
Schoolweging
De schoolweging van Jeanne d’Arc Tilburg is 37,23 , met een spreiding van 4,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Opvallend is dat dit percentage stabiel blijft ondanks de stijgende schoolweging. De school lijkt hiermee effectief in basisvaardigheden, wat aansluit bij hun focus op ontwikkelingsgericht leren.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
33.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, waarmee de school net boven haar eigen signaleringswaarde (32%) presteert. Dit is echter duidelijk lager dan het vergelijkingspercentage van 45.4%. De combinatie van een complexe populatie en hoge spreiding in schoolweging (4.9) vraagt om verdere differentiatie in het aanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een polarisatie: 23.1% vmbo-b tegenover 15.4% havo/vwo-combinaties. Praktijkonderwijs (7.7%) is significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (1%), wat mogelijk samenhangt met de complexe populatie. Toch valt 30.8% van de adviezen in havo of hoger, wat de brede differentiatie onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jeanne d’Arc Tilburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Als school maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP. Tweejaarlijks krijgen de kinderen op verschillende vakgebieden landelijk genormeerde toetsen aangeboden waarbij de score afgezet wordt tegen het landelijk gemiddelde. Op deze manier kunnen wij duidelijk in beeld brengen of uw kind voldoende ontwikkeling doormaakt en welke interventies daarop volgen. Uiteraard worden deze toetsen met u besproken. De resultaten van de toetsen worden gelegd naast de resultaten van de methode-gebonden toetsen en de nulmeting. De leerkracht analyseert de gegevens en bespreekt deze met de intern begeleider. In het cyclisch proces worden na iedere toets-ronde de ondersteuningsbehoefte van de groep en de kinderen in kaart gebracht en verwerkt in de periodeplanning. Daarnaast geeft het de school inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs binnen de gehele school: dit wordt verwerkt in de schoolanalyse. Op deze wijze kunnen we bij borgen en bijsturen waar wenselijk.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Pedagogisch didactisch klimaat Kinderen gedijen in een rustige en gestructureerde omgeving en hebben veel behoefte aan veiligheid. Uitgedaagd worden in interesse en betrokkenheid, vriendschappen, een goede relatie met de stamgroepleider, stabiliteit, voorspelbaarheid, duidelijkheid, orde en overzicht dragen hier positief aan bij. ‘We geven elkaar de ruimte en het vertrouwen om te groeien.’ Wanneer de behoefte aan veiligheid en zekerheid is vervuld leidt dit tot een gevoel van rust, geluk en plezier. Juist ook het plezier in en motivatie om te leren. En omdat wij ieder kind het gunnen om zich in veiligheid te ontwikkelen, zien wij het als onze primaire taak deze veiligheid te waarborgen. Daar komt binnen een veilig pedagogisch klimaat alleen nog iets bij: dat kinderen zich geaccepteerd voelen in wie zij zijn. Ons streven is om onze kinderen zonder oordeel en met oprechte betrokkenheid te benaderen. Zowel door stamgroepleiders als door elkaar! Een sterke kracht van onze school is de kleinschaligheid. Waardoor stamgroepleiders alle kinderen kennen en voor alle kinderen staan. Kinderen ontwikkelen zich goed in een veilige omgeving waarin zij gezien en gerespecteerd worden. Hier staan wij voor en hier gaan wij voor. We voeren regelmatig kindgesprekken. We spreken positieve verwachtingen uit naar kinderen. We gaan er van uit dat bij een leerproces hoort dat je fouten maakt. We helpen kinderen na te denken over het proces en hoe zij kunnen leren van deze situaties. Pedagogiek en didactiek zijn sterk met elkaar verbonden. Het team van Jeanne d’Arc is nabij en betrokken bij onze kinderen. Binnen duidelijke kaders en in een voorbereide, rijke omgeving leren onze kinderen zelf regie te pakken. Dat betekent afspraken maken met elkaar en die nakomen, in plaats van opgedragen regels naleven. Samen leren leven staat hierbij centraal. Fouten durven maken en daarvan mogen leren. Aan het begin van het schooljaar, wordt met elke groep de waarden (ons kader) besproken. Tijdens de Gouden Weken leren de kinderen en stamgroepleiders elkaar kennen en worden er gezamenlijk met de hele stamgroep afspraken gemaakt. Samen met de stamgroepleider praat de stamgroep over wat er nodig is zodat iedereen zich veilig voelt en zo tot leren kan komen. Om de (sociale)veiligheid op schoolniveau te blijven monitoren nemen we twee keer per jaar de monitor sociale veiligheid af. Wij maken hierbij gebruik van Hart en Handen (IEP) wat we aanvullen met de sociale veiligheidslijst vanuit Vensters PO. Wanneer IEP volledig toereikend is, stappen we volledig over op IEP. Verder hebben wij een stappenplan grenzen aan gedrag ontwikkelt om zo allemaal via dezelfde stappen te handhaven op grensoverschrijdend gedrag. LEES MINDER
We geven elkaar de ruimte en het vertrouwen.
Iedereen is verschillend en niemand leeft alleen.
Ik ontwikkel me tot de beste versie van mijzelf.
Wat is de werkwijze van Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc voor sociale ontwikkeling?
Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc stimuleert een respectvolle omgang met elkaar waarbij iedereen zichzelf mag zijn, mits het sociaal veilig is. Door goed te kijken en te luisteren naar het verhaal van ieder kind en de groep, wordt het aanbod afgestemd. Ouders spelen hierbij een actieve rol. Twee keer per jaar worden vragenlijsten van IEP Hart & Handen en de sociale veiligheidslijst van Vensters afgenomen om de sociale ontwikkeling te monitoren en het aanbod te verbeteren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc gebruikt IEP Hart & Handen en de Sociale Veiligheidslijst Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc?
Jenaplan Kindcentrum Jeanne d'Arc gebruikt Een doos vol gevoelens, Vraag het de kinderen (Jenaplanonderwijs) en Dramataal voor sociaal-emotioneel leren.