De Cocon in Tilburg

Het team van De Cocon in Tilburg

Current section: team
Hoefstraat 173
5014 Tilburg

Zie hier hoe het team van De Cocon is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Cocon. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Cocon bij jullie?

Ontdek hoe goed De Cocon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Cocon zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 70.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (70.8%)
Man (29.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Cocon. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.3%)
25-35 jaar (43.5%)
35-45 jaar (30.4%)
45-55 jaar (8.7%)
55-65 jaar (13%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Cocon werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (4.2%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Cocon gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op Kindercampus De Cocon

Als onderdeel van stichting Mondiaen, hanteert Kindercampus De Cocon een proactieve aanpak voor personeelsvervanging. We beschikken over een eigen, toegewijde poule van invallers die direct inzetbaar is bij de onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Indien onze interne vervangerspoule ontoereikend blijkt, schakelen we de expertise van Driessen HRM in om een gekwalificeerde externe vervanger te vinden. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van continuïteit in het onderwijs voor alle leerlingen. Wanneer zowel interne als externe oplossingen niet beschikbaar zijn, onderzoeken we de mogelijkheid van een flexibele interne herverdeling van taken of het tijdelijk samenvoegen van klassen. In het uitzonderlijke geval dat er geen passende oplossing gevonden kan worden, moeten we helaas groepen naar huis sturen. Ouders worden in dergelijke situaties zo spoedig mogelijk geïnformeerd via een persoonlijk bericht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Naast de nadrukkelijke aandacht voor de basisvakken rekenen, taal en lezen besteden we ook aandacht aan andere vakken. Dit zijn vakken als schrijven, handvaardigheid en tekenen. Vanaf groep 5 komen de zaakvakken zoals aardrijkskunde, biologie en geschiedenis bij en vanaf groep 7 wordt Engels gegeven. Ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling werken we door middel van lessen vanuit de vreedzame school. Voor de bovenbouw zijn de creatieve vakken met name verweven tijdens de creamiddag waarbij verschillende disciplines voorbij komen zoals sport, muziek, drama, creatief en koken. Daarnaast bieden we periodes naschoolse activiteiten aan waar dezelfde disciplines aan bod komen in samenwerking met externen. De naschoolse activiteiten zijn voor de kinderen van groep 1-8 en wisselen per periode.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Cocon

4

Taal en Rekenen: Versterk de Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Ons team van intern begeleiders biedt integrale ondersteuning aan alle leerlingen van groep 1 tot en met 8. Zij coördineren de zorg en zorgen voor een optimale leeromgeving. Daarnaast zetten we gespecialiseerde leerkrachten in die zich richten op specifieke leergebieden, zoals taal en rekenen. Zo garanderen we dat elke leerling de aandacht krijgt die nodig is om succesvol te zijn.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Vertrouwenspersonen voor leerlingen en ouders

Toelichting van de school:

Wij besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Programma's zoals 'De Vreedzame School' en het gebruik van taakspel bevorderen een positief sociaal klimaat. Onze vertrouwenspersonen staan klaar voor zowel kinderen als ouders bij vragen of zorgen. De intern begeleider is er om te ondersteunen en, indien nodig, te schakelen met externe partijen zoals de Begeleider Passend Onderwijs (BPO) van Mondiaen, altijd in samenspraak met u.

2

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist voor meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Het ontwikkelen van executieve functies staat centraal om leerlingen te helpen met werkhouding, taakaanpak en concentratie. Ons team heeft hiervoor specifieke scholing gevolgd. Een werkgroep binnen ons team richt zich continu op de verbetering van deze vaardigheden. De intern begeleider biedt hierbij ondersteuning en kan, na overleg met u, contact leggen met externe deskundigen.

1

Motorische Vaardigheden en Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Voor een optimale lichamelijke ontwikkeling werken we samen met het beweegbureau en sportfunctionarissen van de gemeente Tilburg. Deze gespecialiseerde docenten garanderen kwalitatief bewegingsonderwijs. Ze volgen een doorlopende leerlijn en stimuleren alle leerlingen om actief en gezond te bewegen, wat bijdraagt aan hun algehele welzijn.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons protocol voor medisch handelen waarborgt zorgvuldige zorg voor leerlingen die medicatie nodig hebben of specifieke medische handelingen vereisen. Het uitgangspunt is dat elk kind zo normaal mogelijk kan deelnemen aan het schoolleven. Ouders kunnen afspraken maken met de directie over medicijnverstrekking of medische assistentie. Het volledige protocol is beschikbaar op onze locatie en via www.mondiaen.nl. Ons team beschikt over voldoende BHV-gecertificeerde medewerkers voor eerste hulp.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool De Cocon

Ons Passend Onderwijs Beleid en Ondersteuningsmogelijkheden

Bij Basisschool De Cocon in Tilburg geloven we in de kracht van passend onderwijs. Wij zijn aangesloten bij samenwerkingsverband Plein 013, waar we samen met andere schoolbesturen in de regio afspraken maken over de juiste ondersteuning voor elk kind. Dit samenwerkingsverband adviseert en ondersteunt onze school actief bij het vormgeven van een inclusieve leeromgeving. Passend onderwijs betekent dat we ervoor zorgen dat ieder kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Soms loopt een kind tegen uitdagingen aan, mist het de nodige prikkels, of zijn er gedragsmatige of ontwikkelingsvraagstukken. Zowel leerkrachten als ouders kunnen deze signalen oppakken. Wij moedigen open communicatie aan en werken nauw samen met u om de beste aanpak te bepalen, zodat uw kind zich veilig en gestimuleerd voelt. Als partners in de ontwikkeling van uw kind werken we samen met diverse deskundigen. Denk hierbij aan onze schoolmaatschappelijk werker, een sociaal-verpleegkundige van de GGD, en de Begeleiders Passend Onderwijs (BPO) van ons bestuur, Mondiaen. Indien nodig schakelen we ook jeugdhulpverlening in, altijd in nauw overleg met u. Samen stellen we een 'arrangement' op, een plan dat perfect aansluit bij de specifieke behoeften van uw kind. Uw medewerking en het delen van relevante informatie is hierbij essentieel. De specifieke ondersteuningsmogelijkheden die Basisschool De Cocon biedt, vindt u gedetailleerd in ons Ondersteuningsprofiel (SOP). Dit document is recent geactualiseerd en beschrijft onze huidige capaciteiten en onze ambities voor de toekomst. U kunt het volledige ondersteuningsprofiel vinden op onze website: www.kindercampusdecocon.nl. Ons uitgangspunt is dat kinderen zoveel mogelijk onderwijs dichtbij huis ontvangen. Wanneer, ondanks alle inspanningen, de benodigde ondersteuning binnen onze school niet geboden kan worden, zoeken we samen met u naar een alternatieve passende plek. Dit kan een andere basisschool zijn, een school voor speciaal basisonderwijs (SBO), of een school voor speciaal onderwijs (SO). We volgen hierbij de richtlijnen van Plein 013 en de Wet op Passend Onderwijs. De vier clusters voor speciaal onderwijs bieden gespecialiseerde zorg voor kinderen met specifieke behoeften, zoals visuele, auditieve, verstandelijke, lichamelijke of gedragsproblematiek. Voordat een definitieve plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs plaatsvindt, is een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) van het samenwerkingsverband vereist. Dit is een wettelijke waarborg dat uw kind recht heeft op deze specifieke vorm van onderwijs. Het samenwerkingsverband Plein 013 ondersteunt ons bij dit proces, onder andere via de onderwijsadviescommissie die onpartijdig advies geeft. Meer informatie vindt u op www.plein013.nl. Na een afgegeven TLV en het vinden van een passende school, meldt u uw kind daar aan. Voor ondersteuning en vragen over passend onderwijs kunt u terecht bij het Ouder- en Jeugdsteunpunt van Plein 013: www.plein013.nl/ouders/ouder-en-jeugdsteunpunt. Voor nieuwkomers die de Nederlandse taal nog niet beheersen, hanteren we een specifieke aanpak. Kinderen van 4 of 5 jaar stromen in bij de reguliere kleutergroepen, waar taaloverdracht natuurlijk verloopt. Voor oudere leerlingen bieden we intensieve taaltrainingen op een aparte taalschool. Informeer bij de school naar de toelaatbaarheid van uw kind voor de taalschool. Wij investeren continu in de ontwikkeling van onze leerkrachten en zetten leerkrachtondersteuners in voor extra individuele begeleiding. Door samenwerking met diverse instanties streven we ernaar om de ondersteuning aan te passen aan de unieke behoeften van elk kind. Onze leerkrachten zijn toegewijd aan het bieden van wat elk kind nodig heeft, met flexibele aanpassingen binnen de groep. Continue professionele ontwikkeling en de inzet van specialisten zijn hierbij onze sleutel tot succes.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Kindercampus De Cocon

Welke Ontwikkelingsdoelen Bevat Ons Schoolplan voor 2025?

Bij Kindercampus De Cocon investeren we continu in de professionele groei van ons onderwijsteam. Dit doen we door middel van gerichte teamscholingen en individuele bijscholingstrajecten. Momenteel focussen we ons team op het versterken van de executieve functies bij leerlingen. Daarnaast verdiepen we onze lesmethoden met het EDI-model en volgen nieuwe teamleden de cursus Taakspel. Specifieke teamleden specialiseren zich verder via opleidingen zoals MasterSEN, rekenspecialist en ICT-coördinator. Als opleidingsschool volgen onze leerkrachten ook de bijbehorende mentorenopleidingen. Voor het jaar 2025 hebben we de volgende kerndoelen gedefinieerd: * **ICT:** Ontwikkelen van een passend digitaal geletterdheid-aanbod voor alle groepen (1-8). * **Burgerschap:** In kaart brengen en vormgeven van ons onderwijsaanbod conform onze visie, inclusief een passend programma voor de Nationale School Atletiek (NSA) en creatieve middagen. * **Executieve Functies:** Zichtbaar en hoorbaar maken van de 'autometafoor' door de gehele schoolomgeving. * **Taal:** Onderzoeken van het begrijpend leesaanbod voor groep 5-8 en implementeren en borgen van het LIST-programma voor groep 1-4. * **Rekenen:** Verdiepen van onze rekenmethode, met specifieke aandacht voor de 'sleepdoelen' binnen de methodetoetsing. * **Verrijking:** Effectief signaleren van onderpresterende leerlingen om hen extra ondersteuning te bieden.

Hoe Realiseert De Cocon Haar Educatieve Doelstellingen?

Voor elke onderwijsontwikkeling stellen we concrete jaardoelen op. Ons team is georganiseerd in gespecialiseerde werkgroepen, gericht op taal, rekenen, executieve functies en verrijking. Deze werkgroepen evalueren periodiek de voortgang met het gehele team en de directie. Deze gestructureerde cyclus zorgt voor een continue verbetering van onze onderwijskwaliteit. Ambities en gemaakte afspraken worden vastgelegd in heldere ambitie- en kwaliteitskaarten. Coördinatoren, intern begeleiders, teamleiders en de directeur voeren groepsbezoeken uit. De bevindingen worden besproken met de betreffende leerkrachten. Bovendien stimuleren we collegiale consultatie, waardoor we continu van en met elkaar leren. Voor het meten van sociale veiligheid en leerlingtevredenheid maken we gebruik van gevalideerde vragenlijsten en analyses van Vensters PO. Jaarlijks evalueren we ons jaarplan om te verzekeren dat we op koers liggen met ons schoolplan. Elke drie jaar vindt er een interne audit plaats. De resultaten van deze audit, samen met alle andere data, gebruiken we om onze onderwijskwaliteit te waarborgen, te verbeteren en ons onderwijs continu te versterken. De meest recente interne audit vond plaats in het schooljaar 2022-2023.

Speciaal Aanbod voor het Jonge Kind bij Basisschool De Cocon

Toelichting van de school

Basisschool De Cocon in Tilburg biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Ons onderwijs is gericht op een brede, positieve ontwikkeling, waarbij we de nieuwsgierigheid van elk kind aanwakkeren. Wij geloven in een veilige en uitdagende leeromgeving waar kinderen spelenderwijs leren en groeien. Door middel van een breed scala aan activiteiten, aangepast aan de leeftijd en ontwikkelingsfase, leggen we een sterke basis voor hun verdere schoolcarrière en leven. Ontdek hoe De Cocon uw kind een vliegende start geeft met ons gespecialiseerde programma voor het jonge kind. Wij heten u en uw kind van harte welkom.

Veelgestelde vragen

Welke extra programma's biedt Basisschool De Cocon voor jonge kinderen?

Basisschool De Cocon faciliteert een rijk aanbod voor het jonge kind. Dit omvat toegewijde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's, perfect afgestemd op de behoeften van peuters en kleuters. Daarnaast maken we gebruik van de uitgebreide mogelijkheden binnen ons kindcentrum, wat zorgt voor een naadloze overgang en een consistente leeromgeving.

Basisschool De Cocon faciliteert een rijk aanbod voor het jonge kind. Dit omvat toegewijde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's, perfect afgestemd op de behoeften van peuters en kleuters. Daarnaast maken we gebruik van de uitgebreide mogelijkheden binnen ons kindcentrum, wat zorgt voor een naadloze overgang en een consistente leeromgeving.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang
Uitgebreide kindcentrum faciliteiten

Met welke partners werkt De Cocon samen voor het programma voor het jonge kind?

Voor de invulling van ons programma voor het jonge kind, werkt Basisschool De Cocon nauw samen met Kindercampus de Cocon. Deze samenwerking zorgt voor een gecoördineerde aanpak en een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden. Via de website van Kindercampus de Cocon kunt u meer informatie vinden over onze gezamenlijke inspanningen om de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren.

Voor de invulling van ons programma voor het jonge kind, werkt Basisschool De Cocon nauw samen met Kindercampus de Cocon. Deze samenwerking zorgt voor een gecoördineerde aanpak en een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden. Via de website van Kindercampus de Cocon kunt u meer informatie vinden over onze gezamenlijke inspanningen om de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren.

Team | De Cocon in Tilburg | [2025] Schoolregister