
Schoolweging
De schoolweging van Klinkers is 25,84 , met een spreiding van 5,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,04% scoren leerlingen ver boven de inspectienorm (85%) en landelijk gemiddelde (96,61%) voor het fundamenteel niveau. Dit bevestigt de gedegen basiskwaliteit van het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (53,8%) en het regionaal gemiddelde (63,97%). Dit weerspiegelt de effectieve didactische aanpak voor hogere leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
33,33% van de leerlingen krijgt een vwo-advies – significant hoger dan de 18,61% bij vergelijkbare scholen. 21,21% ontvangt havo-advies, tegen 16,07% regionaal. Praktijkonderwijs (0%) blijft onder het landelijk percentage (1,01%), wat de academische focus benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Klinkers | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Rapportage en portfolio Eigenaarschap en zelfkennis zijn belangrijke begrippen op Klinkers. Wij vinden het belangrijk dat de leerling mede-eigenaar is van het eigen leerproces en dat het kind inzicht krijgt in reeds gerealiseerde en nog te behalen doelen. Het werken met het portfolio draagt ook bij aan het zelfvertrouwen van het kind. Middels het portfolio kunnen kinderen hun eigen vorderingen zien en trots zijn op wat ze kunnen. Ouders kunnen op deze manier de ontwikkeling van hun kind volgen. Leraren hebben een goed instrument om de vorderingen van hun leerlingen bij te houden op het gebied van kennis, vaardigheden en houding. Sinds schooljaar 2022-2023 zijn we op Klinkers gestart met de invoering van MijnRapportfolio. Hiermee streven we naar een eigentijds en handzaam systeem om de ontwikkeling van uw kind zichtbaar te maken en te volgen. Voor het kind, voor u als ouder en voor de leerkracht. Kinderen en leerkracht hebben samen een actieve houding in de samenstelling van het portfolio. Het portfolio is bedoeld voor de leerling om zijn of haar ontwikkeling in kaart te brengen en het leren zichtbaar te maken. Een aantal keer per jaar voert de leerkracht een portfoliogesprek met het kind en ontwikkelgesprekken of 10-minuten gesprekken met ouders/verzorgers. Deze gesprekken vinden in vaste periodes door het jaar heen plaats. Voor de kinderen in groep 1 hanteren we een aangepaste gesprekkencyclus. Eveneens zijn er altijd mogelijkheden om individueel in gesprek te gaan met de leerkracht. Het is fijn als u hiervoor van tevoren een afspraak maakt met de leerkracht. Dan kan hij/zij ook echt de tijd voor u nemen. Middels de jaarkalender communiceren we onze gesprekkencyclus voor ouders en kinderen. Tussenopbrengsten Twee keer per jaar worden de opbrengsten gemeten en geanalyseerd door middel van toetsen van CITO Leerling in Beeld. Dit gebeurt zowel op individueel-, groeps-, bouw- als schoolniveau. Deze meetmomenten hebben als doel om ons onderwijs te evalueren en verbeteren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 30% boven verwachting scoort. Deze cijfers onderstrepen het belang van het intensieve mentorprogramma en de nauwe samenwerking met het VO.
Sociale ontwikkeling
Op basisschool Klinkers scheppen we een open sfeer naar leerlingen, collega’s en ouders toe. De school moet een vast punt zijn in het leven van kinderen en ouders. We willen dat kinderen zich ontspannen voelen, zelfvertrouwen tonen en vitaliteit uitstralen. Op deze manier kunnen zij genieten van hun leerervaringen. Wij vinden het belangrijk dat een kind een eigen persoonlijke ontwikkeling doormaakt waarin de eigen leervragen een centrale rol spelen. Gelijkwaardigheid tussen mensen is een belangrijk uitgangspunt. Onze kinderen brengen respect op voor waarden en normen van anderen, die zich onderscheiden in kleur, handicap, cultuur of geloof. We zijn alert op discriminatie en pesten en werken vooral aan het voorkomen daarvan. Omdat Klinkers een school wil zijn die preventief werkt aan correcte omgangsvormen tussen kinderen, heeft ieder teamlid de Kanjertraining gevolgd. De school heeft ook een wettelijk verplichte coördinator sociale veiligheid. De intern begeleider bewaakt de sociale veiligheid en is het vaste aanspreekpunt voor ouders en leerkrachten bij vragen over sociale veiligheid en pesten. Bij discriminatie of pesterijen gaan wij met de kinderen in gesprek en indien wenselijk gaan wij ook in gesprek met de ouders. Zoals hierboven aangegeven verwachten wij van onze medewerkers, leerlingen en ouders dat ze zich respectvol gedragen ten opzichte van anderen. IB Learner Profile Het doel van ons lesprogramma is, dat leerlingen zich ontwikkelen tot echte wereldburgers die met elkaar verbonden zijn en samen verantwoordelijk zijn voor onze planeet. Wij gebruiken daarvoor het leerlingprofiel. Het leerlingprofiel bestaat uit 10 karakterkenmerken die onze leerlingen helpen zich tot wereldburgers te ontwikkelen, en die hen ondersteunen om actie te ondernemen voor positieve verandering. LEES MINDER
Gelijkwaardigheid
Respect
Preventie
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Klinkers voor sociale ontwikkeling?
Om de sociale opbrengsten in kaart te brengen werkt Kindcentrum Klinkers met KanVas, het Kanjer Volg- en Adviessysteem. De afnamemomenten zijn opgenomen in de toetskalender en worden middels analyse opgenomen in de totale schoolanalyse. De leerkrachten analyseren de uitkomsten van het instrument en krijgen daarbij hulp van KanVas die met suggesties komt om tot interventies over te gaan.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Klinkers om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Klinkers gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Klinkers?
Kindcentrum Klinkers gebruikt de Kanjer trainingen en het IB Learner Profile voor sociaal-emotioneel leren.