door naar ze te luisteren en belangstelling te hebben voor elkaar. Leerkrachten, leerlingen en ouders maken afspraken met elkaar en komen die ook na. Op de site van Scholen op de kaart kunt u de uitslag zien van onze jaarlijkse enquête leerlingtevredenheid en oudertevredenheid. Tevens vindt u hier de 'Meldcode huiselijk geweld' en onze 'Risico Inventarisatie en Evaluatie' (RIE). LEES MINDER

Betrokkenheid

Eigenaarschap

Geborgenheid

Wat is de werkwijze van Kindercampus Oculus voor sociale ontwikkeling?

Kindercampus Oculus maakt gebruik van de methode Kwink en sociale groepsvormingsactiviteiten om een ​​positief sociaal klimaat te creëren. Het leerlingvolgsysteem Looqin wordt gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen en de module Leerlijnen jonge kind wordt gebruikt bij groep 1-2. Ouders spelen een belangrijke rol bij het in kaart brengen van het welbevinden van de kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindercampus Oculus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindercampus Oculus gebruikt Looqin en ParnaSsys leerlijn jonge kind om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindercampus Oculus?

Kindercampus Oculus gebruikt het Marietje Kesselsproject (groep 7), Kwink & Looqin en Dramataal (groep 8) voor sociaal-emotioneel leren.