Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc in Tilburg

Het team van Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc in Tilburg

Current section: team
Le Bourgetstraat 21
5042 Tilburg

Zie hier hoe het team van Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc bij jullie?

Ontdek hoe goed Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.6%)
Man (21.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (38.5%)
35-45 jaar (23.1%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (23.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (61.5%)
Direct ondersteunend personeel (15.4%)
Indirect ondersteunend personeel (15.4%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit in Educatie bij Jeanne d'Arc

Bij Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc waarborgen we de continuïteit van het onderwijs door een doordacht vervangingsbeleid. Bij afwezigheid van uw stamgroepleider, door bijvoorbeeld verlof of ziekte, staat er een vertrouwd gezicht voor de klas. Deze vaste gezichten zijn volledig ingewerkt en bekend met de specifieke behoeften van elke leerling, wat een soepele overgang en directe inzetbaarheid garandeert. Onze prioriteit ligt bij het intern regelen van vervanging om de vertrouwde leeromgeving te behouden. Mocht het onverhoopt toch voorkomen dat we de benodigde expertise niet intern kunnen vinden, dan schakelen we professionele krachten in vanuit de erkende vervangerspool van Xpect013. Dit zorgt ervoor dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die het verdient, ongeacht onvoorziene omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het jenaplanonderwijs is in ontwikkeling. Het is belangrijk voor het zelfbewustzijn van kinderen dat zij hun talenten optimaal ontdekken en ontwikkelen. Het talent verzilveren. We werken hard aan goede resultaten. Samen met de ouders zoeken we naar de juiste weg om de kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling. Dit alles in een veilig schoolklimaat waar ieders uniciteit gewaardeerd en gerespecteerd wordt.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc

0

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc streven we naar excellent rekenonderwijs met twee toegewijde rekenexperts. Zij waarborgen de kwaliteit en innovatie binnen ons rekenprogramma. Hoewel we geen specifieke taal- en leesexperts intern hebben, beschikken onze stamgroepleiders en intern begeleiders over een sterke basiskennis van taalontwikkeling. Voor gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van taal en lezen, werken we nauw samen met externe experts uit de wijk. Deze samenwerking is laagdrempelig en effectief. In de komende schooljaren zetten we vol in op het gezamenlijk versterken en verdiepen van onze expertise op het gebied van taal en lezen, zodat we elke leerling optimaal kunnen blijven ondersteunen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Remedial teacher

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider is een gecertificeerde Master SEN met een specialisatie in gedrag. Deze expert speelt een cruciale rol in het adviseren en ondersteunen van zowel collega's als leerlingen op sociaal-emotioneel gebied. Deze gespecialiseerde begeleiding zorgt ervoor dat leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen, wat essentieel is voor een positieve schoolervaring en optimale leerprestaties.

0

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons Jenaplanonderwijs integreert naadloos de ontwikkeling van gedrag, een proactieve werkhouding en effectieve taakaanpak. We leren kinderen zelfstandig verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Onze aanpak 'Vraag het de kinderen' stimuleert leren door ervaring, met reflectiegesprekken als kernonderdeel. Ter aanvulling hanteren we strikte afspraken uit ons Schoolveiligheidsplan, inclusief een stappenplan voor gedragsmanagement en een anti-pestprotocol, voor een veilige en gestructureerde leeromgeving.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Kinderen

Beschikbare specialisten:

Vakdocent bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze vakdocent bewegingsonderwijs, een gediplomeerd specialist, verzorgt dynamische bewegingslessen en screent de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Zij biedt persoonlijk advies voor gespecialiseerde hulp waar nodig. Daarnaast organiseert zij naschoolse sportactiviteiten en bevordert ze de samenwerking met lokale sportclubs en voorzieningen zoals de BSO en buurtsportcoaches. Ze stimuleert deelname aan sporttoernooien en draagt bij aan een breed sportaanbod in Tilburg West.

4

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Een Gezonde Basis

Beschikbare specialisten:

Remedial teacher
schoolmaatschappelijk werker
jeugdverpleegkundige
Team op Maat

Toelichting van de school:

Schoolmaatschappelijk werk (SMW) biedt laagdrempelige, kosteloze ondersteuning om ontwikkelingsstagnatie vroegtijdig te signaleren en aan te pakken. SMW is structureel aanwezig op school en ondersteunt kinderen, ouders en leerkrachten bij schoolse, thuis- of sociale problematiek. Dit vroege en gerichte ingrijpen bevordert de schoolprestaties en de persoonlijke ontwikkeling. De schoolmaatschappelijk werker fungeert als verbindende schakel tussen school, thuis en externe hulpverlening, altijd met toestemming van ouders. De GGD Midden-Brabant levert een schoolarts en jeugdverpleegkundige voor periodieke onderzoeken, waarbij ouders worden uitgenodigd. Onze intern begeleider onderhoudt nauw contact met de jeugdverpleegkundige voor advies. Team op Maat, een gespecialiseerd team in Tilburg-West, bestaande uit een schoolmaatschappelijk werker, gedragscoach en medewerker van Veiligheid en Coördinatie, biedt ondersteuning bij complexe problematiek. Zij zijn direct aanspreekbaar voor leerkrachten, ouders en kinderen en werken nauw samen met interne en externe professionals. Wij beschouwen samenwerking met ouders en hulpverleners als cruciaal voor een eenduidige aanpak ten behoeve van de kindontwikkeling. Ouders zijn onze partners in opvoeding. Bij uitdagingen zoals pesten of gedragsproblemen, werken stamgroepleiders, directie en ouders gezamenlijk aan duurzame oplossingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Atelier voor beeldende vorming
Theater voor toneel en muzikale vorming
Laptops
Schaaklessen

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij Jeanne d'Arc

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Gids voor Inclusief Onderwijs

Bij Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc streven we ernaar om een inclusieve leeromgeving te creëren waar elk kind zich welkom en gewaardeerd voelt. Ons schoolondersteuningsprofiel, te vinden in de bijlage, beschrijft gedetailleerd hoe wij dit realiseren. Wij geloven in de kracht van het bieden van begeleiding en ondersteuning binnen onze eigen schoolmuren. Onze aanpak is gericht op het maximaliseren van de ondersteuning voor ieder kind in de vertrouwde omgeving van de klas. Waar nodig halen we externe expertise binnen om ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste hulp krijgt. Het schoolondersteuningsplan is een dynamisch document dat we jaarlijks evalueren en aanpassen, met een heldere weergave van onze huidige inspanningen en toekomstige doelen op het gebied van ondersteuning. Voor de komende jaren werken we nauw samen met andere scholen in Tilburg West aan de verdere ontwikkeling van het BuurtOndersteuningsPlan. Dit initiatief beoogt voorzieningen in de wijk te realiseren, zodat kinderen zoveel mogelijk op hun vertrouwde basisschool kunnen blijven en daar de benodigde ondersteuning ontvangen. Zo bouwen we samen aan een sterker en ondersteunender onderwijssysteem voor alle kinderen in onze buurt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc: Kwaliteitszorg en Schoolplan

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Bij Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc staat kwaliteitszorg centraal. We stellen onszelf voortdurend de vragen: Wat gaat er goed? Wat kan beter? En wat moet er beter? Om deze vragen te beantwoorden, stimuleren we een open dialoog met alle betrokkenen: kinderen, ouders, collega's, de wijk en het bestuur. Vanuit een reflectieve en onderzoekende houding werken we samen aan continue verbetering. Onze stamgroepleiders maken de kwaliteit zichtbaar door cyclisch en handelingsgericht te werken. Met behulp van groepsoverzichten, periodeplannen en stamgroepbesprekingen nemen we de onderwijskwaliteit nauwkeurig onder de loep. Het leidinggevend team, in samenwerking met de stamgroepleiders, vertaalt deze analyses naar concrete acties in de schoolanalyse. We meten ons voortdurend aan onze eigen ambities en zoeken actief naar mogelijkheden voor verdere ontwikkeling, waarbij leren van en met elkaar de drijvende kracht is. Het schoolplan 2024-2027 focust op het versterken van de basisvaardigheden voor taal, lezen en rekenen, en het team professionaliseert zich continu binnen het Jenaplanconcept. **Focuspunten per vakgebied voor de komende vier jaar:** **Leesonderwijs:** Ons doel is dat alle kinderen met plezier, vlot en met diep begrip leren lezen, zodat ze uitgroeien tot gemotiveerde en onderzoekende lezers. We baseren ons leesonderwijs op de principes van ‘LIST-lezen’, met een sterke focus op verhaalbegrip en woordenschat vanaf de kleuterfase. We streven ernaar dat 100% van de leerlingen in groep 8 het 1F niveau begrijpend lezen beheerst, en 60% het 2F niveau. In het schooljaar 2024-2025 onderzoeken we hoe we ons begrijpend leesonderwijs nog verder kunnen optimaliseren, passend bij onze Jenaplanvisie. **Spellingsonderwijs:** We willen kinderen de vaardigheden bijbrengen om correcte en betrouwbare teksten te schrijven. Een foutloze tekst vergroot immers de kansen in de maatschappij. Wij zetten in op betekenisvol spellingsonderwijs, waarbij leerdoelen geïntegreerd worden aangeboden binnen de actuele stamgroep thema’s. Ons doel is dat 100% van de leerlingen in groep 8 het 1F niveau taalverzorging bereikt, en 55% het 2F niveau. **Rekenen:** We streven naar functionele gecijferdheid, waarbij kinderen geleerde concepten direct toepassen in hun leefomgeving. Dit realiseren we door de nadruk te leggen op rijke rekentaal en realistische contexten. De methode Pluspunt 4 vormt de basis, aangevuld met thematisch rekenonderwijs voor de jongste kinderen met Rekenplein. We willen dat 100% van de leerlingen in groep 8 het 1F niveau rekenen beheerst, en 40% het 1S niveau. **Burgerschap:** Ons doel is dat elk kind bijdraagt aan een betere wereld. We stimuleren kinderen om verbanden te leggen tussen hun eigen leefwereld en mondiale vraagstukken. Burgerschap is de kern van ons Jenaplanonderwijs; we integreren het in het stamgroepwerk en werken met betekenisvolle thema's zoals gezondheid, de aarde en media. We halen de wereld naar school en laten de kinderen de wereld ontdekken. Gezien de diversiteit aan culturen en achtergronden op Jeanne d'Arc, leggen we extra nadruk op het bijbrengen van kennis over onze democratische rechtsstaat en hoe we dit vertalen in ons handelen. Elk project wordt afgesloten met een presentatie, zoals een muurkrant, museum of toneelstuk, waarin kinderen hun leerproces zichtbaar maken. De kring vormt de basis voor plannen, praten en presenteren, waar kinderen leren zich te uiten, naar elkaar te luisteren en een eigen mening te vormen. Samen leren leven en de wereld koesteren staat centraal.

Hoe realiseert de school haar onderwijsdoelen?

Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc hanteert een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem dat is afgestemd op de cyclus van het bestuursniveau. Onze intern begeleider, tevens expert onderwijskwaliteit, coördineert dit proces in nauwe samenwerking met de directie. De afdeling onderwijskwaliteit van Xpect013 fungeert hierbij als onze kritische partner. **De Grote Cyclus: Schoolbreed volgen en evalueren** Het leerproces van alle leerlingen volgen we nauwgezet via een leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS). Dit systeem bevat zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsresultaten en analyses. We gebruiken het LVS IEP voor tweemaaljaarlijkse, methode-onafhankelijke toetsingen. Volgens een vaste toetskalender voeren we deze toetsen uit. Na de afname analyseren we de resultaten in groepsgesprekken. Vervolgens evalueren we op schoolniveau de voortgang en ontwikkeling van onze leerlingen en het handelen van de leerkrachten. Dit helpt ons trends in aanbod en resultaten te signaleren, zodat we specifieke doelen kunnen formuleren, bijstellen en evalueren. In het jaarplan leggen we concrete, meetbare doelen vast om onze onderwijskwaliteit continu te verbeteren. **De Kleine Cyclus: Groepsgericht werken met Handelingsgericht Werken (HGW)** Op groepsniveau passen we continu zelfreflectie toe door ons onderwijs vorm te geven vanuit het gedachtegoed van Handelingsgericht Werken (HGW). Dit is een cyclische, systematische werkwijze waarbij het onderwijsaanbod wordt afgestemd op de specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen, met de unieke kenmerken van elk kind centraal. We observeren waar kinderen in hun ontwikkeling staan, analyseren wat daartoe leidt en bepalen wat zij nodig hebben om verder te groeien. Zo stemmen we ons aanbod optimaal af op individuele leer- en ontwikkelbehoeften, wat zorgt voor een ononderbroken ontwikkeling met het kind als middelpunt. Sinds dit schooljaar is er een gespecialiseerde rekendocent aan ons team toegevoegd. Deze collega zal mede leidinggeven aan de verdere ontwikkeling van ons rekenonderwijs, het ondersteunen van stamgroepleiders en leerlingen, en het waarborgen van de kwaliteit van ons rekenonderwijs. Het leidinggevend team werkt intensief samen om de focus, kwaliteit en doorgaande lijn van ons onderwijsaanbod te bewaken. Aankomend schooljaar zullen we de gestelde doelen vastleggen in ambitiekaarten en de vertaling naar de dagelijkse praktijk in kwaliteitskaarten.

Ontwikkelingskansen voor Peuters en Kleuters

Toelichting van de school

Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc biedt een kansrijke start voor elk kind. Per 1 januari 2023 is Stichting Xpect Primair gefuseerd met een deel van de Kinderopvanggroep te Tilburg. Deze strategische stap heeft onze stichting versterkt in haar missie om een integrale organisatie voor Kindontwikkeling te zijn, met een naadloze aansluiting tussen kinderopvang en primair onderwijs. Hierdoor garanderen we niet alleen hoogwaardig basisonderwijs, maar ook kwalitatieve kinderopvang, waarbij onderwijs en opvang optimaal op elkaar zijn afgestemd. Wij geloven dat optimale ontwikkeling vroeg begint. Vanaf de geboorte gunnen we kinderen een gelijke start. Binnen onze community, in samenwerking met diverse partners, werken we continu aan een verrijkt leer- en ontwikkelperspectief voor kinderen in onze directe omgeving. Onze ambitie is een doorlopende ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 tot 14 jaar. Momenteel bieden we specifieke programma's voor jonge kinderen: Meet&Play voor ouder en kind (0-4 jaar), peuteropvang (vanaf 2 jaar), een peuter-kleutergroep (3-5 jaar) en tweejarige stamgroepen (4-12 jaar). In de komende jaren focussen we op extra ondersteuning voor kinderen van 10 tot 14 jaar. Ons doorlopend observatiesysteem, toegepast in de peuteropvang, peuter-kleutergroep en kleutergroep, stelt de onderwijsbehoeften van elk kind centraal. Het is meer dan een signaleringsinstrument; de observatiegegevens vormen de basis voor een doelgericht en passend onderwijsaanbod. Vroege signalering van ontwikkelingsvragen stelt ons in staat om tijdig de juiste interventies te bieden en elk jong kind optimaal te ondersteunen. **Meet&Play: Ontmoeten, Spelen en Ontdekken** Meet&Play is een wekelijkse ontmoetingsplek voor ouders/verzorgers en kinderen van 0 tot 4 jaar. Het biedt een laagdrempelige omgeving voor leren, spelen en ontdekken. Ouders en verzorgers uit de wijk ontmoeten elkaar, versterken hun sociale netwerk en wisselen ervaringen uit. Professionals delen waardevolle pedagogische tips, met als doel ouders te sterken in hun ouderschap. In een ontspannen sfeer voeren we gezamenlijke activiteiten uit, zoals kringgesprekken, het voorlezen van prentenboeken, liedjes zingen en samen fruit eten. Dit programma helpt kinderen en ouders vertrouwd te raken met de peuteropvang en school, wat de overgang vergemakkelijkt. Bovendien creëert het contact met professionals vóór de start van de opvang of school. **Peuteropvang Jeanne d’Arc – Xpect Kinderopvang: Spelend Leren en Ontwikkelen** Veiligheid en spelenderwijs ontdekken staan centraal in onze peuteropvang. We bieden kinderen de ruimte om hun eigen tempo te volgen en zich op hun gemak te voelen, ook zonder directe aanwezigheid van ouders. Dit realiseren we door nauwe samenwerking met ouders, een gestructureerd dagritme, een uitdagende speel-leeromgeving en boeiende activiteiten. Ons team van liefdevolle, begripvolle en deskundige pedagogisch professionals begeleidt elk kind op deze reis. Zodra kinderen gewend zijn, stimuleren we hun ontwikkeling in samenspel met leeftijdsgenoten. We erkennen het belang van vroege ondersteuning voor zowel ouders als kinderen. Ouders geven aan behoefte te hebben aan regelmatige bijeenkomsten om over de opvoeding van hun kind te praten. Daarom ontwikkelen we, in samenwerking met de gemeente, GGD, kinderopvang en R-Newt, diverse activiteiten naast de reguliere kinderopvang, waar ouders en kinderen gezamenlijk aan kunnen deelnemen. Deze vroege ondersteuning werkt preventief en zorgt voor een soepele overgang naar de basisschool. Het aanbod is erop gericht ouders inzicht te geven in de ontwikkeling van hun kind en hen handvatten te bieden om hun kind ook thuis optimaal te stimuleren. Kinderen worden aangemoedigd om de wereld te verkennen en hun talenten te ontdekken in een veilige omgeving, zowel thuis als op de opvang. **De Peuter-kleutergroep: Voorbereiding op de Basisschool** In onze peuter-kleutergroep, met maximaal 16 kinderen, bieden een pedagogisch medewerker en een leerkracht drie ochtenden per week een verrijkend programma. Peuters vanaf 3,5 jaar en kleuters tot ongeveer 4,5 jaar maken hier kennis met routines en een gestructureerd aanbod, bekend als Jenaplan Junior. Jenaplan Junior integreert inzichten uit de pedagogiek van Reggio Emilia en is gefundeerd op de Tien Ankers, die naast leerlijnen en -doelen centraal staan. Net als in andere groepen, starten we de dag in de kring, waar kinderen het dagritme leren, naar elkaar leren luisteren en actief deelnemen aan activiteiten. Het taalaanbod wordt versterkt door wekelijks een prentenboek centraal te stellen, het gebruik van verteltafels, woorden van de week en herhalingsspellen. Kinderen krijgen ook de gelegenheid om hun werkjes te presenteren. Kinderen in de peuter-kleutergroep spelen samen met de kinderen van groep 1-2 buiten en nemen deel aan diverse schoolactiviteiten. Dit bevordert de sociale interactie met andere kinderen en leerkrachten, wat de overgang naar groep 1-2 aanzienlijk vloeiender maakt. **Stamgroep 1-2 en Stamgroep 2-3: Een Veilige Basis voor Leren** Kinderen leren optimaal wanneer zij zich veilig en geborgen voelen. Een warme en vertrouwelijke relatie tussen de Stamgroepleider en het kind vormt de kern van ons onderwijs. Ouders worden actief betrokken bij de ontwikkeling van hun kind. De driehoek van kind, ouder en Stamgroepleider creëert de ruimte voor ware aandacht en groei. Kinderen worden gestimuleerd om de vaardigheden voor lezen en rekenen te ontwikkelen, zowel verbaal als met aansprekend, belevingsgericht materiaal. In stamgroep 1-2 en 2-3 ligt de nadruk op ontluikende geletterdheid, woordenschatontwikkeling, schooltaal en het aanleren van routines. Meer gedetailleerde informatie over de aanpak binnen stamgroep 1-2 en stamgroep 2-3 is te vinden bij de invulling van de onderwijstijd voor leerjaar 1 en 2.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend aanbod is er voor jonge kinderen op Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc?

Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc biedt diverse programma's gericht op jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) via de peuteropvang, een integraal kindcentrum aanpak, en het Meet & Play programma voor ouder en kind.

Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc biedt diverse programma's gericht op jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) via de peuteropvang, een integraal kindcentrum aanpak, en het Meet & Play programma voor ouder en kind.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang
Integraal Kindcentrum
Meet & Play programma

Met welke organisaties werkt Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc samen voor het jonge kind programma?

Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc werkt nauw samen met Peuteropvang Jeanne d’Arc, onderdeel van Xpect Kinderopvang, om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen.

Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc werkt nauw samen met Peuteropvang Jeanne d’Arc, onderdeel van Xpect Kinderopvang, om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen.

Peuteropvang Jeanne d’Arc – Xpect Kinderopvang
Team | Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc in Tilburg | [2025] Schoolregister